Starka eller mjuka hjälper?

M

mandovski

Hej. Jag fattar inte riktigt vad som menas med att man har "starka" hjälper eller "mjuka" hjälper?

Min ridlärare är jättebra, jag har ridit i snart 9 år och jag kan det mesta :)
Min ridlärare tycker att när vi gör en halt så ska man ju självklart sitta tillbaka mjukt i sadeln men sen tycker hon att man ska dra jättehårt i hästens mun om den inte stannar. Jag tror hon menar att man ska använda starka hjälper så hästen förstår vad man vill göra med den, men asså det känns synd om hästarna som blir dragna som in i bomben bara för att de inte vill stanna. Om det är en lite nättare häst som typ lyssnar mkt på ryttaren är det ju klart att man använder sig av lite mjukare hjälper, men med en t.ex trög fjording (tar bara ett exempel, inget nedlåtande alltså) måste man ju ta tillbaka nåt enormt med de flesta hästar, för att vissa är urstarka. Jag ska på fjordingridläger i sommar(Taffsnäs) men tänk om jag får en superstark häst så kan jag inte stanna den för att jag tar för mjuka hjälper.. asså ta o lätta o sånt är ju klart man ska, men asså det är svårt att förklara. Kan någon komma med ngt bra tips vad man kan tänka på?? Som sagt, jag vill inte dra ihop hästens mun för att få den att stanna eller att göra en förhållning..

Sv: Starka eller mjuka hjälper?

Först - lyckliga dig som ska på "fjordingridläger"! Love the beasts!
Min rek är att inte tänka så mycket på starka / mjuka hjälper utan mer på att de ska vara vältajmade och följas av OMEDELBAR eftergift (gäller särskilt halten). En annan sak är att inte tänka "sitta tillbaka i sadeln" utan "sitta ner". Om du lutar dig bakåt aldrig så lite innebär det att du driver framåt.
Ha det så kul på lägret!

hej! prova krama lite med överskänkeln (knä) samtidigt du ska göra halt, samt säg "ptroo".Om du är konsekvent med detta kan du till slut bara sitta till i sadeln eller krama med överskänkeln utan att ta i hästens mun.
lycka till:)

Om man är säker på att man gjort det rätt och hästen fortfarande inte stannar tycker jag absolut att man kan ta i lite. Huvudsaken tycker jag är att man inte segdrar, utan ta tag snabbt och släpp när hästen stannat.

jag läste första meningen Starka eller mjuka hjälper

MJUKA! Men bestämmda, ( bestämmd menas då med att det ska vara en skänkel som förstår vad den gör)

Mjukt men bestämt - tydligt.

Du kommer att få det underbart på Taffsnäs! Jag har varit där flera gånger (detta blir dock tredje sommaren i rad jag inte är där :cry:) och det är helt fantastiskt. Det är vackert, hästarna är urhärliga varenda en, gården är mysig som bara den, ledarna är duktiga pedagosiska och roliga, galna upptåg och trevliga uteritter är faktum :love:
Oroa dig inte för att inte få stopp på fjordingarna, du får hjälp och instuktioner om det händer något och de är välutbildade och trevliga. Ha kul!

Väldigt OT nu..men kan du vara snäll och hälsa Therese (Klangenstam) från Louise A. Frykell från Vallentuna (var där 2004-2006, läger 1 samtliga somrar. Red Leffe 2004, Kastor 2005-2006, grät floder sista kvällen samtliga år :angel:). Vet inte om hon kommer ihåg mig, men hon gjorde det varje gång jag anmälde mig tidigare iaf. Jag saknar henne och alltihop så att det gör ont (Gnesta känns defenitivt som mitt hem).
Och Jenny och Denise, om de är ledare i år :angel: (rödblond resp. blond).
Enorm kram till hela Gnesta och Taffsnäs!

Gud vad fånigt det känns :D

Hejsan :)

Ja jag vet jag har varit där 2 år tidigare :P

Jag ska definitivt hälsa Therese och Denise&den andra tjejen men jag tror tyvärr inte vi får de som ledare i år :/ ;)

Först - lyckliga dig som ska på "fjordingridläger"! Love the beasts!
Min rek är att inte tänka så mycket på starka / mjuka hjälper utan mer på att de ska vara vältajmade och följas av OMEDELBAR eftergift (gäller särskilt halten). En annan sak är att inte tänka "sitta tillbaka i sadeln" utan "sitta ner". Om du lutar dig bakåt aldrig så lite innebär det att du driver framåt.
Ha det så kul på lägret!

Vad menade du där? Jag fattade inte riktigt :p (sry) XD

Hejsan :)

Ja jag vet jag har varit där 2 år tidigare :P

Jag ska definitivt hälsa Therese och Denise&den andra tjejen men jag tror tyvärr inte vi får de som ledare i år :/ ;)

Ah, vad härligt! :laugh: *faller i längtansfulla drömmar igen...* :love:

Tack så massa mycket! :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 045
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 487
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 288
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka