stegrande häst

A

anna69

Hej!Dottern o jag har stora problem med våran häst.Bara stegrar,bockarmm.Behöver jag säga att hon är fuxsto.Idag stegrade så dom nästan gick över.Man börjar undra om hon har ont !Varför gör hon så här?Hon är så tuff i huvudet.Tacksam för nåt klokt:(

Sv: stegrande häst

Vad spelar färgen för roll?? Och har ni kollat så att hästen inte har ont och att utrustningen passar?
Har dottern någon tränare som kan se över hennes ridning om ovanstående är kollat UA?

För både er och hästens skull så rid den inte mer innan den är konstaterad frisk!

1, Veterinär undersök
2, Se över utrustningen så den passar hästen
3, Skaffa duktig instruktör

Lycka till! :)

Som andra sagt.
Kolla upp hästen. Både ben och rygg (gärna nacken med). Kan vara precis vad som helst, men skulle den ha ont så är det ju himla dumt att bråka med hästen innan den fått en chans till att bli frisk. Och skulle det inte finnas nåt kliniskt fel så kanske man bör skaffa en bra instruktör som kan ge tips :)

Dom säger ju att fuxston är speciella!!Utrustningen är kollad o godkänd,tränaren säger att hon är tuff o har attityd.Har gått bra ngr täningar sen börjar hon igen.Ä ven när man rider ut kan hon passa på,tar som ursäkt vid minsta lilla.Snöras från träd,då är man imotsatt riktning,ev ngr bock:cry:Allt händer!

Dom säger ju att fuxston är speciella!!Utrustningen är kollad o godkänd,tränaren säger att hon är tuff o har attityd.Har gått bra ngr täningar sen börjar hon igen.Ä ven när man rider ut kan hon passa på,tar som ursäkt vid minsta lilla.Snöras från träd,då är man imotsatt riktning,ev ngr bock:cry:Allt händer!

Sälj hästen och köp en häst som ni klarar av och har roligt med istället!

Det är bara nåt man säger.. Det är som att säga att rödhåriga människor är mer hetlevrade än andra..

Men som sagt, att kolla henne hos veterinär kan vara en god idé. En kompis häst har stegrat sig en del, de har kollat henne och första gången de kollade hade hon en rejäl ojämnhet i musklerna i bogen som gjorde ont.
Nu var de på klinik i måndags för att hästen stegrat sig och gått över: visade sig ha kotledsinflammation båda fram och en pålagring på en nackkota = ont.

Skulle köra henne till en klinik om ni inte redan gjort det för att utesluta att det inte finns ngr fysiska skador.
En kompis häst höll på så och det visade sej att den hade kissing spines

Ingen skröna detta med fuxston ;)

Klart att man ska utesluta att hästen har ont men jag ska man amatöranalysera lite så märker man ibland beroende på NÄR hästen bråkar om det sas sitter i huvudet eller kroppen.
Sitter det i kroppen visar dom ju oftast obehag så fort man kräver nåt, varesig det är på banan eller i skogen, hemåt eller bortåt.
Men att hästen "tar tillfället i akt" och busar för "farliga" saker låter mera som ett attitydproblem. Oftast är dom då väldigt snälla hemåt eller om dom går en stabilare ryttare.

Har själv en rödhätta som enligt hennes uppträdande senaste dagarna (riden UTAN sällskap) skulle ha ont i varenda led i hela kroppen :mad:
Men får hon en kompis med sig går hon väldigt mycket trevligare och är inte riktigt lika bocknings/stegringsbenägen.

Men självklart, är man minst osäker på hälsostatusen så lyft luren och ring närmaste klinik. Är ju lätt kollat och man slipper ovissheten.

Och som någon mera skrev, funkar det inte. Ta hjälp! Ridningen ska vara kul, finns massor med hästar som inte beter sig sådär.

Lycka till!

Samtliga fuxston som passerat i vårt stall genom åren har vart oerhört arbetsvilliga, lätthanterliga och trevliga i temperamentet. Färgen spelar ingen roll, det är individen som räknas! :)

Jag tycker du fick ett bra svar av Piffpuffen, instämmer i Piffpuffens tankar om att man kan lista ut om det sitter i huvudet eller kroppen beroende på var och när hästen hänger sig åt sitt dåliga beteende.

Självklart är det tryggast att börja med att utreda om det finns ett smärttillstånd eller dylikt som ligger bakom ridproblemen, och detta har du ju också redan hört i kör så jag behöver knappast upprepa det.

Det är dock ännu vanligare, skulle jag vilja hävda, att besvärliga beteenden handlar om hästar som tagit överhanden och människor som inte räcker till.

Av det lilla som går att utläsa av din text får jag signaler om att det kan vara fallet med er häst.
Precis som Piffpuffen hakar jag upp mig på detaljen att hästen tar fallande snö som en förevändning att bralla iväg.

Väldigt typiskt en häst som exempelvis är *späckad med oförlöst energi- tex. på grund av bristfällig eller otillräcklig ridning/träning *levnadsglad och herre på täppan och alltså i eget tycke i makt att själv välja situationer då skojiga skutt kan utövas eller varför inte *otrygg med en ryttare som hästen inte känner att den kan lita på i alla lägen (kanske för att ryttaren sitter och är rädd och därmed förmedlar fara till hästen)

Jag har förstås ingen aning om ifall något av dessa alternativ kan passa in på din dotter och hennes häst, men samtliga förhållanden är oerhört vanliga orsaker till sprattlanden och andra olater hos hästar!

Någon skrev typ "sälj hästen och köp nåt som ni rår på" och är det så att ert problem är rädd flicka-nervig/känslig häst så är det kanske det bästa alternativet.

Är ert problem en överladdad häst som behöver jobbas annorlunda för att fungera bättre, så kan det finnas mer hopp. Då kanske din dotter kan, med hjälp av tränare, hitta ett träningsprogram som ger hästen det den behöver för att bli mindre "på tårna". Hästar är olika, en del behöver jobbas ganska tufft dagligen för att inte bli odrägliga, andra kanske är glada och förnöjda med bara tre-fyra lugnare motionspass i veckan.

Är problemet en, ev. lite kaxig, häst som tagit överhanden och inte har någon respekt för sin ryttare utan spruttar fram genom livet lite som den själv vill, så behöver ni fundera på tex. är hästen för stor och stark för din dotter så att hon öht. kommer få svårt att rå på den? Isåfall- byt häst. Litet barn på stor häst (exempelvis, jag vet ju inte hur just din dotter och er häst ser ut) kan vara svårt om inte hästen är väldigt lämplig till sitt sätt.
Annars- om motivationen och intresset finns från din och din dotters sida- skaffa er en verkligt bra mentor/tränare som kan lotsa er framåt i relationen till er häst, så att ni snarast kan bryta de negativa mönstren och vända skutan rätt.

Lycka till:)!

Det där med färg tror jag är en skröna,ridit ett antal fuxston som inte varit annorlunda än "bruna"hästar.Nej tror allt att det beror på individen och sen givetvis ryttaren.Hästen blir som man gör den till,får den chans att ta övertaget så gör den i regel det

Hade samma problem med våran häst. Efter att ha kollat utrustning, ev. skador, tänder så återstod bara ryttaren:).
Tog hjälp av ett proffs som konstaterade att ryttaren efter alla turer satt (omedvetet) och väntade på att hästen skulle stegra och/eller bocka. Eftersom hästar inte är det smartaste djuret så trodde han att det var något farligt på gånt eftersom ryttaren var spänd. Spänd och orolig ryttare gav spänd och orolig häst:angel:.
Vi började om från mark och följde med som trygghet hela tiden. Nu kickar han bara ibland när livet är trevligt och han är på bushumör och energin måste ut :devil::devil:
Ta hjälp av ett proffs om allt annat är kollat och lycka till.

Det är bara nåt man säger.. Det är som att säga att rödhåriga människor är mer hetlevrade än andra..

fast ajg ahr faktiskt hört att det är så att fuxar är känsligare vid sadelgjorden. det var nåt med nervtrådar som gick ytligt där eller nått. låter tossigt men det skulle förklara mycket kring de fuxar jag mött :) Dock är det väl så att majoritetn fuxar är fulsltändigt okomplicerade :)

Det där med fuxar vad det dummaste jag hört.. Någon som annvänt som ursäkt varför de inte klara av sin häst eller något och sen har de bara fortasatt eller något..

Inte har jag sett listan

Svart- envis
Fux- besvärlig
Brun- snällast

Där i mot har ston mer temprament än vallacket oftast. Sen om man låter de ta över blir de farligt ovasett kön. Jag har ett sto som gjort som hon velat i 5 år. Hon mätter mej i bland än fast jag haft henne ett halv år. Fast att hon vet att jag alltid vinner.
Nu det sista har hon get sej.
En vallack hade gett sej fortare.

kolla på ponnyakuten http://svtplay.se/t/122051/ponnyakuten nu sista avsnitet tog de upp just om ston och vallacker. Man kan se alla programen och få mycket tipps på alla möjliga saker som man kan göra för att få en fostrad häst. Tipps om hantering mm. Som oftast hjälper än att få en trevlig häst..

Vad häner om ni sätter upp ett proffs på hästen? Kanske att någon duktig kan hjälpa er att rida. Dock löser inte detta problemet helt då ni måste själva lösa det annars gör han likadant mot er. Det är ni som måste få han att sluta med det.

Jag hade aldrig till låtit min häst att göra så. Hon bocka ite i början men det sa jag bstämmt nej till där går min gräns.

Inte låter jag mina barn sparka andra heller eller annat. Inte får de slås eller annat. Varför tilllåter man sin häst att göra sånna farliga saker?

Skrämmande läsning..

Varför har hästen inte kollats upp grundligt på klinik så fort problemen började? Finns ju hur många saker som helst det skulle kunna vara men att utesluta att hästen har ont är väl en självklarhet?

Sen bör ni nog jobba på er kommunikation och lära er mer hos en duktig tränare alternativt skaffa en snäll läromästare istället (som förhoppningsvis också är 100% frisk).

Att skylla på att hästen är fux tyder bara på okunskap. Däremot är det så att ston lättare får sadeltvång och kan vara allmänt känsligare än en valack, spec när dom är brunstiga.

Vi har också haft ett fux sto som bar sig åt så som ert...
Vi provade allt...
1, Veterinär undersök på klinik inkl. röntgen av ben rygg, nacke, tandkoll visuellt
2, Se över utrustningen så den passar hästen, hade utprovad sadel
3, Skaffade duktig instruktör, som även provade hästen vid ett flertal tillfälle.
4, Hade henne hos kiropraktor

Efter många veckors körning fram och åter till olika "hjälpare" var vi tillbaka på djursjukhuset och då bad vi dem röntga även tänderna och det visade sig att hon hade hål i två tänder som de missat vid den visuella kontrollen...
De dömde ut henne..
:cry:

Det där med fuxar vad det dummaste jag hört.. Någon som annvänt som ursäkt varför de inte klara av sin häst eller något och sen har de bara fortasatt eller något..

Inte har jag sett listan

Svart- envis
Fux- besvärlig
Brun- snällast

Där i mot har ston mer temprament än vallacket oftast. Sen om man låter de ta över blir de farligt ovasett kön. Jag har ett sto som gjort som hon velat i 5 år. Hon mätter mej i bland än fast jag haft henne ett halv år. Fast att hon vet att jag alltid vinner.
Nu det sista har hon get sej.
En vallack hade gett sej fortare.

kolla på ponnyakuten http://svtplay.se/t/122051/ponnyakuten nu sista avsnitet tog de upp just om ston och vallacker. Man kan se alla programen och få mycket tipps på alla möjliga saker som man kan göra för att få en fostrad häst. Tipps om hantering mm. Som oftast hjälper än att få en trevlig häst..

hehe med risk för trådkapning och däremed mitt enda inlägg för respekt för TS. jag tror inte heller för en sekund att färgen har något med temperament och olater att göra. Dock tänker jag inte avfärda teorin fux - sadelgjord förrän jag vet säkert. den som berättade det för mig är väldigt kunnig. och det är inte helt omöjligt att det finns en genetisk orsak. Blonda människor har mindre hårstrån än övriga visste du det ? :)

som du säger om ston stämmer nog rent generellt Dock skulle jag inte rekommendera ett tv-program, som är klippt och väldigt kortfattat och generellt, som undervisningsplattform. Underhållning? - ja... lite tips... kanske

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 405
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 697
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama