stegrande häst

Sv: stegrande häst

Som de andra säger: ttta upp så att det inte är ngt fysiskt, alltså gå till en veterinär.
Hästen kan också stegra om så om det e väldigt känslig och tycker att man tar i för mkt.
Har kanske ont i munnen tex om ni drar och vill bara komma undan trycket.

Om det inte e ngt "fel" på hästen fysiskt så jobba med den på marken innan ni sitter upp och få hästens förtroende, jag skulle inte vilja ha ngn som ja inte kände rida på mig om jag var häst
:)
Lycka Till!:bump:

Det första jag skulle göra är en ordentlig veterinärutredning (mun,rygg,nacke,ben osv hela hästen)hittas inget då. Låt en ET / kiropraktor gå igenom hästen .
Tänk efter: är det bara i ridningen ? vid vilka tillfällen ?
Be en duktigare ryttare rida hästen om det inte är några fel på den .

Hej!

Jag håller inte med..

Jag har ridit fler hästar som varit helt hemska även utan krav, samt hästar som gått jättefint med massor av krav och sen exploderat när vi skrittade på lång tygel. De flesta har haft ont i ryggen.

TS: Många hästar som uppfattas som tuffa (oavsett färg) har ont, så var jag ni skulle jag kolla upp hästen på klinik och leta efter hältor och ryggproblem. Hästar är inte elaka av naturen utan försöker vara förmedla sina känslor till oss på de sätt de kan. Lyssnar man inte på små tecken får man ofta en häst som protesterar mycket (och då upplevs som tuff).

Jag känner en ponny som också uppfattades som tuff, stegrade mycket, studsade för smågrejer osv. Den visade sej vara kroniskt halt, men mycket ont i ryggen och tyvärr har de inte hittat orsaken till problemen heller. Den går bara i hagen och skrotar nu.

/ Lavinia, vars häst missuppfattas åt andra hållet- hon är mycket snäll och följsam och utsätts därför för saker hon inte gillar- eftersom hon inte protesterar vilt.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 405
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 697
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama