stark nordsvensk...

L

Lowelii

Jag har en 5 årig nordsvens valack som är hur lugn och stabil som helst, vilket passar mig utmärkt!
Men han är så stark! Jag är som en liten fluga på ryggen när jag sitter på honom, om han vill någonstans, så går han bara dit punkt slut.
Man måste sitta och dra i honom vilket jag hatar, då blir han ju bara hårdare och hårdare i munnen hela tiden...

Vad ska jag göra?? :confused:

Sv: stark nordsvensk...

När måste du sitta och dra i honom? När du ska svänga? När du ska stanna?
Hur gör du när du ska svänga/stanna?

Jag hade ovanstående problem med min nordsvensk som är stark som en oxe. Hästen visste nog vad jag ville, men valde att inte lyssna.
Jag visste inte exakt hur jag skulle gå tillväga för att först och främst ge fina hjälper, sedan förstärka hjälperna eller göra det obehagligt för honom att inte lyssna. Att rida en lektion för en bra tränare lärde mig både att svänga och stanna med enkla hjälper utan dragkamp.

Mvh
Frida

Alla hästar är för starka! I den meningen att vi inte rår på dom fysiskt.
Det är nästan skrattretande att läsa i tidningen, hur en av våra mest kända hoppryttare beklagar sig över, att en av "påläggskalvarna" är "så stor att hon inte orkar med den".

Gör inte hästen som man tänkt sig, är det dags att kliva ur sadeln och jobba på backen ett tag.

LIA

Helt rätt!
Det man inte kan göra från marken, kan man knappats göra från ryggen!

Hej!
Ja, det är typ helatiden man måste sitta och "dra" i honom, svänga som stanna...
Jag har först tagit små hjälper, sedan starkare.
Han lyssnar ju aldrig på de små hjälperna så det blir ju ändå jämt tillslut att man tar i mer. :(

Jag tror ingen vill ens försöka bry sig om en 5 årig, ny "inriden" nordsvensk och myggan han har på ryggen... :cry:

Jag har alltid sagt"dedt föds inga hästar med hårda munnar" - men efter att ha haft en korsning nordsvensk/welsh på inridning förra sommaren så ändrade jag helt åsikt... HAN VAR HEMSK...

Vi kämpade på och visst, riden blev han, men inte bättre i munnen.

Trots mina tidigare åsikter om skarpa bett så inköpte ägaren ett gags åt hästen... och plötsligt blev han jättefin att rida...

Så det är aldrig för sent att lära gamla hundar att sitta(= mig själv...) :rofl:

hehe.. okej! :p Vad bra att hästen blev bättre att rida!!

hur fäster man tyglarna på ett gag??
Tittade på ett sånt på hööks för jag visste inte riktigt hur det såg ut... :confused:

Ja, han är riktigt käck nu för tiden, med Gags i käften vill säga, annars är han som cement....

Jag skulle nog vilja ge dig rådet att kolla upp om det finns några NH/Western människor i närheten av dig som kan ge dig en första hjälp på vägen.
Dels skulle du nog behöva jobba din häst lite från marken för att träna att gå framåt/bakåt och flytta framdel/bakdel redan från marken, för att sedan överföra det till ryggen. Det viktiga är enligt mig timingen i hjälperna, att ge efter i rätt tidpunkt. Kommer inte belöningen så slutar snart hästen att bry sig. Också viktigt att vara konsekvent i sina signaler, att använda samma hela tiden efter ett metodiskt system. Om man är tålmodig och konsekvent så kommer ofta resultaten ganska snart, dock är det lätt att bli otålig när man inte tycker att hästen lyssnar och prova andra saker.

För min del så ville jag komma ifrån dragandet i tyglarna som gjorde min häst seg i munnen, dock visste jag inte riktigt hur jag skulle bära mig åt för att komma dit. Att få råd på nätet må vara en sak, men det blir svårt att omsätta det i praktiken när man kanske inte riktigt vet när man själv gör rätt och när man gör fel. Det är mycket lättare med en tränare som dirigerar en och hjälper till i början. Det är en fördel att börja träningen på inhägnat område också, t ex i rundcorall eller på en ridbana så att hästen inte kan gå hur som helst, också blir det mindre störningsmoment där.

Det GÅR att få den segaste häst att förändras, men det kräver träning.

Hoppas att du hittar någon som kan hjälpa er. Det är ju samma sak som att rida lektion för någon, bara det att ni koncentrerar er på detta basic work först, innan du går vidare. Du kommer att få mycket mer glädje av din häst när du inte behöver jobba hårt för att få honom att lyssna.

Hälsningar
Frida

tack, tack för svaret! :bow:
Ja, jag skulle nog behöva en tränare... :(
Men då måste jag få svar på mina frågor... ;)
Ungefär hur mycket kostar en tränare om man tex. rider en gång i veckan?
Och vart kan man få tag i tränare?

Är det för det första någon som ens skulle vilja engagera sig i en 5 årig kallblodstravare och mig??

TusenTack//Alexandra

Börja med att kolla NNHA:s hemsida.

Är det för det första någon som ens skulle vilja engagera sig i en 5 årig kallblodstravare och mig??
En häst är en häst, och du är en människa. Precis vad en NH-instruktör vill ha. :)
Skulle du få annan reaktion, är det inte en NH-person. Bara att ringa nästa!

LIA

Om du nu inte nödvändigtvis måste ha en NH tränare så kolla med närmsta ridskola, eller annonser. osv.
På ridsportförbundets hemsida finns alla tränare med. bara att ringe den närmast dig.
Lycka till!

1000,1000,1000 tack! :D
Jättesnällt att ni svarade, ni är underbara!
Kramar//Alexandra :p

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 619
Senast: Farao
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 229
Senast: Blyger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka