Stanna enbart med hjälp av sätet

orientalkatten

Trådstartare
Hur många av er kan stanna er häst enbart med sätet?
Om ni kan det i vilka gångarter / tempo i så fall.
Enbart paddock eller vid uteritt också?
Skall på kurs snart och vet att detta kommer upp.

Sv: Stanna enbart med hjälp av sätet

Jag jobbar på att lära min häst att stanna enbart genom att jag rätar på mig, eller typ spänner rumpan. Det går sådär, men hon lyssnar lite mer nu i alla fall. Min gamla häst kunde jag stanna i alla gångarter genom att använda sätet och jag använde det även för att göra halvhalter. =)

Skritt och trav, både i paddock och ute. Han är under utbildning, så det är ett grundmoment för mig/honom.

Jag kunde det på min förra (och hittills enda) häst i alla gångarter inne som ute.

På 01:an i alla tempo, inga problem. Tvärnit :)Fast från galopp är det en snabb nerramling genom alla gångarter innan halt :P Mitt fel dock som inte varit mer noga.

08:an skritt, men vi jobbar på det.

Med sätet kan vi i skritt, trav och tölt på bana och oftast ute ;)
Dock kan vi alltid stanna på röstkommando :)

I skritt och tölt är det inga problem var vi än är.
Trav och galopp är lite beroende på dagsformen, men oftast går det. Det går oftare ute än på banan. Och passen har jag inte provat än ;) Som nödbroms kan jag dra honom lite i manen så tvärnitar han, om vi tillexempel är ute och galopperar utan träns eller nåt annat oansvarigt :angel:

I skritt och tölt är det inga problem var vi än är.
Trav och galopp är lite beroende på dagsformen, men oftast går det. Det går oftare ute än på banan. Och passen har jag inte provat än ;) Som nödbroms kan jag dra honom lite i manen så tvärnitar han, om vi tillexempel är ute och galopperar utan träns eller nåt annat oansvarigt :angel:

Haha, jag har tvärtom, gasen, i manen på min häst upptäckte jag när jag hade bett mannen att gå med ut när jag ändå bara skulle skritta barbacka. Allt han såg var min bak och hästens bakhovar då vi försvann i rasande fart runt krönet! (Jag hade råkat dra henne i manen när jag rätade till tygeln)
:D:D:D

Japp båda hästarna i alla gångarter ute som inne.

Men visst finns det tillfällen då nödbromsen i munnen behöver tas till.

Gör man 100% rätt på min så stannar hon från alla gångarter med hjälp av bara sätet=)

Grattis till er som har så väldresserade hästar.
Jag hör att pållen o jag har en bit kvar.
Vi kan endast få halt på långa tyglar med hjälp av sätet i skritt i paddocken och kanske i skritt ute om vi är ensammna och i början på ridturen.

för mig så tog start-/stoppknappen att lära in max 1½ månad på tre av de senaste hästarna i min ägo. Dom tre var sk. problemhästar (Jovisst, fick jag problem men ändå :p) och var inte lätta att rida överhuvudtaget, men jag hade turen att dessa tre var arbetsnarkomaner :D

Jag tror de flesta hästar inte kan stanna för enbart säte, alltid och i alla lägen.
Och jag blev lite förvånad över att såpass många alltid får stopp på sina hästar med enbart säte.
Min är en äldre häst som är väldigt välutbildad, och det är inte förrän senaste året/åren när den mesta viljan har dämpats en aning som det fungerar i nåt snabbare än skritt.

Har iofs ingen isis - men tycker det är en bra fråga!

Min (halvblod) kan du dra i hur mycket du vill - han rusar vidare lycklig över att ha fått något att hänga på. Däremot är han fantastiskt duktig på rösthjälper, även i hetsigt tempo med andra lyssnar han skitbra på rösten. Jäkla tacksam när man hamnar i obalans och måste få stopp utan finlir...

Jag tror de flesta hästar inte kan stanna för enbart säte, alltid och i alla lägen.
Och jag blev lite förvånad över att såpass många alltid får stopp på sina hästar med enbart säte.
Min är en äldre häst som är väldigt välutbildad, och det är inte förrän senaste året/åren när den mesta viljan har dämpats en aning som det fungerar i nåt snabbare än skritt.

Fast jag är övertygad om att ingen får stopp på sin häst med enbart säte i alla situationer oavsett gångart...

Men många (de flesta?) kan nog lyckas med det till största delen tror jag.

Men nog kommer det alltid finnas situationer för alla oavsett hur välutbildade både häst och ryttare är när det behövs mer än säte som tex tyglar, bett och röst.
Annars har man nog lite övertro på sig själv och sin häst :p

Är jag ensam så funkar det finfint i alla gångarter. Stå still är en bekväm gångart tycket Mr T... ;-b
Rider jag ut med kompisar så blir det inte lika mycket finlir, men då rider ju jag inte lika koncentrerat heller... Då kan sidepullen åka på så att jag slipper hänga i bettet :-)

Kveikja o Andi kan jag stanna på bara röst och bara sits OM inte de är övertaggade. Alltså att försöka stanna på uteritt när flera hästar ligger i klunga i tölt/trav är INTE lätt med bara säte. Men är vi själva eller om de har hjärnan med mig o inte på egna tankar så funkar det. I paddock så kan Kveikja tvärnita så fort att jag hamnar på nacken på henne.

fristopp.jpg

Jag har ett eget litet långsiktigt mål- att kunna rida en Lätt C och ett töltprogram utan träns.... Jag är på god väg med Kveikja :)

När dom är på rätt humör och uppmärksamma så kan jag stanna båda mina med sätet i alla gångarter.

Säger som föregående, när hon är på rätt humör så ;)
Lättast är faktiskt från galopp, då saktar hon av till skritt.

Nu försöker jag undvika det så jag vet inte om hon fortfarande gör så, men det har hänt mååååånga gånger när jag glömt av mig att jag i traven berömt med ett "braaaa" och gett eftergift varpå Sol tvärstannar. Ett annat tricks som funkar nästan alltid är att släppa stigbyglarna. Hon har tvärstannat även när jag tappat en stigbygel i trav (gjorde det på en kurs, lite halvpinsamt).

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 915
Senast: Svartkatt
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
9 072
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
838
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama