Stationsavgift

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lewis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 357
Sv: Stationsavgift

Skiljer ganska mkt och på vissa stationer har du ingen stationsavgift om du använder dig av deras egna hingstar och kanske 1000 kr för externa.
Hos en del ligger avgiften på 500 när du använder deras egna o 1000 för externa hingstar.. Finns säkert dyrare oxå.

Veronika skrev:
Skiljer ganska mkt och på vissa stationer har du ingen stationsavgift om du använder dig av deras egna hingstar och kanske 1000 kr för externa.
Hos en del ligger avgiften på 500 när du använder deras egna o 1000 för externa hingstar.. Finns säkert dyrare oxå.
När stationsavgiften uppstod så uppstod den med anledning av de mottgara stationer som hanterade och inseminerade sperma från hinngstar som inte var deras egna. Man ville helt enkelt ha betalt för själva handhavandet av sperman från hingstar utifrån. Idag så har det blivit vad jag redan då misstänkte en avgift som man ska se upp med så att den inte tas ut för de egna hingstarna på den egna stationen...tyvärr...

Jag skulle gärna se att man i en tabell form över olika mottagarstationer kunde se och jämföra de olika kostnaderna mellan interna och externa hingstar. Man skulle dessutom behöva göra en renodlad begrepps defintion av de olika kostnaderna som tillkommer vid betäckning och vad dem står för. De skulle hjälpa många att välja rätt station...

Helen

Senast ändrad av en moderator:

clownen skrev:
Jag skulle gärna se att man i en tabell form över olika mottagarstationer kunde se och jämföra de olika kostnaderna mellan interna och externa hingstar. Man skulle dessutom behöva göra en renodlad begrepps defintion av de olika kostnaderna som tillkommer vid betäckning och vad dem står för. De skulle hjälpa många att välja rätt station...
JAAA! Det var ett väldigt bra förslag :) Det får man kanske ta o efterlysa :idea:

clownen skrev:
När stationsavgiften uppstod så uppstod den med anledning av de mottgara stationer som hanterade och inseminerade sperma från hinngstar som inte var deras egna. Man ville helt enkelt ha betalt för själva handhavandet av sperman från hingstar utifrån. Idag så har det blivit vad jag redan då misstänkte en avgift som man ska se upp med så att den inte tas ut för de egna hingstarna på den egna stationen...tyvärr...

Helen

Det hade varit utmärkt! Vart åker du, du bor inte så långt i från mig... Pma om du inte vill skriva här... För och nackdelar med de ställen som finns runt oss...

Idag så har det blivit vad jag redan då misstänkte en avgift som man ska se upp med så att den inte tas ut för de egna hingstarna på den egna stationen...tyvärr...

Jag har alltid tagit för givet att det inte är någon stationsavgift för egna hingstar, men idag surfade jag in på stationen för en intressant hingst och insåg att så är tydligen inte fallet.... 1000 spänn för deras egna, och 1300 för externa.

Visst, i det stora hela är ju en tusenlapp en droppe i havet, men man undrar ju vad som ligger i den avgiften? Och hur det bara kan kosta 300 kr till för externa hingstar, som ju måste medföra en hel del extra administrativt jobb?

Här funkar det så att seminavgiften går oavkortat till veterinären.
All utrustning köper jag in. Gel, paraffin, vaselin, hanskar, tvål, papper, seminkatetrar osv.
Det är trevligt att slippa stå för den kostanden själv, så därför har vi stationsavgift på externa hingstar.

Detta är ju ett annat "problem". Att vi kallar avgifterna för olika saker! Hos oss har vi :
1. seminavgift 1200:- , tas bara ut för externa hingstar till stationen (eftersom jag handhar, beställer och seminerar)
2. Veterinäravgift 1600:- till veterinären för brunstkoller (u-ljud)
3. De som använder våra hingstar betalar ju språngavgift till oss och den täcker tappningar, semineringar och material.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 702
Senast: ildiko
·
Kläder & Bli fin Jag kommer åka buss till jobbet framöver. Det innebär en promenad på cirka tio minuter till stationen. I höstrusket och vinterkylan...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 566
Senast: sthu
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 843
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka