P
pannkakssmet
Sv: Stegra - vad tycker ni?
Jag har svårt att förstå att du är 14 år! Jag önskar jag haft din insikt då jag var lika gammal.
Levad och pesad lär du ju hästen ur piaff. Då lättar hästen gärna automatiskt i framdelen om du ber om mer samling och berömmer du i det läget lär sig hästen levad.
Skillnaden är då att du inte ger hästen obehag vid stegringssignalen. Du ber bara om mer samling.
Sen bringade inte jag heller min häst obehag, utan busade bara till det lite mot henne (tänker inte berätta exakt hur jag gått tillväga iom att andra som inte på långa vägar är "redo" att lära sina hästar det kanske gör det om de ser hur man KAN göra). Alltså blev det mer bus-kommando, än ett så samlat och kontrollerat kommando.
Du lär heller inte hästen att stegra mot dig, vilket jag har gjort.
Sedan får hästen ofta med överlinjen bättre än om man lär den stegra på annat vis.
Sedan håller jag nu på att lära in kommandot från sidan istället, och ur en ryggning för att få henne mer samlad, få med överlinjen bättre och också göra det säkrare för andra. Jag vet ju hur jag ska hantera det OM hon missuppfattar en situation och börjar hoppa på stället. MEN det betyder inte att andra vet det, så därför känns det både säkrare och bättre att bara göra det från sidan i fortsättningen
Jag har svårt att förstå att du är 14 år! Jag önskar jag haft din insikt då jag var lika gammal.