Sv: stegrande häst
Jag tycker du fick ett bra svar av Piffpuffen, instämmer i Piffpuffens tankar om att man kan lista ut om det sitter i huvudet eller kroppen beroende på var och när hästen hänger sig åt sitt dåliga beteende.
Självklart är det tryggast att börja med att utreda om det finns ett smärttillstånd eller dylikt som ligger bakom ridproblemen, och detta har du ju också redan hört i kör så jag behöver knappast upprepa det.
Det är dock ännu vanligare, skulle jag vilja hävda, att besvärliga beteenden handlar om hästar som tagit överhanden och människor som inte räcker till.
Av det lilla som går att utläsa av din text får jag signaler om att det kan vara fallet med er häst.
Precis som Piffpuffen hakar jag upp mig på detaljen att hästen tar fallande snö som en förevändning att bralla iväg.
Väldigt typiskt en häst som exempelvis är *
späckad med oförlöst energi- tex. på grund av bristfällig eller otillräcklig ridning/träning *
levnadsglad och herre på täppan och alltså i eget tycke i makt att själv välja situationer då skojiga skutt kan utövas eller varför inte *
otrygg med en ryttare som hästen inte känner att den kan lita på i alla lägen (kanske för att ryttaren sitter och är rädd och därmed förmedlar fara till hästen)
Jag har förstås ingen aning om ifall något av dessa alternativ kan passa in på din dotter och hennes häst, men samtliga förhållanden är oerhört vanliga orsaker till sprattlanden och andra olater hos hästar!
Någon skrev typ "sälj hästen och köp nåt som ni rår på" och är det så att ert problem är rädd flicka-nervig/känslig häst så är det kanske det bästa alternativet.
Är ert problem en överladdad häst som behöver jobbas annorlunda för att fungera bättre, så kan det finnas mer hopp. Då kanske din dotter kan, med hjälp av tränare, hitta ett träningsprogram som ger hästen det den behöver för att bli mindre "på tårna". Hästar är olika, en del behöver jobbas ganska tufft dagligen för att inte bli odrägliga, andra kanske är glada och förnöjda med bara tre-fyra lugnare motionspass i veckan.
Är problemet en, ev. lite kaxig, häst som tagit överhanden och inte har någon respekt för sin ryttare utan spruttar fram genom livet lite som den själv vill, så behöver ni fundera på tex. är hästen för stor och stark för din dotter så att hon öht. kommer få svårt att rå på den? Isåfall- byt häst. Litet barn på stor häst (exempelvis, jag vet ju inte hur just din dotter och er häst ser ut) kan vara svårt om inte hästen är väldigt lämplig till sitt sätt.
Annars- om motivationen och intresset finns från din och din dotters sida- skaffa er en verkligt bra mentor/tränare som kan lotsa er framåt i relationen till er häst, så att ni snarast kan bryta de negativa mönstren och vända skutan rätt.
Lycka till
!