Stegra - vad tycker ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stegra - vad tycker ni?

det var väl ett smidigt sätt att helt enkelt dissa diskussionen samtidigt som man kommer med påståenden.

på vilket sätt skulle stegra på kommando stärka förtroendebandet mellan häst och ryttare?

Det handlar inte om att "dissa" diskussionen, utan jag anser att vet man inte redan hur det förstärker förtroendet mellan häst och människa så lär man det sig inte genom att någon förklarar det heller.

Det handlar inte om att "dissa" diskussionen, utan jag anser att vet man inte redan hur det förstärker förtroendet mellan häst och människa så lär man det sig inte genom att någon förklarar det heller.

Nä, det är ju inte sant. Självklart måste man få information för att kunna lära sig någonting .

:rofl: så om man inte ser sambandet mellan stegring och ökat förtroende så vet man inget om förtroende mellan häst och människa?

:rofl:

Upplys mig då, jag som fattar nada!

:rofl: så om man inte ser sambandet mellan stegring och ökat förtroende så vet man inget om förtroende mellan häst och människa?

:rofl:

Synd att du uppfattade det så.
Om man inte ser sambandet mellan stegring och ökat förtroende så har man inte nått den nivån av förtroende. Därmed inte sagt att man inte vet ngnting om förtroende mellan häst och människa.

Om man inte ser sambandet mellan stegring och ökat förtroende så har man inte nått den nivån av förtroende. Därmed inte sagt att man inte vet ngnting om förtroende mellan häst och människa.

Ett klockrent cirkelresonemang! Hur ska man då någonsin kunna komma till den insikten?? Hur kom du till den insikten - om den insikten krävs för att komma till insikt?

Har man inte förstått det genom texten som redan beskrivits säkert hundra gånger både i denna tråden och andra, så har man helt enkelt bestämt sig för att det inte är bra. Att höra det engång till hjälper inte.

Har man inte förstått det genom texten som redan beskrivits säkert hundra gånger både i denna tråden och andra, så har man helt enkelt bestämt sig för att det inte är bra. Att höra det engång till hjälper inte.

Stackars oss okunniga.
Jag förstår mycket väl vad ni anser och vad era argument är, och jag tycker det är gravt överdrivet att säga att stegring skulle vara ett medel för att höja förtroendet mellan häst och människa. Jag hoppas innerligt att förtroende, när sådant finns i den relationen, inte handlar om underkastelse och lydnad enbart. Den största tillfredställelsen får människan, och det är pga vårt sjuka behov av kontroll och vår vilja att styra och bossa över allt annat på jorden. det är inte samma sak som att säga att det gynnar hästen.

Och var står det att förtroendet som stegring skulle kunna höja, enbart handlar om underkastelse?
Det du skriver motbevisar starkt att skulle förstå hur vi menar. Och det känns ganska meningslöst att älta det, många som kan formulera sig mer lättfattligt än jag har misslyckats, och jag har bättre saker för mig än att driva diskussionen vidare. Gör som du tycker är bäst, det respekterar jag. Så gör jag vad jag tycker är bäst och hoppas att du respekterar det.

Kan jag inte motivera mig? Vilket skämt :) Jag kan sitta här och motviera mig under resten av ditt liv om det bara vore det, men jag anser inte att ni är värda den tiden det tar att skriva ner det.

Inser du själv hur fånigt det där låter?
Jag tror inte det gått någon förbi att du förmodligen inte har en susning om hur du ska förklara dina påståenden.

Men det har ju redan blivit förklarat otaliga gånger. Kanske inte av Deutsch, men av en hel bunke andra. Vad är det för mening att älta det?
Vi kan lika gärna gå och citera någon som skrivi det vi tycker en gång, det gör ingen skillnad. Antingen tycker man att det är vettigt, eller så gör man det inte. Våra motiveringar har ju inte fått er att förstå hur vi menar innan, varför skulle de plötsligt göra det nu? Det känns rätt meningslöst att fortsätta tjata om det.
Respektera våra val, vi (jag iaf) respekterar era.

Inser du själv hur fånigt det där låter?
Jag tror inte det gått någon förbi att du förmodligen inte har en susning om hur du ska förklara dina påståenden.

Om du inte tror att jag kan förklara mina "påståenden" och jag inte har en susning om vad jag snackar om, så är du varmt välkommen hem hit så ska jag ge dig en föreläsning du sent kommer att glömma, och du får gärna komma och hälsa på mina hästar också för att lära dig vad det hela handlar om.

Jag tycker att man inte ska lära det. Har en ponny som olika tjejer rider på och när denna ponny känner att det är någon ny som rider och hon inte vill det som ryttaren vill då stegrar hon sig för att skrämma dom och slippa undan vilket hon ofta då gör.

Låt oss säga att man lär ut till en häst att stegra sig och den en dag säljs vidare och kanske blir mindre lycklig och tar då till detta med stegrande, borde man då från början lärt hästen att göra detta på komando? Tar den lättare till sig detta beteende eller ej? För att minimera "riskerna" så tycker jag inte att man ska lära hästar det. Hästar ska vara hästar och inga cirkus djur.

Att stegra är naturligt för en häst, men det är inte naturligt att bära ryttare. Så att häst ska få vara häst håller jag med om, men vart ska man dra gränsen?

Men det har ju redan blivit förklarat otaliga gånger. Kanske inte av Deutsch, men av en hel bunke andra. Vad är det för mening att älta det?
Vi kan lika gärna gå och citera någon som skrivi det vi tycker en gång, det gör ingen skillnad. Antingen tycker man att det är vettigt, eller så gör man det inte. Våra motiveringar har ju inte fått er att förstå hur vi menar innan, varför skulle de plötsligt göra det nu? Det känns rätt meningslöst att fortsätta tjata om det.
Respektera våra val, vi (jag iaf) respekterar era.

Du har ju tidigare skrivit att du har problem med ridningen och är rädd? tycker du då ärligt att det löser saker att lära den att stegra? Skulle hästen blir mer lätthanterlig då menar du? Kan det inte möjligtvis vara en oerhört onödig ide att lägga på såna grejer ovanpå andra problem man redan har?

Hästar behöver motion i ngn form.
det räcker inte att bara köra psykisk träning- lika som med hund.

Nä ingen av mina hästar har någonsin rest sig, mer än när val. var ung o ville visa sina kulor:angel:

Ston reser sig sällan. Det är ett hingstbetéende eller att den blir trängd- av en dålig ryttare eller som sista utväg om den blir trängd.

Hästar behöver motion i ngn form.
det räcker inte att bara köra psykisk träning- lika som med hund.

Nä ingen av mina hästar har någonsin rest sig, mer än när val. var ung o ville visa sina kulor:angel:

Ston reser sig sällan. Det är ett hingstbetéende eller att den blir trängd- av en dålig ryttare eller som sista utväg om den blir trängd.

HINGSTBETÈENDE !? I helvete heller att det är!! :mad: En häst blir vad man gör den till, det har tamejfan INGENTING med könet att göra. (Men ska vi nu börja snacka kön så ser jag absolut inget plus med att ha sto. :mad: ) morr......

Klart en häst behöver motion, men varför inte ut o promenera med den då... det är mer naturligt än o rida på den.

Eller om det är fråga om bus, men då reser dom sig inte högt utan bara för att brottas litegrann. Så har min Madam gjort otaliga gånger när hon varit "i gasen" och vi busat, men då blir det liksom på lika villkor. Hittills har INGEN häst jag busat med under alla år rest sig högt och okontrollerat. En korsningsponny av större, smäckrare modell ställde visserligen hovarna på axlarna på mig oräkneliga gånger men hon visste vad hon höll på med, det var ju lippizzaner i henne.;)

Kom inte och säg att "jamen tänk om dom hamnar hos barn sen" för hon gick på ridskola i många år när hon blev vuxen och var mycket omtyckt och stabil.:cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 323
Senast: iliedtoday
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar