Stegra - vad tycker ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stegra - vad tycker ni?

Det är väldigt praktiskt med en häst som kan stegra på kommando. Jag hade en häst som var med mig överallt precis som en förvuxen hund och om hon följde med eller gick in där det var lite trångt så behövde hon aldrig backa ut, hon reste sig och gick runt och ställde ner sig åt rätt håll så hon slapp backa. Mycket smart liten märr. Hon kunde även resa sig och ställa framhovarna på mina axlar. :D

Har aldrig varit intresserad av att ändra någons åsikter, jag vill bara göra mig förstådd. Man måste inte hålla med någon bara för att man förstår dem.

hmm nu ska jag vara motvals kärring hihi:angel:
jag tror att tjej nummer 1 har en högre rang (mer frammåt o att hitta på upptåg som både hon o hästen uppskattar) än vad tjej nummer 2 har då hon verkade nästan vara tillbaka dragen:confused:8ser dock inget fel i någon av dom)
men jag är övertygad om att ingen av hästarna skulle ta skada(bli aggresiva av att lära sig ett komando där i mot så kan du nog få en häst som stegragr på måfå att sluta s tegra om du lär den ett komando när den ska stregra (såå görs mycket på framför allt hundar , om dom har ett problem ex skäller jämt så lär du hunden ett komando(skall) för problemet ,coh problemet försvinner för att du inte ger den det komandot (skall)den har lärt sig, så ofta utan bara när du vill)
lite luddigt kanske men jag hoppas att någon förstår.
En häst blir absolut inte kaxigare/tuffare för att den lär sig att stegra utan enbart underkastar sej dig som ledare!!
jag och även min dotter har lärt hästar att stegra och har aldrig haft problem att sälja hästen pga det iaf...:banana:

Varför håller ni ens på att tjata om det?

Som sagt, att träna hästar och träna in ett så dominant kommando (från hästens sida!) är helt olika saker.

Jag vill ha en grund till varför jag gör vissa saker, jag unför inte vissa moment om det inte behvös eller ses som onödigt.
Så är jag lärd, från början till dom tränare jag rider för nu.
(även från skolan jag går på)

Jag gissar på att de undrar eftersom du hävdar att just denna typ av hästhantering är fel, men inte vill motivera din egen.

För de flesta av dagen hästar så är det just naturligt att bära ryttare då dom är framavlade för det.

Malin

Ja det är därför vi hoppar upp på dem direkt då de är mogen o rider ut innom loppet av 5 minuter första gången vi sätter oss på dem.;)

Nej.. Det är inte naturligt. Och jag kan då lika gärna påstå att stegring inte är ett hotelse moment då min häst är tränad att ha den respekten för mej. Men det lär du ju inte tro på..

Själva gerjjen är att flera bra argument har kommit fram i tråden till varför man tränarr stegring. Men de duger inte riktigt till.
Men då du vill ha bra anledningar så vill jag oxå ha argument till varför du rider. Eftersom jag anser att det är lite åt samma håll. Stegra o rida. Man gör det för att man vill.
Men då du bara vill ha argument men kan inte svara så känns diskutionen död nu.

Tack för det. Du svarade med en mening vad jag försöker få fram med flera långa invecklade:angel:

Jag förstår hela stegringskommando grejen mycket bättre nu efter att ha läst vad du, Zab och Ella skrivit. :D

Jag förstår hela stegringskommando grejen mycket bättre nu efter att ha läst vad du, Zab och Ella skrivit. :D

Va skönt att budskapet går fram..

Nu använder jag mej ju inte av det till vardags. Utan ytterst sällan och då för att kontrolera att allt är som det ska vara.

Och jag anser inte att man ska leka runt med detta hur som hellst. Lika att min tjej inte ställer sej på bakbenen bara för att jag går i hagen o gör komandot. Jag måste ha kontakten med henne innan jag ger komandot.

Jag gissar på att de undrar eftersom du hävdar att just denna typ av hästhantering är fel, men inte vill motivera din egen.

Vadå inte motivera min egen hästhantering?
Ni har bara ifrågasatt "varför jag rider"

Vilka "ni"?
:confused:

Förresten av nyfikenhet, varför rider du? Vad är syftet med det? Varför inte bara låta hästen gå i en jättestor hage med andra hästar?

Senast ändrad av en moderator:

Därför att det är inte en duglig anledning att säga att jag vill träna min häst att stegra. Den duger inte för dej.

Då undrar man ju varför. Och då varför det är OK att sitta på hästars ryggar för att man vill Men inte att stegra sin häst.

Men varför vill man det?
Vad är målet med att låta hästen stegra??

därför att du lägger till ytterligare ett moment där hästen FAKTISKT får underkasta sej dina handlingar..
jag har en ganska aggressiv valack (mot min tös som har blivit lite rädd för han. han går på bakbenen eller slår mot henne när hon är i eller utan för hagen!!)..och jag tänker lära han att stå på bakbenen och se allmänt aggressiv ut just för att undvika det problemet mot dottern, när hon går in i hagen??!!..Dottern ska absolut lära sig att ge komandon till min häst (som då underkastar sej henne, och ser även henne som sin ledare men vet dock inte om jag vill/kommer att lära henne just detta komando??då han kan ta övertaget igen (vet dock att risken är liten))
detta har jag lärt mej av att studera hästar under 35 års tid och att leva väldigt nära dom (bott ihop med dom i boxen/hagen!)+ att jag är VÄLDIGT intresserad av djurpsykologi och att lösa olika behov/problem/attityder hos djuren och altid veta varför dom gör på ett visst sätt....när du vet orsaken till problemet(behovet/attityden)så kan du börja att åtgärda det. som i mitt fall så ger jag inte hästen stryk eller något annat utan jag VÄLJER att lära han detta på komando för att få detta problem/behov att försvinna (+ att min dotter när hon har lärt sig vissa komandon även lär sig att hästen lyder henne= bättre självförtoende=mindre rädsla) och att hästen lär sig att se henne som ytterligare en dominant flockmedlem.
många tor nog att jag är skvatt galen nu :angel: men kan GARANTERA att detta kommer att funka KANON då jag gjort ungefär det samma med andra hästar..kanske ska tillägga att jag alltid dragits till "problem" hästar sen jag var barn och fått lärt mig att klura/fundera hur djuret tänker och sedan skrida till verket.
men måste på minna alla att det är själva inlärniingen av ett moment(vilket det än är) då du agerar som mest dominant, inte när hästen kan momentet !!!
så ut o lär era hästar alla konster ni kan komma på, men va mån om hästen, och var glada för att just eran häst underkastar sej så pass att ni har FÖRMÅNEN att lära den ett "trix"
har haft mycket unghästar där jag lärt dom grejer just för att dom inte skulle bli/va dominanta.
det mest underkastande för en häst är att någon sitter på dennes rygg (alltså är personen högre(huvudet är över hästens huvud)och där med höre även i rang, därför kan vi rida utan att hästen ser "faror" över allt) ofta är en "tittig" häst högre i rang just när du rider!!för ofta är den inte lika "tittig" när du står på backen där deh har lättare att underkasta sig dej!!
allt på detta inlägg är min personliga åsikt!!
förlåt att jag svävade ut lite mycket:angel:
Elaine

Tack för ditt informativa inlägg. :)

Delvis KL

Nu avslutar vi diskussionen m varför och om någon vill frtsätta med den får ni ta det i den andra tråd som skapats för den diskussionen. Jag önskar att övriga kommentarer/inlägg som läggs in är svar på den ursprungliga frågan; ''vad tycker ni'' UTAN att ta upp det enda argumentet mot stegring som jag ''förbjudit'' i tråden, nämligen att det inte skulle finnas anledning.

Tjej 1 - Skälvklart ska hon lära sin häst stegra, så att hon sen kan förstå hur dumt det var.

Tjej 2 - Otroligt svårt att säga. Om man lyckas lära en häst att utföra en dominant rörelse utan att den är dominant har man verkligen lyckats med något stort. Då kommer den inte heller utnyttja det.
Ofta är hästen dock dominant och ibland utnyttjas det och kan gå riktigt illa.
För övrigt spelar det nog ingen roll om man lär det från marken eller från ryggen. Jag inbillar mig att rörelsen blir mer dominant från marken eftersom hästen reser sig över människan, men det är såklart en större risk om man gör det från ryggen.

/Sokrates

oj, såg inte att diskussionen var avslutad... sorry...
måste ändå säga att det nog är lite svårt att diskutera om två olika individer ska lära en häst att stegra eller inte utan att komma in på anledning att lära hästar stegra, känns som att det hör till...

/Sokrates

Instämmer.
En häst som får mkt beröm för en övning kan ta till det- bara för att vilja vara duktig:D

Om den sen har haft en veckas boxvila så:devil: o pga av skadat bakben:mad:

Nu ska jag vara ärlig!

Jag tycker det är hur onödigt som helst att lära hästen att stegra, ingen nytta om du inte ska ha den till cirkus häst.

Att lära en ridhäst att stegra är bara att förstöra den!!

Två av mina kompisar har brytit bäckenen pga av att hästarna har stegrat över. Vad är meningen med att lära sin häst stegra, jag fattar värkligen inte det!?

Nu ska jag vara ärlig!

Jag tycker det är hur onödigt som helst att lära hästen att stegra, ingen nytta om du inte ska ha den till cirkus häst.

Att lära en ridhäst att stegra är bara att förstöra den!!

Två av mina kompisar har brytit bäckenen pga av att hästarna har stegrat över. Vad är meningen med att lära sin häst stegra, jag fattar värkligen inte det!?

Läs tråden så får du flera svar:idea:.. Så slipper den diskutionen som nyss varit, börja om från början igen.

;);)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 323
Senast: iliedtoday
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar