Stegra - vad tycker ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stegra - vad tycker ni?

Levad och pesad lär du ju hästen ur piaff. Då lättar hästen gärna automatiskt i framdelen om du ber om mer samling och berömmer du i det läget lär sig hästen levad.

Skillnaden är då att du inte ger hästen obehag vid stegringssignalen. Du ber bara om mer samling.

Sen bringade inte jag heller min häst obehag, utan busade bara till det lite mot henne (tänker inte berätta exakt hur jag gått tillväga iom att andra som inte på långa vägar är "redo" att lära sina hästar det kanske gör det om de ser hur man KAN göra). Alltså blev det mer bus-kommando, än ett så samlat och kontrollerat kommando.

Du lär heller inte hästen att stegra mot dig, vilket jag har gjort.

Sedan får hästen ofta med överlinjen bättre än om man lär den stegra på annat vis.

Sedan håller jag nu på att lära in kommandot från sidan istället, och ur en ryggning för att få henne mer samlad, få med överlinjen bättre och också göra det säkrare för andra. Jag vet ju hur jag ska hantera det OM hon missuppfattar en situation och börjar hoppa på stället. MEN det betyder inte att andra vet det, så därför känns det både säkrare och bättre att bara göra det från sidan i fortsättningen :)

:bow:
Jag har svårt att förstå att du är 14 år! Jag önskar jag haft din insikt då jag var lika gammal.

Nja, 15 snart faktiskt :mad: :rofl:

Haha, jo jag är ganska nyfiken av mig och försöker se allting ur olika perspektiv. Tror man kan komma långt på det.

Helt sant!
Förståelse för hästen är ju tyvärr något som allt för sällan förekommer bland ungdomar.

Meh, den där smirken får det att låta så nedsättande. Jag tror nog att många ''står ut'' med att lära in tråkigare saker först, och kanske får sig lite tankestllare och erfarenhet på vägen. ;) Man ska ju bara veta att det finns folk som kan hjälpa en! Vanligtvis blir man ju bara avvisad och folk berättar hur dum man är, sällan hör man någon berätta hur man kan göra det på ett bra sätt.

Du är så duktig och lyhörd med din häst! Önskar det fanns fler undomar som du!:bow:

Nu ska jag vara provokativ och prata om stegring, dvs att lära hästen att resa sig på bakbeen på kommando.

Vad tycker ni om detta?

Det ända jag har att säga om stegring är att det är ett sätt för en ung häst tjej/kille at göra sig märkvärig.
H*n tror att h*n har skit bra koll på hästen och att hästen ALDRIG skulle på något sätt använda sig av stegringen för just protester eller hot, eftersom hästen 'litar' ju 100% på sin ryttare/hanterare/ägare. Att man säger så om sin häst och sin relation med sin häst är så otorligt okunnigt och oproffesionellt.
Jag anser att stegring är ingenting man bör lära hästen, vare sig man är s k kunnig eller okunnig, ung som gammal.
Men speciellt INTE unga bör lära sina hästar detta, 99%/100% lär hästarna helt fel; skador kan uppstå, på både häst och människa.

Nä, stregring tycker jag inte är något man skall ägna sig åt, hur man än lär hästen det.

Visst är det häftigt att se en häst på uppvisning som stegrar med ryttare på ryggen eller när en 'tränare' kan få 8 hästar att stegra samtidigt,det är inte med sunt förnuft man tränar det och det har verkligen ingenting med tillit att göra, bara ren okunnighet från människan.

Jag står för allt jag skriver och ni kan motargumenatera mig hur mycket ni vill, men jag har en åsikt och en åsikt är ALDRIG fel. och jag kommer inte att ändra mig om detta ting.

Hälsn. Malin

Bara för att NI inte ser någon anledning betyder inte det per automatik att det är dumt och inte borde göras.

Finns det ingen god förklaring till den träning man utsätter hästen för så bör man absolut inte utföra den.

Hälsn. Malin

Kan inte låta bli att dra parallellen med min hund. Jag har en stor Rhodesian ridgeback, alla som träffar henne antar att hon kan "vacker tass", eftersom hon är väluppfostrad och kan en del praktiska trick.
Men, anledningen till att jag INTE vill lära henne det är att när hon träffade barn eller små hundar när hon var liten, hade hon en tendens att slå på dem med tassen, just den rasen är mycket för brottning och fysiskt "slagsmål" med hela kroppen. Och dte är rätt så kraftiga tag med hårda klor, inte så uppskattat. Så när jag istället gav henne negativa feedback på just vispande med frambenen har det försvunnit, och jag vill inte ta fram något i henne som hon kan använda självmant på andra sätt.
För så funkar hundar, ett trick som känns jättebra kan bli riktigt tråkigt..
Givetvis är dte ju inget problem när jag är med, men jag är ju inte alltid det...

men VARFÖR INTE?
Varför är inte '''jag vill'' en bra anledning i sig?
Om vi inte tänker stegring, utan något helt oemotsägligt ofarligt istället, varför är inte viljan att göra det anledning nog?

Varför rider du överhuvudtaget? Vad är syftet med att rida? Syftet med att äga hästar och umgås med hästar?
Alltså..förutom att du vill (tycker om att göra det) då...
Inte är det ofarligt heller.

Du får tycka precis vad du vill.
Synd att du inte följer någon av trådens två regler bara. Intressant att läsa vad som försigår i folks huvud. Även om det inte ger någon förklaring eller motivering till varför du tycker så.
(vad är det för fel på att vilja vara speciell?) Men visst. Tyck vad du vill.

jag tycker inte att man ska lära hästar att stegra alls. vill man lära hästen "konster" så lär den sitta istället.

hehe, min hund kan inte heller vacker tass... men hon kan hoppa upp i famnen eller lägga tassarna försiktigt på din arm. x)

Låter jättesmart, och där har du ju tagit hänsyn till din hunds personlighet och tendenser från början. En väldigt bra anledning att låta bli. :)

Om den redan kan det då? :P Och man vill utvecklas?

men VARFÖR INTE?
Varför är inte '''jag vill'' en bra anledning i sig?
Om vi inte tänker stegring, utan något helt oemotsägligt ofarligt istället, varför är inte viljan att göra det anledning nog?

Varför rider du överhuvudtaget? Vad är syftet med att rida? Syftet med att äga hästar och umgås med hästar?
Alltså..förutom att du vill (tycker om att göra det) då...
Inte är det ofarligt heller.

För att all träning BÖR ha en tanke bakom sig.

Vare sig det gäller stegring eller ej.

Du får tycka precis vad du vill.
Synd att du inte följer någon av trådens två regler bara. Intressant att läsa vad som försigår i folks huvud. Även om det inte ger någon förklaring eller motivering till varför du tycker så.
(vad är det för fel på att vilja vara speciell?) Men visst. Tyck vad du vill.

Precis, jag FÅR tycka som jag vill, det får ni med.
Men jag kommer med en åsikt, jag kan inte säga om ni gör rätt eller fel. Men stegring, är INGET jag tycker att man skall lära hästen.

Jag har har massor med förklaring och goda motiveringar till varför jag tycker som jag gör.
Malin

Varför rider du?

Varför är inte viljan att göra något en bra anledning?

Varför rider du?

Varför är inte viljan att göra något en bra anledning?

För att det bör ligga en tanke bakom själva träningen man gör med hästen! Som sagt, annars är det onödigt att utföra vissa moment.

Men om ni inte kan hålla er till det tråden handlar om så blir det jäkligt tråkigt.

TS ville veta av de som tycker det är Ok/bra eller kalla vad du vill med stegring. Det finns redan massor av trådar där folk spyr galla över stegring, jag håller med TS om att det borde finnas en tråd för de som arbetar/leker/lär/tränar sina hästar med stegringar.
Gillar man det inte så kan man diskutera det i en annan tråd.

Jag hade själv en QH i Canada som jag lärde stegra, egentligen enbart för att jag ville se om det gick. I inlärningsfasen tog han ganska ofta till det i många olika tillfällen, jag tror att han ville vara lite duktig och visa vad han kunde. Då blev det ofta fel, och jag hade nog varken rätt sätt att lära in det eller rätt sätt att säga ifrån n'är det blev fel.
Jag har funderat på det ganska mkt efter det, hur visar man på bästa sätt att det INTE är ok att stegra, och vad ska man ha för kommando för att det inte skall gå att ta miste på *funderar*

Är det bättre att lära det från marken och aldrig från ryggen, eller tvärtom eller är båda rätt. Ni som har hästar som kan det, hur har ni gjort och vad har ni för kommando?
Jag körde typ varianten "armar uppåt sträck!" vilket som sagt inte blev så bra i början....

Konstigt nog, när han hade lärt sig det bra och stegrade i god balans på kommando så hade jag inga problem vid andra tillfällen, vad kan det bero på?

För att det bör ligga en tanke bakom själva träningen man gör med hästen! Som sagt, annars är det onödigt att utföra vissa moment.

Svara på första frågan tack. Varför rider du? (eller kör eller vad du nu gör)

Man kan väl ha mycket tankar och eftertankar bakom något även om själva anledningen till att lära in något enbart är viljan att göra det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 323
Senast: iliedtoday
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar