Stanna enbart med hjälp av sätet

Sv: Stanna enbart med hjälp av sätet

Jag eftersträvar att stanna hästarna utan tygelkontakt. Tror dock att jag "automatiskt" får med viss tygelhjälp även när jag rider mest med sätet.
Sedan beror det ju på hur snabbt jag vill få stopp.

Barmi stannar med enbart sätet från skritt, och från tölt gör han en snabb nedsaktning via något skrittsteg in i stopp.
Isa - inte en chans i snabbare gångart än skritt och även det är slumpmässigt.
Karl: kan inte uttala mig eftersom jag endast ridit honom fyra gånger efter skadan i midsomras och fokus då inte var på halt med sätet, utan "snälla Karl var inte riktigt så pigg men visst får du springa fast som jag vill"... Inte så att han försökte sticka, men knappast att han hade lust att leka "start-stopp" när han var lycklig över att få följa med ut och jobba.
När han reds regelbundet innan skadan, stannade han ur skritt med enbart sitshjälp.

Lukas, som dock inte är islänning utan kbl-travare, stoppar ur skritt, trav eller galopp på sitshjälp. Han kan stoppa från samlad galopp eller ur accelererande galopp (tränas endast på ridbana med vettigt underlag och ska då bli en sliding stop).

Men jag kan inte påstå att jag, ens med Lukas som är hyfsat utbildad, kan vara säker på att han alltid stannar utan tygelförstärkning.
Lukas gör galoppombyten ner till var tredje steg, han går samlad galopp som är skritthastighet för min fjording, han går galoppsluta, hyfsat centrerad galoppiruett, bakdelsvändning i galopp, några steg piaff och enstaka steg passage. Samt behärskar spinn och i viss mån sliding stop, alltså hyfsat utbildad om än inte färdig. Och trots denna hyfsade nivå, är jag inte hundra procent säker på att han stannar i varje given situation.

KL

Det kan inte jag på min.
Han går på rösten istället. :)

Inte kul när man var så hes att man inte kunde prata :D ^^
Galloppen var jätte mysig, när han fattade att mitt hesa kraxande betydde stanna.

Efter det lärde jag honom att mantag är tvärstopp.

Hihi, undrar om det är nåt speciellt för islandshästar att stanna när man släpper stigbyglarna. Det gör min oxå och jag höll på att åka av ute när jag släppte dom på vägen hem och hon tvärnitade. Men det är en ganska bra grej. :)

Nu va frågan OM man kan och inte om man gör de alltid eller?

Jag kan om jag vill stanna med hjälp av sätet endast sätet.Men de är inte så jag rider till vardagen.
Jag kombinerar säte, vikt och tyglar.. för mig är tyglarna inte bara nått man har för att hålla fingrarna sysselsatta utan faktiskt ett verktyg för att rid hästen.
Man kan ställa hästen, svänga hästen, stanna hästen osv,, självklart i kombo med allt annat=)

Fantastiskt att kunna göra allt bara man VILL;)

För mig personligen skall tyglarna helst inte vara ett av verktygen, sits och vikt är av större betydelse och jag hyser stor beundran för dem som inte behöver tyglarna.

Dropi kan jag inte stanna med vikt. Inte heller med tygel. Inte med spö på bogen heller. Så känslig är han, dvs inte alls. Men det blir bättre, sakta men säkert. Fast han har fått göra fel i 9 år så jag förväntar mig inte ett snabbt resultat heller:)

KL Glömde nämna att jag har ett Oooooo ljud som betyder stanna. Kombinerar man olika medtoder för att stanna så kan det stannas otroligt fort. Red barbacka och galopperade snabbt som 17, sen kom det en travare med sulky en bit fram, jag Ooooade och Sagi stannade till mitt i galoppsprånget, jag tappar balansen en aning och råkar trycka till rejält med häcken. Tvärnit så hon satte sig på rumpan. Vi var på en grusad rakbana så det hjälpe väl till. Men både blev vi mäkta förvånade :D

Jag vet inte 100 om jag stannar för bara sätet, så länge jag har sträckt tygel så kanke jag använder den omedvetet. I skritt kan jag alltid i andra gångareter så beror det på humör och så måste vi vara ensamma men nog går det. När pålla vill stanna ( när det är dags att sitta av och gå sista biten tillsammans och få en godisbit) då är det svårt att inte stanna, pållan tolkar då i stort sett allt som halt.

Jag vet inte 100 om jag stannar för bara sätet, så länge jag har sträckt tygel så kanke jag använder den omedvetet. I skritt kan jag alltid i andra gångareter så beror det på humör och så måste vi vara ensamma men nog går det. När pålla vill stanna ( när det är dags att sitta av och gå sista biten tillsammans och få en godisbit) då är det svårt att inte stanna, pållan tolkar då i stort sett allt som halt.

Sådär är ju min gamling också, han går in i skogen där det är mjukt så jag kan hoppa av. På flera ställen tills jag hoppar av :laugh:

Hihi, undrar om det är nåt speciellt för islandshästar att stanna när man släpper stigbyglarna. Det gör min oxå och jag höll på att åka av ute när jag släppte dom på vägen hem och hon tvärnitade. Men det är en ganska bra grej. :)

Fantastiskt bra ! Och då pratar vi om TVÄRNIT

Nu har jag ridit mer konsekvent med att göra halt med sätet.
Och det fungerar riktigt bra, så länge han inte fått upp ångan.
Igår trav/ galopperade jag på fyrkantsspåret på långa tyglar och fick stopp efter ett par meter med röst och säte. Nu känner jag mig lite mer stärkt inför kursen. Det är faktiskt lättare på långa tyglar, kortar jag dom så taggar han igång och lyssnar mindre. Det blir väl nästa sak att ta tag i.

Hm.... i vissa fall blir stoppsträckan väldigt låååång :angel:

Rider vi själva med bra koncentration stannar vi på några få steg. Annars se ovan :p

*kl*

Ptja, beror på dagsform... :D Efter uppvärmning och om jag ridit henne lugn, inga problem...! Red i enbart repgrimma en hel del en period så då övade vi lite extra! mkt bra för kommunikationen :)

På uteritt med andra, inte en chans...!

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 914
Senast: Svartkatt
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 072
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
838
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama