Stångtygel...

T

Tveket

Letar efter en stångtygel men utan att hitta en endaste en!! Är det jag som letar på fel ställen eller är det svårt att få tag på en stångtygel?? Nån som vet vart man kan få tag på en? Vill helst ha en som har inåtvända spännen... Tips emottages tacksamt!! :bump:

Sv: Stångtygel...

Knuffar upp tråden lite, undrar också... Förut fanns det på hästbiten i Stockholm men hittade ingen på deras hemsida när jag kollade senast. Nån som vet vart man kan köpa lösa stångtyglar?

På Horze finns det både ett set med bridong- och stångtygel (Prinze weymouth, däremot ser de ut att vara lika breda, stångtygeln ser ej ut att vara smalare), och lösa stångtyglar (weymouth).

Sen finns det en slät lädertygel på Hööks som kanske ev kan vara tillräckligt smal för att fungera tillsammans med en bridongtygel.

*Knapplån*

Tack för tipsen. Horze är inte aktuellt. Har kännt på deras läger men gillade det inte... Ska kolla den på Hööks... Helst skulle jag nog ha lite mer kvalité dock...

Tyglen på arzequitandi.se var lite för akademiskt inspirerad för mig, söker bara efter en helt vanlig tygel...

Nån som har fler tipps?? :)

Men menar du att du ska ha en stångtygel eller går det bra med vilken tygel som helst? I så fall är det bara att köpa en tygel med inåtvända spännen. Det måste finnas i de flesta ridsportbutiker.

Som överskriften säger är det en stångtygel jag är ute efter... Alltså en smalare, slät lägertygel... Helst med innåtvända spännen... Hur som haver verkar det inte finnas så många som vet vart man får tag på en sådan. Tänkte ringa Hansbo eller nåt och se om de har nån...

Ja men en smal slät lädertygel kan användas som stångtygel eller bridongtygel vilket man vill. (jag har båda tyglarna lika smala) Speciella stångtyglar brukar vara annorlunda i änden. Inte sydda omlott utan ihopsydda med ändarna i samma riktning. (konstig förklaring kanske men hoppas du förstår) Har du inte det kravet är det bara att köpa en smal lädertygel med tygelhakar.

Tack för tipsen. Horze är inte aktuellt. Har kännt på deras läger men gillade det inte... Ska kolla den på Hööks... Helst skulle jag nog ha lite mer kvalité dock...

Nej, det är mkt möjligt! Jag har aldrig känt på dem. Bara sett dem i katalog.

Farmland har en stångtygel som säljs separat men den är rundsydd i början. Har dock inåtvända spännen.

Sen har sabre en också men den är tyvärr med stolpar och det vill man ju inte så gärna ha på stångtygeln.

Sen vet jag tyvärr inte fler.

Men du ville väl inte ha en stångtygel med flärp i änden? Gå in på närmaste ridsportbutik och se vad de har för tyglar med tygelhakar. Det brukar alla ha. Eftersom du inte vill ha en speciellt sydd stångtygel kan du se på alla släta lädertyglar.

Tror nog det var KL va? ;)

Tyvärr går det ju inte med "alla släta lädertyglar" eftersom att de blir för breda. En stångtygel vill man ju ha betydligt smalare om den ska kunna fungera ihop med en bridongtygel.

Jag pratar förstås om smala lädertyglar. Inte breda. Själv gillar jag inga breda tyglar alls. Har både stång och bridongtyglar som är lika smala allihopa. När jag köpte kandaret var även då båda tyglarna lika smala.
Köp smala släta lädertyglar med tygelhakar. Jag lovar att det finns i vilken välsorterad ridsportbutik som helst.

Tja, då har ni riktigt bra affärer i Karlstad kan jag säga *lyckost* ;)

För sådana smala finns det inte här (eller rättare sagt, det finns men enbart märkes som är skitdyra) och de som finns har heller inte inåtvända spännen.

Men å andra sidan så vet ju inte jag var TS, som är den som är i behov av det (;)) bor, hon kanske har betydligt närmre till Karlstad än vad jag har :D.

Sorry, jag blandade ihop er.
Men så mycket hästar som det finns i skåne borde det väl finnas välsorterade butiker tycker jag?

Ingen fara, misstänkte att det var så.

Gott om butiker finns det. Men några smala lädertyglar är det inte gott om. Men det beror kanske också på hur man def. smal också.

Hoppas att det har löst sig för TS!

Ja hoppas hon hittar det hon söker. (smala tyglar har jag annars rätt bra koll på för smala släta lädertyglar är det enda jag vill ha)

Kolla in Ingdam på nätet, de har säkert en stångtygel för dej.

Liknande trådar

Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
601
Senast: Zpunk
·
Kropp & Själ Har börjat få ont av mina hälsprickor så behöver ta tag i det innan de blir för djupa. Känner till Footmender men den är rätt dyr, kan...
2
Svar
25
· Visningar
1 527
Senast: Badger
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 313
Senast: Gunnar
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?