stannar när man rider

Sv: stannar när man rider

Min 4-åring kan göra likadant. Först kollade jag genom hela hästen, vet, sadelprovare osv.

Det handlade helt enkelt om en trots. jga får vara steget före hela tiden. Innan han hinner backa och stanna så driver jag. Rider i ett högt tempo och korta pass. Fryser han fast helt har jag hjälp från backen som driver framåt. Har hjälpt enormt på bara två-tre veckor. Smacka inte framåt, backa inte, utan försök att vända och lirka. Lycka till!
 
Sv: stannar när man rider

Du ska aldrig hoppa av hästen om den stannar, för varje gång du gör det så får hästen ett litet övergrepp.
Fast det beror på situationen, skulle jag nog säga. Att hästen får en bekräftelse på att det är den som bestämmer och styr händelseförloppet kan vara sant i många fall, och ovilja att lyda ryttaren kan man kanske alltid säga längst in bottnar i bristande respekt för ledarskapet. Men i de fall där man kan anta att vägran främst beror på genuin rädsla och osäkerhet inför en (upplevt) farlig situation, och inte ifrågasättande av ledarskap, behöver det inte vara fel att kliva av hästen.
Om en konstig vit rundbal, en fladdrande pressenning, en skogsmaskin i vägkanten, eller en ny vattensamling skulle göra att hästen inte vågar passera så kan man absolut utan dåligt samvete sitta av, lugnt leda hästen fram till hindret/faran, låta hästen kolla och vänja sig och förstå att det inte är något farligt... och därefter sitta upp och - förhoppningsvis - med mer eller mindre tryck rida vidare förbi.
 
Sv: stannar när man rider

Min förra häst gjorde så oxå. Stannade och backade. Jag bara satt, gjorde ingeting.
När han till slut stannade tvingade jag honom att backa. Sen gick han fram men hela rundan gjorde jag halt och backade. Han stannade aldrig mer och backade...
 
Sv: stannar när man rider

Min varmblods kille på 6år har lagt sig till med en tendens att frysa fast i backen vid ridning och är orubblig.

Inte haft han så länge(2 veckor drygt),så funderar på om de kan vara ett sett för han att "testa" mig. Men va 17 ska man göra vid det tillfället?

Han ställer sig allså bara rakt upp och ner och fryser fast sen spelar de ingen större roll om man smackar på eller ligger på med skänkel,provade att göra en volt och rida på igen,funkade första två gångerna,sen slutade det funka också.

Ända man kunde göra va att hoppa av och leda,fast det gjorde inte precis att man kunde rida framåt efteråt heller,. Gissa om det är en aning frustrerande. Han dummar sig inte annars,. utan ställer sig bara och står. Super knas :/

Vänder man och rider hemåt så släpper det,fast jag vill ju inte att de ska bli en vana,.

Testat att vänta ut honom? Beväpna dig med tålamod, det kan ta ett tag (upp till en timme eller så), men de flesta hästar ledsnar i nåt läge på att stå still. Man får ha längre tålamod än hästen, helt enkelt.

De hästar jag har ridit har blivit mycket bättre och slutat med ovanan när man väntat ut dem några gånger, då lär de sig att det händer inget roligare än att man får stå och glo en stund, och sen ändå gå framåt, och brukar ledsna på att försöka.

Att bara vänta ut dem är ju en väldigt mild metod också, man behöver inte ta till våld eller tvinga hästen att göra något obehagligt som att backa kilometervis, utan den får själv fatta beslutet att det är roligare att gå framåt än att stå och glo timmavis.
 
Sv: stannar när man rider

Det har inte jag heller när jag gör en vanlig ryggning. Men jag har blivit rekommenderad att backa tills hästen går framåt (istadig häst) han var envis som synden och det då gick det rakt uppåt. På en lite riden fyraåring anser jag det är riktigt vanskligt att använda den metoden.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 941
Senast: Crossline
·
Gnägg Hej! Min motivation går verkligen bara neråt med att gå till stallet där min lån ponny står. Tror hon stått i en vecka nu även fast jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 016
Ridning Jag har en medryttarhäst jag hjälpt till med i snart 3 år. Jag tycker om honom väldigt mycket och älskar att vara i stallet, men det är...
Svar
11
· Visningar
3 553
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp