Starta kennel, tankar kring...

Minerva

Trådstartare
Ja om man nu skulle starta en kennel, åsså har man två olika raser..
En från SKK o en från en rasklubb..
måste man då ha två olika kennelnamn eller kan man ha ett o samma?
Nu är det inte säkert att de blir nån kennel, men det är min dröm :)
o går allt bra med hundarna jag har så kommer de nog att användas i avel o då jag har en Australisk Terrier som är reggad i SKK o en Jack Russell Terrier som är reggad i JRTC ...

Därav min undran :)

Sv: Starta kennel, tankar kring...

Kolla med skk hur de ställer sig till detta. Risken är rätt stor att det inte går att göra så.

Okej tack :)

edit:
Inte går att göra så = inte ha samma namn, eller inte ha två kennlar? :p

Som uppfödare medlem i SKK får man inte föda upp vad som i deras ögon räknas för blandraser och dit hör oftast raser som reggas i fristående rasklubbar.

Som uppfödare medlem i SKK får man inte föda upp vad som i deras ögon räknas för blandraser och dit hör oftast raser som reggas i fristående rasklubbar.

Frågan är om det kanske redan finns en dispens hos SKK för medlemmar som föder upp JRTC-reggade Jack Russells.
Värt att kolla upp.

Det finns andra raser som SKK har givit dispens för, min egen till exempel, Silken Windhounds. Men i och för sig uppfyller dom ett annat kriterium hos SKK, nämligen att dom är erkända i en kennelklubb som är associerad med FCI (Silkens är erkända i Slovenien).

Vet en som fimpade "SKK-rasen" till förmån för JRT.... Var för visso ett antal år sedan så saken kan ha ändrats.

Tack alla...
Helt plötsligt vart allt mycket mer komplicerat..

Nu blev det mer komplicerat..
fixar jag kennelnamn o föder upp australisk terrier, så får jag inte avla på Jack Russelln eftersom hon inte är reggad i SKk..
pratade just med skk...

Som jag trodde då..

Du måste välja vilken av raserna du ska föda upp och vilken organisation du vill tillhöra, för är du medlem i skk, får du inte föda upp jrt och regga i deras klubb eftersom de då räknar det som att du föder upp blandraser, vilket inte är förenligt med deras regler och då blir du utesluten som medlem med allt vad det innebär.

okej, ja då vet ja ju redan vilken ras jag kommer föda upp då. :)

Det är ju inte så att du nödvändigtvis måste avstå från att föda upp Jack russel om du vill hålla dig inom SKKs ramar. Du måste bara se till att köpa in en bra SKK-reggad tik att starta med. :idea:

klart jag kan göra det :p
Men då jag tycker att hundarna i JRTC är snyggare, och får för mig att det är mer jaktinriktat så vill jag inte ha en jack russell från SKK :p
Men hon får vara min lilla Maskott :D

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 250
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 851
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 573
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta här att ditten och datten ska man inte avla på. Och jag håller med. Men sen började jag fundera på vilka hundar som ska...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 499
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Träning och hälsa del 12
  • Vilken vagn?