starta ridsportsbutik...???

zazza girl

Trådstartare
ha kollat igenom alla trådar om det här på buke ..

ha även gjort en liten kalkyl och räknat ut alla utgifter och sånt ..
även gjort en hur en månad kan se ut med utgifter och även vinst ..

men hur funka skatten inom detta ??

är det så typ att jag säljer för 93000 en månad så delas de på två och då få jag över 46500 och det ska gå till hyra osv ...
och när det är klart så ha jag över 33500kr ..

ha jag tänkt rätt ???

Sv: starta ridsportsbutik...???

Om du säljer för 93 tusen så går 25% bort i moms. Då har du ca 74 tusen kvar. Därefter måste du ju betala dina leverantörer, dvs det du köpt in. Det är kanske mellan 40-50 tusen. Det som är kvar av detta skall du betala hyra, omkostnader och slutligen lön med källskatter. Räkna igen, det blir inte mycket kvar.

oki.
då är jag med på momsen ...
det jag handla från grossisterna , hyra och allt bli ca 33000 men den summan är ju inte varje månad , beror ju på om man ha handlat något från grossisterna..
någon lön kommmer inte betalas ut eftersom det kommer inte vara någon anställd ..

så då bli det kvar : 44 tusen...

men vad bruka en dax kassa ligga på i genomsnitt ??

men vad bruka en dax kassa ligga på i genomsnitt ??
Genomsnitt är ju skitsamma, det som är intressant är vad du har för förutsättningar där butiken ligger!

Kommer folk att åka till din butik? Vad har dina kunder för önskemål? Vad sysslar dina kunder med för typ av hästar? Vad har du för kostnad för lokalen? Vad tror du att dina kunder kommer att köpa hos dig? Ska du sälja foder också eller bara saker?

Var ligger break even? Vem ska jobba om det inte betalas ut någon lön? Är det gratisarbete det är frågan om?

Var kommer startkapitalet från och hur många månader med bara utgifter går det att hålla igång med?

det är en bra fråga , man vet ju inte vad kunderna tänker , men det få man lära sig ...
man få göra massa reklam och ha fina erbjudande ..
här är det allt från hopp till westen och hobby nivå..
min lokal kommer att ligga på ca 3500 kr i månaden ...
kommer ha allt från billigt som hööks upp till fina märkes saker i så fall, så kommer finnas ett utbud som är för alla... och olika plånböcker ..
till och börja med kommer det bara vara saker men kanske senare foder med ...

men sen ha jag 4 butiker att slås med i närheten inom 5 mil, det är hööks , citygross , annashästshop och en ny chevels ha jag för mig den heter..

det kommer vara jag som jobba där och jag få bidrag från annat för att jobba ... ha kollat upp de . få jobba 50 % utan att få lön från de stället där jag jobba ..
startkapitalet kommer vara ett lån ..
ja det är oxå en bra fråga , men tror jag kan hålla igång ett tag utan vinst , men då bli det väldigt kämpigt oxå ...

OK, vad ställs det för krav för lånen? Du måste ju rimligen räkna ut hur mycket du måste dra in för att kunna ta ut lön och när du måste göra det.

Grossister har vanligen en minsta-order-värdesgräns, d v s du måste beställa för t ex 40 000 kr innan du får leverans. Har du bra relationer med grossister och hur ser deras rabattsystem ut? Hur stor omsättning? Momsrisken?

lånet ha inget krav , är ett person lån...
jo det ha jag räknat ut lite , ha gjort en kalkyl på hur det kan se ut med vint och allt ..
även utgifter och lån, hyra osv ....

ha varit i kontakt med några grossister och fått lite info , men eftersom jag inte ha kommit i gång och startat ett företag så kan jag inte få info om deras system i priser och rabatter ....

Men hur kan du räkna med vinster och göra kalkyler när du inte vet vilka kostnader du kan räkna med?

Förutom kostnader för hyra, varor osv så tillkommer även kostnader för el, telefon, redovisning, marknadsföring, försäkring, hemsida, kassasystem, kommer du att ta betalkort?

Som Ramona var inne på så måste du sätta dig ner och se över vilka kunder du har tänkt dig, hur du skall nå ut till dessa, vilka kommer att se dig och hur ska de se dig? Någon särskild inriktning, tema eller priser som gör att kunderna ska komma till just dig?

Utbud till alla och allas plånböcker kan bli svårt, troligtvis kommer ju inte allt att säljas direkt och ha saker liggandes på lager blir dyrt.

Viktigt att tänka igenom sin affärsidé noga och räkna med det värsta, de flesta egenföretagare kan inte ta ut någon lön på ett tag. Gör upp en budget och sätt dig gärna med någon, man blir lätt blind för kostnader och problem när man ser fram emot något väldigt mycket.

Lycka till :)

jag ha gjort en kalkyl på hur det kan se ut , men en kassa på 3000 om dagen ...

sen ha jag dragit bort momsen och alla utgifter från dom pengarna ..

eftersom jag inte kommer ta ut någon lön, så behöver jag inte betala källskatt ..

hur jag ska nå ut till kunderna är genom annonsering , erbjudande och så klart en mysig trevlig lliten butik som man trivs i med bra och trevlig tillmötandegående ...

kommer ha en babsan så man kan köpa med kort ..
bokföring och de kommer jag sj hålla i , så ingen revisor kommer behövas , ha skött de förut när vi va delägare i en pizzeria ..
så det kan jag...

kommer inte köpa in mycket av alla saker , så det inte bli ett stort lager , utan se sen vad som kommer gå mest ..

Men likviditeten säger ju inget om vinsten? Dagskassan kan ju innebära att det går med förlust, det är ju inget riktmärke. Just momsredovisningen kan ju stjälpa en hel verksamhet beroende på redovisningsmetod.

jag ha gjort en kalkyl på hur det kan se ut , men en kassa på 3000 om dagen ...

sen ha jag dragit bort momsen och alla utgifter från dom pengarna ..

eftersom jag inte kommer ta ut någon lön, så behöver jag inte betala källskatt ..

hur jag ska nå ut till kunderna är genom annonsering , erbjudande och så klart en mysig trevlig lliten butik som man trivs i med bra och trevlig tillmötandegående ...

kommer ha en babsan så man kan köpa med kort ..
bokföring och de kommer jag sj hålla i , så ingen revisor kommer behövas , ha skött de förut när vi va delägare i en pizzeria ..
så det kan jag...

kommer inte köpa in mycket av alla saker , så det inte bli ett stort lager , utan se sen vad som kommer gå mest ..

Du ska sköta hela bokföringen själv, men vet inte skillnaden på likviditet och resultat? Eller hur man räknar moms?
Jag tror du bör tänka över det här både en och fyra gånger innan du tar stora lån och sätter dig i skiten... :)

Du har fått väldigt många kloka svar här, men jag tänkte ställa ytterligare ett par frågor till dig att fundera över.

Har du gjort en affärsplan med allt vad det innebär? Marknadsanalys? SWOT? mm.
Om inte så börja där, det är mitt bästa råd.

Hälsar Zelma - som både startat butik och lagt ner och fått dras med alla skulder efteråt... och sen gett sig på't igen men i annan branch med ordentlig affärsplan och kalkyl.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 574
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 798
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka