Stegra - vad tycker ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stegra - vad tycker ni?

tack!

Personligen tror jag att stegring från ryggen bäst görs som levad från piaff, då bör man ha kommit så långt att hästen är redo för det och inte kommer utnyttja rörelsen på fel sätt, samtidigt slipper man den här biten med att dra o skänkla fram en stegring, som många barn/ungdomar gör när de ska lära in det. Det får inte komma av protest.

Från marken anser jag att man ska vara säker på att kunna hantera problemet om något går fel, och ha en genomtänkt plan om något går snett. Så att man slipper leta nödlösningar sedan. Samt att man ska ha en bra, tydlig signal så att ingen ger signalen av misstag. Men det gäller naturligtvis från ryggen med. Samt att det inte får komma från protester från hästens sida.

Tycker också att det är märkligt att jag aldrig själv sett en häst som använt stegring av trots/protest när den varit inlärd, men träffat många som använt det när de inte lärt sig kommando för det.

Missförstå mig bara inte; jag ser gärna svar som är emot inlärning av stegring också, MEN jag vill ha ett mer hållbart argument än ''det finns inget syfte'' eller ett mer utvecklat argument än bara ''det kan gå fel'' (hur/varför kan det gå fel?)

och helst inga beskrivningar på hur ni gör.. det skulle vara jätteintressant, men jag vill inte att någon som inte är redo lär sin häst detta. Beskriv gärna vad ni anser att man ska kunna innan man lär in stegring, eller en snabb beskrivning på ungefär hur ni gjort, men utan att ge en handbok i metoden, om ni förstår? :)

Svara på första frågan tack. Varför rider du? (eller kör eller vad du nu gör)

Man kan väl ha mycket tankar och eftertankar bakom något även om själva anledningen till att lära in något enbart är viljan att göra det.

Men varför vill man det?
Vad är målet med att låta hästen stegra??

Tusan vad du undviker den frågan! :mad:
Varför vill man syssla med hästar alls? Varför vill man rida? Vad är målet med att äga en häst? Varför vill man vara en duktig ryttare? Varför vill man belasta hästens rygg?
Varför ska jag svara på dina frågor när du inte svarar på mina?

Tusan vad du undviker den frågan! :mad:
Varför vill man syssla med hästar alls? Varför vill man rida? Vad är målet med att äga en häst? Varför vill man vara en duktig ryttare? Varför vill man belasta hästens rygg?
Varför ska jag svara på dina frågor när du inte svarar på mina?

Men att lära en häst att stegra på kommando och varför manb rider är ju två helt olika saker!!

Är det bara jag som ser hyckleriet i att hävda att viljan till att göra någonting inte är anledning nog när man tränar en häst, samtidigt som den enda anledningen som finns att överhuvudtaget syssla med hästar är just viljan att göra det? (undantaget det fåtal människor som faktiskt lyckas tjäna pengar på hästar, men även det beror ju enbart på att människor vill vara med hästar. För vi behöver dem inte längre, det finns bilar, traktorer m.m. som gör allt jobb hästarna en gång behövdes för)
Inte är det farligare att lära en häst stegra än att rida den heller. Rider du den på ett dåligt sätt blir det farligt, lär du den att stegra på ett dåligt säätt blir det farligt.
Det jag reagerat på är ditt påståenda att all träning måste ha ett syfte. Även när jag drog in något helt annat, ofarligt som man kunde lära hästen var svaret att det måste ha ett syfte. Men ridning har inte med träning att göra förstår jag?

Blir hästen farligare av att syftet med träningen är viljan att göra det snarare än att rädda världen? Blir den mer skadad? Tror knappast det. Slutsatsen är alltså att syftet/anledningen till varför något lärs in är helt ovidkommande när man pratar om ifall något är ''rätt'' eller ''fel'', eller om det blir skador eller andra faror.

Hur kommer det sig att det är ok att rida men inte att lära hästen tricks/att stegra, när inget av det har en anledning och båda sakerna är lika farliga/skadliga?

Förstår du överhuvudtaget vad jag vill ha sagt?

varför lära en häst att stegra på kommando. Det är ju nått som man helst inte vill att hästen ska göra när man handskas med hästen. "Att ens tänka den tanken" (min åsikt)

Det verkar som att du vill få mig att säga att jag har fel när jag tycker att det är dumt att lära en häst att stegra på kommando.

Så uppfattar jag dig.

Nej. Jag vill få dig att medge att viljan att göra något är en anledning att göra det. (varför håller du annars på med hästar över huvudtaget?) Och få dig att förstå hur jag tänker när jag säger att anledninen till varför man vill träna in något saknar betydelse, speciellt saknar det betydelse för resultatet.
Och varför jag tycker att ''det finns inget syfte'' inte är anledning nog att avstå från något.

Jag har inget emot att du tycker att inlärning av stegring är dumt, det är du helt fri att tycka. Men nu envisades du ju med att dra upp bristen på anledning, så jag känner mig manad att envisas med att anledning eller brist på anledning är fullständingt ovidkommande.

Men nu envisades du ju med att dra upp bristen på anledning, så jag känner mig manad att envisas med att anledning eller brist på anledning är fullständingt ovidkommande.

Jag vill höra en god anledning varför man vill utföra ett sådant dominat kommando? (från hästens sida)??

Vill veta liksom vad för nytta det gör, har inte hört någon berätta det.
Och om man säger "jag vill lära hästen stegra, för att jag känner för det!" låter det väldigt 'oseriöst' om som om man inte tänkt på konsekvenserna, eller ens tagit ordentlig hjälp av någon som verkligen kan detta. Vi är så mån om att man ständigt för rida för tränade för att uppdatera sig och hästen med diverse ting och lära oss olika dressyrrörelser eller liknande.
Men när det kommer till så kallad trickträning eller Natural Horsemanship, så är det få som tar hjälp med träningen av det. Dom kanske läser en eller två böcker och tror sedan att dom kan allt om hästar och har goda insikter i allt kring ledarskap och träning. Det är för det mesta såna som tränar hästen utan någon anledning till varför dom gör det eller egentligen vad dom håller på med.

Så där, god förklaring nog..? :smirk:

Nej. För du har tydligt sagt att ALL träning, (även när jag frågade om träning som är helt ofarlig och utan risk, rent hypotetiskt) måste ha ett syfte. Och viljan att göra det är inte anledning nog. Trots att det inte finns någon risk.
Samtidigt antar jag att du sysslar med hästar, av den enkla anledningen att du vill det. Och det är ju inte riskfritt varken för dig eller hästen, så varför måste man ha ett syfte för att göra något (hypotetiskt) som är riskfritt?
Jag har slutat prata stegring för länge sedan och gått över till anledning/syfte vid träning, vilket jag sagt många gånger.

Jag stör mig nämligen något fruktansvärt på att ''det finns inget syfte'' verkar vara en helt giltig anledning för att avstå från att göra något man vill göra.
Andra anledningar accepterar jag fullständigt (iaf accepterar jag att folk anser något vara dumt pga dem) men just ''det finns ingen anledning'' har jag svårt för som argument.

Min anledning är att jag vill. Och den borde faktiskt räcka aldeldes utmärkt så länge mina kunskaper räcker till, och så länge jag har en solid grund och en bra reservplan om något skulle gå snett. Om jag har hjälp från kunniga tränare runt omkring mig och lär hästen kommandot på ett säkert sätt, så borde viljan att göra det vara fullt tillräcklig.

En annan anledning att göra det, inte i mitt fall, men i en vänninnas fall, var att lära hästen av med att stegra som ovana. Den lärde sig kommandot och på köpet lärde den sig när den fick och inte fick stegra. Är det anledning nog för dig?

En annan anledning att göra det, inte i mitt fall, men i en vänninnas fall, var att lära hästen av med att stegra som ovana. Den lärde sig kommandot och på köpet lärde den sig när den fick och inte fick stegra. Är det anledning nog för dig?

Här känner jag igen mej. Min tjej kan stegra på order. Hon har slutat stegra bara ändå sen dess!;)

Jag använder mej så gott som aldrig av det komandot

Men går jag i hagen och gör komandot för henne att stegra så gör hon det INTE! Jag måste ha rätt kontakt med henne. Annars håller hon sej på marken. Så risken att grannens ungar får henne att stegra då de leker utanför finns inte.

Jag vill oxå ha ett argument från Hammond till varför du rider/kör/har häst...

Jag vill oxå ha ett argument från Hammond till varför du rider/kör/har häst...

Varför håller ni ens på att tjata om det?

Som sagt, att träna hästar och träna in ett så dominant kommando (från hästens sida!) är helt olika saker.

Jag vill ha en grund till varför jag gör vissa saker, jag unför inte vissa moment om det inte behvös eller ses som onödigt.
Så är jag lärd, från början till dom tränare jag rider för nu.
(även från skolan jag går på)

För att inte påverkas av vad andra tkr har jag endast läst första inlägget. Om jag fick välja vems sits jag skulle vilja vara i av dessa två skulle jag absolut välja Tjej nr 2.

Tjej nr 1:
Jag tkr att det verkar ogenomtänkt och osäkert. Hon bör nog inte lära in det ensam, det kan så lätt bli fel. Det är lätt att lära in någon ovana som kan ge flera års arbete..! Hon bör nog träna mer på kommunikationen med sin häst innan hon ger sig in på djupare vatten. Jag skulle nog ha börjat med att lära den att göra det från marken först och att bara flytta skänkeln lite och komma på någon hjälp kan göra att det blir fel i en annan situation.

Tjej nr 2:
Hon verkar ha tänkt igenom det bättre och verkar ha mer ordning på sin häst innan hon ens funderar på att göra något svårare.
Det står att hon kan ta hjälp av någon om det skulle bli fel, men jag skulle nog rekommendera att ta hjälp redan från början, iaf någon som kan observera/titta på och ge lite tips och råd.
Det är bra att hon börjar i från marken (om jag läste rätt nu).. :)

Varför håller ni ens på att tjata om det?

Som sagt, att träna hästar och träna in ett så dominant kommando (från hästens sida!) är helt olika saker.

Jag vill ha en grund till varför jag gör vissa saker, jag unför inte vissa moment om det inte behvös eller ses som onödigt.
Så är jag lärd, från början till dom tränare jag rider för nu.
(även från skolan jag går på)

Och för att man vill rida och vill träna stegring för att man vill är samma sak.

Den som bara kör kanske tycker ridning är totalt meningslöst.
Precis som du tycker stegring på komando är.

Ridning är ju oxå onaturligt för en häst. Så vi hoppar upp på dem för att vi vill och rider på deras ryggar.

Senast ändrad:

Jag ska tillägga att jag inte vill hacka på dej hammond.. Men du ber om anledningar till varför. Och jag har gett 1 väldigt bra anledning. Och har sett flera andra som är bra.
Dessutom tycker jag att man "vill" räcker. Precis som jag tycker det räcker till anledning för att rida. För jag vill det.

Ta det inte som kritik. Men vill gärna ta diskutionen!

Men önskar fler va lika underbara som Agnes o Ella. Agnes har nåt som de flesta inte kommer nära av. Skulle jag mot förmodan sälja min tjej så skulle hon va NR 1 på listan för tänkbara köpare!!

Precis därför:P
Tack för ditt stöd, det känns inte fullt lika meningslöst att försöka göra mig förstådd (om än inte medhållen) nu. Fast nu tycker jag att vi tar det här med anledningar till den andra tråden som skapades just för det, och om någon känner för att tycka om stegring (utan att dra in anledningar som argument varken för eller emot) så kan den diskussionen få fortsätta här istället.

Tack för ditt inlägg! Speciellt som det följde de regler jag satte upp. :)

Håller med dig (ja, tjej 2 börjar från marken och håller sig där) för det mesta. :) Tack för synpunkterna.

Ridning är ju oxå onaturligt för en häst. Så vi hoppar upp på dem för att vi vill och rider på deras ryggar.

För de flesta av dagen hästar så är det just naturligt att bära ryttare då dom är framavlade för det.

Malin

yeah, right. Tro det om du vill. Det är ju fortfarande en häst, vars anatomi i grunden inte är konstruerad för att bära vikt på ryggen.

Men nu lämnar vi detta och återgår till vad tråden ska handla om.
Jag förstår dina åsikter om stegring och anledningar m.m. men håller inte med, och jag ger upp att försöka få dig att förstå hur jag menar eftersom du inte verkar vilja förstå. Om du redan förstår hur jag menar åtminstånde är diskussionen ändå slut, för jag har inget intresse av att ändra folks åsikter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 323
Senast: iliedtoday
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar