Stegra - vad tycker ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stegra - vad tycker ni?

Så du tycker att man ska ta fram ett onaturligt betéende? ohs individen- provocera fram ngt som den inte har i sig.

Om man tror att en promenad räcker för hästen så får man skaffa en kanin:D

Kan tro att du skulle vilja ha mitt sto på 184 över dig-

ni leker med elden.
synd att man är efterklok många ggr.

om man bara har som intresse av att lära den cirkuskonster från marken- sök då till en cirkusutbildning.
Det torde finnas sånt.
:confused:

Så du tycker att man ska ta fram ett onaturligt betéende? ohs individen- provocera fram ngt som den inte har i sig.

Om man tror att en promenad räcker för hästen så får man skaffa en kanin:D

Kan tro att du skulle vilja ha mitt sto på 184 över dig-

ni leker med elden.
synd att man är efterklok många ggr.

om man bara har som intresse av att lära den cirkuskonster från marken- sök då till en cirkusutbildning.
Det torde finnas sånt.
:confused:

Det är fortfarande inga cirkuskonster, det är naturliga rörelser vi lär hästen att kontrollera och utföra på rätt sätt. Det är en GANSKA så stor skillnad därimellan. Men som sagt, du har redan grävt ner dig i din egen lilla värld så det är inte konstigt om du inte läser vad vi skriver ordentligt :cool:
Sen vet jag inte riktigt, onaturligt betéende, vad syftar du på då?

Köpa ett gäng pudlar istället? Hahaha!
Om ni bara tror att det handlar om att lära sin häst massa trick så har ni ju redan gått o grävt ner er i egna lilla värld.
Tricken är naturliga rörelser som hästen på ett eller annat sätt använder sig av i det fria. (Där inte inräknat "puss" etc.) Det vi gör är att vi lär hästen ha kontroll över sin kropp och utföra de olika momenten i fullkomlig balans. Varför? I uppbyggande syfte för hästens kropp, balanssinne, självsäkerhet och diverse andra olika anledningar. Även för att höja förtroendet mellan häst o människa, annars skulle det inte kunna utföras på rätt sätt.
Jag förstår inte varför ni är så emot att lära hästen utföra redan NATURLIGA rörelser på rätt sätt?

Om din häst stegrar när du inte vill det, pga obehag eller annat, har du någonsin funderat över varför hästen stegrar? Inte är det för att någon har lärt den det på kommando iaf.

Lite grann som ni sa om pudlarna, varför rida då? Köp en gunghäst.

Du, poängen var att man inte behöver den typen av pudeltricks för att hantera hästar.

Jo hästar reser sig för att folk lärt dem - också. Särskilt ponnyer eftersom det är barn och ungdomar som luras till såna idéer.

Man funderar mer och mer på körkort för häst - ju mer man läser av vissa på buke:crazy:
En del lär sej väl med åldern får man hoppas. Kom igen när du har mer erfarenhet och vi får se vad du säger då.

Du tycks ha grävt ner dej i nån lära du blivit frälst på, men sånt brukar gå över med tiden.

När jag var liten lärde vi ponnyerna bocka:eek: Dumheter. Tur att vi hade vettiga vuxna som skällde ut oss.
Hästar bockar i naturen också.

Lite grann som ni sa om pudlarna, varför rida då? Köp en gunghäst

Ja en del skulle nog göra det. Tex de som måste ha en massa maktmetoder och kontrollmetoder för att klara att hantera hästen och som har behov av "dominans" och andra dumheter och kanske borde gå en grundkurs i hästhantering istället.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inte haft några problem med stegring i ridningen, och från marken har jag aldrig haft problem med hästen alls. Jag lär honom stegra från marken, inte från ryggen. Siktar mot att lära honom resa sig från ryggen i framtiden med, men då i form av levad, och det ligger låååångt fram.
Trots att han ibland reagerar när jag rider, för att han är lite stressad fortfarande, har han aldrig protesterat med att stegra eller ens försökt. (utom en gång, när vi inte höll på med sånt på marken. Och det var ingen hets-stegring heller utan en väldigt lugn, hög och kontrollerad stegring. Men självklart hände det bara för att jag funderat på att lära honom stegra? Inga andra hästar testar ju det under inridning. Vi (min instruktör red då) fortsatte lugnt framåt och det har inte hänt ens en tendens till det efter det.)

Jag har inte sagt att det skulle göra honom lättare att rida. Men jag har fått mer uppmärksamhet från marken, och en hel del andra lekar går mycket bättre, det är ett faktum. Men visst, mitt fall är inte ett lysande exempel på när man ska/kan lära in detta kommando för hästen. Det betyder ju inte att det är likadant för alla andra, eller att alla andra tar samma risk som jag.

Men det har hjälpt mitt själförtroende och mitt förtroende för min häst, så på ett sätt har det även hjälpt min rädsla. Vi har inga perfekta stegringar än, men jag känner att eftersom jag vågade börja lära in, och det faktiskt har gått bra trots att det är första gången jag övar något sånt här (inte för att jag tvivlade) så växer mitt självförtroende. Jag kan. Det hade gällt vilken övning som helst som jag inte kunnat tidigare, men nu blev det stegring.

Jag gillar paralellen med hoppning; hoppning är like meningslöst att lära hästarna, tänk så börjar de hoppa (''bocka'') även när det inte finns hinder, eller hoppar allt de ser när man rider, eller hoppar ut ur hagen...
Jag ser ingen anledning till att inte lära hästen stegra, om man gör det på rätt sätt. På samma sätt som jag inte ser nån anledning att inte lära hästen hoppa, om man gör det på rätt sätt.

Den här tråden handlar om att vara duktig på ngt sätt.

Vad jag minns så kunde Zab inte lära sin häst det grundläggande från hästryggen, utan det fick tränaren göra.

Då kör man cirkus från marken.

Vad händer med en sdn häst om sen säljs eller om man tappar kontrollen?
Pålägg!

Inte att vara duktig, utan att man tycker att viljan att göra något är anledning nog, om det inte finns anledningar till att inte göra något. Och vi ser inga anledningar till att inte lära in stegring om man gör det på ett bra sätt.

För det första skulle jag inte sälja en häst vidare för att jag tappat kontrollen. Jag hade snällt hostat upp de medel som behövts för att en duktig tränare skulle hjälpa oss, och inse mitt misstag. Det borde alla som har hästar vara beredda på, oavsett om man lär dem ''dumheter'' eller inte.

Även om det är cirkus från marken, har det inte orsakat några problem för oss utan bara förbättringar i vårt förhållande. Och nu har jag ju tränaren som stöd om något skulle gå fel. Hon är inte alls för min ide, men hon är beredd att hjälpa mg om det behövs. Jag hade inte försökt mig på detta annars.

Lågt slag att dra in detta. Men nej, jag har aldrig ridit akademiskt/centrerat innan, så tränaren fick lära min häst grunderna innan jag kunde hoppa upp och lära oss båda resten, med hjälp från tränaren förståss.
Efter att ha skadat mig och blivit rädd behövde jag lite hjälp att sitta in honom också. Jag är inte rädd längre.
Men hade jag valt att rida in honom engelskt så hade jag kunnat lära honom grunderna själv.

Du, poängen var att man inte behöver den typen av pudeltricks för att hantera hästar.

Jo hästar reser sig för att folk lärt dem - också. Särskilt ponnyer eftersom det är barn och ungdomar som luras till såna idéer.

Man funderar mer och mer på körkort för häst - ju mer man läser av vissa på buke:crazy:
En del lär sej väl med åldern får man hoppas. Kom igen när du har mer erfarenhet och vi får se vad du säger då.

Du tycks ha grävt ner dej i nån lära du blivit frälst på, men sånt brukar gå över med tiden.

När jag var liten lärde vi ponnyerna bocka:eek: Dumheter. Tur att vi hade vettiga vuxna som skällde ut oss.
Hästar bockar i naturen också.

Ja en del skulle nog göra det. Tex de som måste ha en massa maktmetoder och kontrollmetoder för att klara att hantera hästen och som har behov av "dominans" och andra dumheter och kanske borde gå en grundkurs i hästhantering istället.

Jag har "grävt ner mig" i min EGNA lära, och det står jag fast vid resten av mitt liv. Tyck om det eller ej, men fel har jag inte. Du och jag har bara väldigt olika sätt att se på hästar, - och tacka gud för det, med ditt sätt att se på ett naturligt sätt att hantera hästar så vettefasen om jag inte gått o gömt mig för länge sen :crazy:
Det är varken med makt eller kontroll metoder för att "klara av att hantera hästen", inte heller dominans, vet du vad det är? Det är något som kallas NATURAL HORSEMANSHIP. På hästens vis, - kanske något du, och så många fler borde lära er?

Du har fått självförtroende av detta.
varför inte lära in en bättre övning.
att den går själv in i släpet, att den kommer när du ropar, att den lär sig grundkunskaper uppsuttet?

Undrar varför du inte bad tränaren berömma den när den reste sig?
det är ju det du vill eller som flash sa- när den bockar.:rofl:
Vem bestämmer när "leken" urartar?

nä be hästen hålla sig på marken med människan i närheten.
Fara runt i luften kan de göra med kompisarna- de likasinnade.

Varför reser hästen sig?

Den kan redan gå in i släpet och komma när jag ropar. Och lära honom grunden i uppsuttet jobbar vi på, men jag är ingen bra ryttare. Jag är mycket bättre på marken. Måste det vara så fruktansvärt dåligt? Kan man inte få leka på marken om man inte är duktig från ryggen?
Men visst, jag hade lika gärna kunnat välja en övning som du tycker är bättre. Nu valde jag inte det.

För att han inte ska resa sig med ryttare. Eller om man inte ber honom, vilket han heller inte gör.
Det bestämmer människan; det urartar när hästen börjar göra övningarna utan att få kommando för det. Samma sak gäller ju all hästhantering; den får inte galoppera utan att man ber om det, eller svänga, eller hoppa staket. Eller springa in i transporten när han inte ska lastas. Naturligtvis går gränsen för stegring även där.

Han reser sig för att jag ber honom om det, och det krävs en hel del övertalning än. Han reser sig inte om jag inte ber om det. Inte när jag eller någon annan är med iaf. Har inte sett honom resa sig i hagen heller, men jag är inte där hela tiden.

*knapplån*

Nu har jag rensat upp lite även i denna tråd, som vanligt har jag raderat inlägg från bägge sidors syn av saken.

Och kommer väl också som vanligt få skit för det, från ena sidan.

Men då går det bra att diskutera i denna tråd.

Moderators arbetsuppgifter, eller kontakta Gunnar via mejl eller PM, som han brukar be om.

Mvh

IngelaH
moderator och vanlig bukefalist

Jag har "grävt ner mig" i min EGNA lära, och det står jag fast vid resten av mitt liv. Tyck om det eller ej, men fel har jag inte. Du och jag har bara väldigt olika sätt att se på hästar, - och tacka gud för det, med ditt sätt att se på ett naturligt sätt att hantera hästar så vettefasen om jag inte gått o gömt mig för länge sen :crazy:
Det är varken med makt eller kontroll metoder för att "klara av att hantera hästen", inte heller dominans, vet du vad det är? Det är något som kallas NATURAL HORSEMANSHIP. På hästens vis, - kanske något du, och så många fler borde lära er?

Jadå att det var nh framkom väl rätt tydligt när du börjar prata om dominans.:angel:

Ang mitt sätt så, nej, det är du nog långt ifrån att kunna förstå, tyvärr, men kanske om en fem-tio år, sådär, att du närmar dej, så hör av dej då:cool:

det urartar när hästen börjar göra övningarna utan att få kommando för det.

Exakt.:idea: Och det är precis vad hästarna gör så småningom, eller när de missförstår en ny människas kommandon tex.:cool:

Du är alltså lite rädd för din häst, du törs inte rida den riktigt så då har du en jättestor dyr pudel istället:crazy:

Kanske bättre att ta den till tränare, eller åk på läger ihop med din häst så att du under trygga former får lära dej rida den och ha kul ihop med den på det sätt som antagligen var syftet när du köpte den:confused:

Exakt.:idea: Och det är precis vad hästarna gör så småningom, eller när de missförstår en ny människas kommandon tex.:cool:

Och exakt där talade du om hur mycket du vet om vad NTT och NH handlar om :D Tack, det vara bara det jag ville höra! Nu vet jag att jag inte behöver diskutera med dig mer, för du kommer endå aldrig förstå :idea:

Det framgår väldigt tydligt av dina inlägg var din nivå ligger så snälla, var inte alltför påstridig i allt du påstår du kommer att rodna bara du tänker på det en dag, vet du.:o Du inser inte ännu att det finns mycket mycket mer än de lärorna du just nu är så frälst på, sorgligt. Så oändligt mycket mer när du träffat betydligt fler hästar och tillbringat så mycket mer tid med hästar än du har idag.

Senast ändrad av en moderator:

Och exakt där talade du om hur mycket du vet om vad NTT och NH handlar om :D Tack, det vara bara det jag ville höra! Nu vet jag att jag inte behöver diskutera med dig mer, för du kommer endå aldrig förstå :idea:

Och exakt där talade du om att du fortfarande leker i sandlådan ..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 323
Senast: iliedtoday
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar