Stegra - vad tycker ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stegra - vad tycker ni?

Men nu är det en hel del som inte vågar rida sina:devil: o istället satsar på cirkus.

Nej. både hästar, hanterare eller ryttare kan råka riktigt illa ut, om den bara råkar halka eller tappa balansen- vansinne att uppmuntra det.

Inte alls vansinne att uppmuntra det, lär sig hästen stegra kontrollerat och den dessutom får öva på det tillräckligt mycket så har man en häst som aldrig går upp så högt så den riskerar att slå över. Dessutom är den smart nog att inte stegra om det finns minsta tvivel om att den är säker på underlaget.
Låter man hästen träna balansen ofta har man inget att frukta och en sån häst reser sig aldrig speciellt högt. En otränad häst tenderar ju att kasta sig upp, med risk för att halka eller slå över.

visst men det finns ju inge bra med att lära hästen att stegra*^

tror många tycker det är jätte coolt, men mina kompisar tycke inte det var så coolt när dom låg på sjukan med brutet bäcken och inte kunde rida på hur länge som helst*^

Finns det nåt bra då med att lära hästen att bli riden, hoppa över hinder eller galoppera fort-fort? Jag tycker jag läser tråd efter tråd angående skadade hästar på ett eller annat vis.

Är det inte dags att inse att statussymbolen hästen bara är avsedd till att gå i hagen och ha det bra? Vad vi människor än gör med hästarna så är det ju bara fel och förskräckligt.

Finns det nåt bra då med att lära hästen att bli riden, hoppa över hinder eller galoppera fort-fort? Jag tycker jag läser tråd efter tråd angående skadade hästar på ett eller annat vis.

Är det inte dags att inse att statussymbolen hästen bara är avsedd till att gå i hagen och ha det bra? Vad vi människor än gör med hästarna så är det ju bara fel och förskräckligt.

det finns det iaf tävlingsgrenar i*^
finns nog anledningar till varför det inte finns i stegringar ;P

Senast ändrad av en moderator:

visst men det finns ju inge bra med att lära hästen att stegra*^

tror många tycker det är jätte coolt, men mina kompisar tycke inte det var så coolt när dom låg på sjukan med brutet bäcken och inte kunde rida på hur länge som helst*^

Tråkit för dina kompisar. Men som jag skrev idigare. Min tjej slutade då jag började träna stegring. Nu gör hon det inte längre då jag rider.

= risken för överstegring och brutna kroppsdelar har förminskat dramatiskt!!!!!!!

KL

Ok, kan någon snäll moderator bara låsa tråden? Tack.
Det är tydligen helt **** ömöjligt att skriva en tråd av stegring utan att dra upp argumentet ''det finns ingen anledning (utom att vilja göra det men det räknas inte)'' som om det hade varit ett helt välgrundat och bra argument till att inte göra något.
Fruktansvärt respektlöst att inte ens kunna läsa första inlägget och göra som man blir ombedd i en tråd; nämligen att INTE dra upp detta. Varför jag inte ville diskutera just det här har jag ju berättat flera gånger nu.

Tack till er som iaf försökt vara seriösa och hålla tråden till det den var avsedd.

KL

Ok, kan någon snäll moderator bara låsa tråden? Tack.
Det är tydligen helt **** ömöjligt att skriva en tråd av stegring utan att dra upp argumentet ''det finns ingen anledning (utom att vilja göra det men det räknas inte)'' som om det hade varit ett helt välgrundat och bra argument till att inte göra något.
Fruktansvärt respektlöst att inte ens kunna läsa första inlägget och göra som man blir ombedd i en tråd; nämligen att INTE dra upp detta. Varför jag inte ville diskutera just det här har jag ju berättat flera gånger nu.

Tack till er som iaf försökt vara seriösa och hålla tråden till det den var avsedd.

Fast vad finns det egentligen kvar att tillägga med de regler du satt upp?

Så man kan bara diskutera vilken anledning det kan finnas till att lära in något?

Jag har skrivit en del expempel tidigare i tråden. Argument till att inte lära in det förutom ''det finns ingen anledning'' hade varit helt ok.

(egentligen bryr jag mig inte så mycket om att de båda exempeln föll ur och det blev diskussioner runt det, även om det räckt att skriva ''ex1 : nej, ex 2 nej'' och sen en lång harang om allt runt omkring. Det enda jag undanbett var faktiskt att diskutera vilken anledning man skulle ha för att lära in det)

Senast ändrad av en moderator:

Zab - Förlåt för trådkapningen här nu, men känner att det behöver sägas.

Har läst igenom hela tråden och som alltid när man kommer in på att lära hästen stegra så finns det olika partier.
Bara för att ett okunnigt barn lärde sin ponny att stegra så kan man inte dra alla över en kant och säga att alla gör likadant.

Att lära sin häst stegra handlar om att höja nivån på förtroendet mellan häst och människa.
Det är inte farligare att lära sin häst stegra än att sitta på den, om vi nu ska ta det i det stora hela. Att stegra är naturligt för en häst, men inte att bära en ryttare.

Hästar som stegrar pga obehag gör det för att det är en naturlig reaktion för att skrämma bort eller på annat sätt bli kvitt obehaget. Hur skulle dom annars skrämma bort rovdjuren i det vilda, om dom inte hann i flykt snabbt nog t.ex.?
Troligtvis är det den sortens stegra många får uppleva, och därefter bildar sina uppfattningar.

Men vi som LÄR våra hästar att stegra, enligt den gamla läran, vi lär våra hästar att det är Vi som kontrollerar stegran, inte hästen. Vi ger ett kommando som ber hästen att resa sig välbalanserat på bakbenen, Vi lär hästen vilken höjd på stegringen som är OK, och vilken som inte är ok.
Det handlar inte om att få sin häst att stegra för att det är häftigt, det handlar om att utmana sig själv och sin häst och förtroendet sinsemellan. Att få hästen att utföra en så pass dominant rörelse, med största respekt, i god balans och fokuserad på människans minsta kroppsspråk/röst, för att sedan gå ner lugnt och stilla, stanna på samma ställe, och vänta på människans nästa signal, då har man lärt sin häst att stegra.

Jag hoppas ni förstår att det är en väldigt skillnad på att FÅ sin häst att stegra - och att LÄRA sin häst att stegra.

Ursäkta blurrig förklaring, men klockan är mycket ;)

Håller med, och det är väl det vi försöker få sagt :)

Att lära sin häst stegra handlar om att höja nivån på förtroendet mellan häst och människa.
Det är inte farligare att lära sin häst stegra än att sitta på den, om vi nu ska ta det i det stora hela. Att stegra är naturligt för en häst, men inte att bära en ryttare.

Men vi som LÄR våra hästar att stegra, enligt den gamla läran, vi lär våra hästar att det är Vi som kontrollerar stegran, inte hästen.

Och jag som sysslar med IngelaH natural horsemanship har inte sånt kontrollbehov, att jag måste styra minsta rörelse på hästen för att få min hästs förtroende vid arbete på marken.

Att ha sånt kontrollbehov, för att få hästens respekt och förtroende gör mig ibland mörkrädd. Jag har andra vägar att få min hästs respekt och förtroende samt att visa hästen min respekt och förtroende.

Men jag respekterar de hästägare som har såna problem att få hästens förtroende att de måste lära dem att stegra på kommando, för att visa vem som bestämmer och jag hoppas att de respekterar min åsikt.

Man lär inte hästen stegra för att FÅ förtroende, man lär hästen stegra för att ÖKA det förtroendet man redan har.

Är det så, då är det ju bra. Men så har inte jag fått uppfattningen att det är så många stegringsinlärare, som tänker enligt de beskrivningar jag sett och hört om, samt läst om...

Tyvärr...

Självklart finns det många som anser sig lära sin häst stegra men som egentligen bara får sin häst att stegra. Dom har inte riktigt förstått skillnaden, och som du säger är det väldigt vanligt, tyvärr.

Jag kan väl tycka att era svar redan har sagt vad ni tycker och tänker om stegra, och därför kommer jag inte heller att ödsla tid på att förklara det hela för er.

Jag kan bara svara för mig själv men tänker så här - ett beteende jag vill att hästen ska utföra främjar jag och ett beteende jag inte vill att hästen ska utföra jobbar jag bort. Jag personligen ser ingenting positivt med att hästen ska stegra - oavsett om den gör det på kommando eller som en protest. Därför är det inget jag lär in. Men - andra kan ju ha andra idéer om sitt arbete och tycker stegring är ett mål. Det anser jag ingenting om. Däremot förstår jag inte varför just stegringen skulle öka "förtroendet" och det får du gärna utveckla.

Jag kan väl tycka att era svar redan har sagt vad ni tycker och tänker om stegra, och därför kommer jag inte heller att ödsla tid på att förklara det hela för er.

det var väl ett smidigt sätt att helt enkelt dissa diskussionen samtidigt som man kommer med påståenden.

på vilket sätt skulle stegra på kommando stärka förtroendebandet mellan häst och ryttare?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 323
Senast: iliedtoday
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar