Sv: stark nordsvensk...
Jag skulle nog vilja ge dig rådet att kolla upp om det finns några NH/Western människor i närheten av dig som kan ge dig en första hjälp på vägen.
Dels skulle du nog behöva jobba din häst lite från marken för att träna att gå framåt/bakåt och flytta framdel/bakdel redan från marken, för att sedan överföra det till ryggen. Det viktiga är enligt mig timingen i hjälperna, att ge efter i rätt tidpunkt. Kommer inte belöningen så slutar snart hästen att bry sig. Också viktigt att vara konsekvent i sina signaler, att använda samma hela tiden efter ett metodiskt system. Om man är tålmodig och konsekvent så kommer ofta resultaten ganska snart, dock är det lätt att bli otålig när man inte tycker att hästen lyssnar och prova andra saker.
För min del så ville jag komma ifrån dragandet i tyglarna som gjorde min häst seg i munnen, dock visste jag inte riktigt hur jag skulle bära mig åt för att komma dit. Att få råd på nätet må vara en sak, men det blir svårt att omsätta det i praktiken när man kanske inte riktigt vet när man själv gör rätt och när man gör fel. Det är mycket lättare med en tränare som dirigerar en och hjälper till i början. Det är en fördel att börja träningen på inhägnat område också, t ex i rundcorall eller på en ridbana så att hästen inte kan gå hur som helst, också blir det mindre störningsmoment där.
Det GÅR att få den segaste häst att förändras, men det kräver träning.
Hoppas att du hittar någon som kan hjälpa er. Det är ju samma sak som att rida lektion för någon, bara det att ni koncentrerar er på detta basic work först, innan du går vidare. Du kommer att få mycket mer glädje av din häst när du inte behöver jobba hårt för att få honom att lyssna.
Hälsningar
Frida