Sv: Stängsel

Samtidigt kan det ju vara svårt att bevisa att hunden tagit sig en olovlig tur utanför gården..

Säg att man bor långt ute på landet utan några nära grannar, vem säger att hundarna stannar på gården hela tiden?
Man kan ju också tänka sig det omvända, massor av grannar med kikare i högsta hugg. :)

Jag tror nog att man vet var man har sin hund i fall som detta. Det är inte så mycket en fråga om att hunden bryter mot ett förbud, som att man tillsammans kommit överens om dom regler som gäller. Jag menar alltså att hunden självt "tagit beslutet" att inte lämna reviret eftersom han vet att det är vad som förväntas av honom. Lite svårt att förklara.

Hundar har mer i pallet än vad många inser, men det fordras att dom får använda det.

LIA

Fast jag tycker inte att man kan lita till det du skriver, vad händer om något utanför gården lockar ( hare, påse, lukt whatever ) undertiden man lämnat hunden utan uppsikt hemma lös på gården under flera timmar?
En granne, som vi brukade gå på hundpromenad med, testade en gång att locka med sig min dåvarande hane på promenad då vi var på jobbet. Hon hade med sig sin löptik och lockade på jycken. Han gick fram till grindhålet, morrade och gick och lade sig utanför huset.
Så mycket större frestelse har jag svårt att tänka mig.

LIA

Ifall du inte såg det första gången ...

Kan du inte diskutera utan att ge nålstick behöver du inte bry dig om mina inlägg!

LIA

Frågan är varför du alltid ska starta konstiga konversationer i trådar.
Jag förstår varför folk ifrågasätter dig, ofta.

Du är inte perfekt, jag är inte perfekt, ingen är perfekt. :cool:

Tagga ner. :cool:

Ifall du inte såg det första gången ...

Kan du inte diskutera utan att ge nålstick behöver du inte bry dig om mina inlägg!

LIA

Inge nålstick lite ärlighet bara.

Några solskens historier hit o dit från din sida som den ena efter den andra slår dom.

Gick förbi med löptik o locka på min hund han morra o gick o la sig fan har hundskrället världens minsta sexualldrift eller vad är det för seriöst fel på han?

jag tycker att det är roligt att du skriver något annat än det alla andra skriver :D. även om jag inte alltid håller med dig.

Ja me...:D

Eftersom jag har/hade en likadan(kastrat nu pga prostatit), bodde granne med en kennel men min hane brydde sig inte övht om deras tikar....han var kräsen och såna där småbjäbbsar(slätfox) bemödade han sig inte att umgås med :rofl:

Då jag bodde på landet så var dom alltid lösa.Även nu när jag bor i stan är sch/bc i stort sett alltid lös, men den lille litar jag inte 100 på.

Hej jag har 1 meters stängsel mina 3 jämtar o de hoppar INTE över även när det går förbi andra hundar eller vilda djur. Men de yngre tikarna har kommit på att de kan krypa under stängslet:eek: så nu har jag fått börja sätta en bräda längst ner.. största problemet jag har när jag lämnar hundarna ute på gården när jag är runt i kring o jobbar det är dumma människor som besöker oss som lämnar grinden öppen osv
prillan

En granne, som vi brukade gå på hundpromenad med, testade en gång att locka med sig min dåvarande hane på promenad då vi var på jobbet. Hon hade med sig sin löptik och lockade på jycken. Han gick fram till grindhålet, morrade och gick och lade sig utanför huset.
Så mycket större frestelse har jag svårt att tänka mig.

LIA

Ja du har svårt att tänka dig det och jag förstår nog hur du tänker. Men att en löptik passerat en gång är inte heller någon garanti för att hunden ska stanna på gården om den lämnas lös utan uppsikt i flera timmar.

Men att sätta en eltråd ovanför ett tvåmetersstängsel räknas inte som att hunden kan nå det o får såvitt jag förstår användas på en mindre yta.
PL

Visst inte, men jag kom att tänka på det när du skrev om något utanför gården som lockar. Det var ju en "kraftig lockelse" i o m att grannen också försökte få med honom. Morrningen läste hon som "låt mig vara ifred, jag ska inte gå någonstans".

Vad kan jag annars säga? Det finns inga garantier, men hundarna stannar och har alltid gjort det. Dom rör sig inom det som är vårt "revir" och lämnar det inte med mindre man säger att det är OK. Jag ser det som ett ömsesidigt förtroende.

Jag skulle kunna spä på med "solskenshistorien" om unghunden som har tagit över ansvaret för några kycklingar som hönsmamman inte förstod sig på, och nu går och vallar dom och motar bort alla andra djur. Men då drabbas väl nån av hjärnblödning. ;)

cillamuffins och martha,
Tack! :bow:

LIA

Men att sätta en eltråd ovanför ett tvåmetersstängsel räknas inte som att hunden kan nå det o får såvitt jag förstår användas på en mindre yta.
PL

Jag svarade bara ang det att 'får man verkligen hägna in hundar med el övht?' som någon tyckte 'ja om det är tillräckligt stor yta' och det sen bads om källa för.

Ang el i överkant av hundgård har jag ingen aning om, hittade inget från JSV heller, och aldrig funderat över, vi har satt tak för klättrare. Men får man sätta el i överkant av boxen så borde man få sätta el i överkant av hundgård så länge man ser till att nätet inte blir strömförande?

Hur fungerar det med en typ " hönstrappa" åt valpar när dom är lite äldre ?
Tanken är att det ska vara en hundlucka mella stallet och rastgården och där är en höjdskillnad på ca 1 meter.
Men en bred o långt sluttande ramp ner borde väl fungera ?

Jag skulle tro att det handlar mer om revir än att du och hunden tillsammans kommit överens om något. Hur gärna man än vill tro det är inte hundens gärna så komplex att den kan utföra de tankeoperationer du beskriver.

Vi har också haft hundar som vägrat gå från gården, men där har det helt och hållet handlat om bevakande av reviret. Inte sjutton går de från gården och lämnar den obevakad. Andra har varit lögn att få att stanna hemma. Pyrre-hanen utökade sitt revir som han tyckte passade och tog sig långa rundor om han kom åt.

Men aldrig har vi diskuterat med hundarna om vad som är tillåtet och inte heller har någon stannat av egen vilja för att det är vad som förväntats av dem. Det har handlat om mycket enklare mekanismer än så.

Som jag skrev, svårt att förklara. Men också: Hundar har mer i pallet än vad många inser, men det fordras att dom får använda det.

Skulle kunna rada upp exempel som visar att det finns mer än enkla mekanismer.
Vi har alla vår egen tro och våra egna erfarenheter.

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
792
Senast: MML
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 757
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 561
Senast: tanten
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
904
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka