Sv: Stängsel

*KL*

Inte rottis, men till och med riesenkillen hoppar lätt 110 cm stängslet här om han känner för det. Han lämnas dock aldrig utan tillsyn här, eller utan tillsyn och utan tillsyn, jag sitter här och dörren är öppen så han kan ju vara på gården, men han hoppar inte över ens om det kommer någon sålänge husfolket är hemma. Skulle jag åka härifrån och lämna honom ensam skulle han hoppa ut, eller grävs sig ut lite beroende på. Han hoppar inte 'bara för att' utan då ska det hända/komma något utanför som han vill åt. Har han bara tradigt och skulle vilja ta sig ut skulle han inte hoppa, men gräva och åla.

Är det en hundgård är min starka rek att ha tag. Sett envisa, målmedvetna hundar klättra över 2.50, klättra/hoppa upp på hundkojetaket och ta sats och hoppa ut. Och glöm inte gräva ner stängslet eller gjuta om det är en permanent hundgård, grävförmågan är förvånande om de ger sig den på det ;)

Och ang 'pli på hunden' eller stängsel. Så ingen av mina nuvarande skulle stanna hemma. De skulle nog inte dra ur byn, men skulle inte stanna på tomten. Haft tidigare hundar som inte skulle lämna gården lösa, utan stängsel, ens om de var ensamma en hel dag. Eller natt. Så det har mycket med individ att göra.

Pappas hundar, så alla utom två, nuvarande (den sticker till grannen, min farmor) samt en tikgalen handhund, har stannat på gården när man åkt. Utan stängsel. Dag som natt irrelevant. Dock grävde sig en IN i hundgården en gång när dörren blåst igen :devil: Så jag kan förstå båda sidor i just den diskussionen, det är väldigt beroende på hund - och anser jag - gård. Pappas gård t ex är på en 'återvändsväg', det kommer ingen förbi eller liknande, utan de som kommer har ärende till gården. Den ligger i skogen, och avskilt och är stooor. Här är det en liten tomt (men stor gård), men med grannarna mycket tätt, och ganska mkt 'trafik', dvs folk som kommer och går, andra hundar som passerar, cyklar, ungar etc. Av alla mina hundar har jag lyckats lära EN att 'det här är tomten, stanna innanför'. De andra har full pejl på att man inte går ur byn, men har inte fattat att hela byn (som i storlek är som hela pappas gård..) INTE är deras..

Så jag har stängsel, 110 cm högt som sagt, åker jag bort får de vara inne.

Du får gärna tycka att jag diskuterar dumt, så länge du argumenterar på ett respektfullt och sakligt sätt.

För din information kan jag berätta, att jag själv har/har haft fyra hundar som stannat på "vårt revir" utan några stängsel alls. I allmänhet har dom inte lämnats så länge som 9 timmar, men det har förekommit. Dessutom, så har dom tillbringat massor av nätter ute, utan något alls som stoppat dom att gå iväg om dom skulle velat. Min förrförra vägrade t ex blankt att sova inne. Han låg ute nätterna igenom året runt.

Förutom mina egna har jag exempel på fler andra hundägare vars hundar också stannat i "sina revir", så det är inte fråga om att jag eller mina hundar skulle vara så märkvärdiga.

Jag säger inte att alla kan få alla hundar att stanna hemma timvis, bara att det inte är varken omöjligt eller jättesvårt. Du påstår att det inte går, bara för att du inte lyckats, vilket alltså bevisligen är fel.

Jag ser det inte som att "ha pli på" hunden eller att tvångsdressera den till att stanna hemma. Det finns bättre vägar att gå.

LIA

mina hundar sticker inte heller från gården, trots att det inte är deras. vi är bara här på besök ibland. men jag tror att det handlar mycket om individen. jag har inte tränat mina hundar till att stanna på gården. det gör de helt automatiskt. en hund som inte gör det är det nog svårt att lära.

Samtidigt kan det ju vara svårt att bevisa att hunden tagit sig en olovlig tur utanför gården..

Säg att man bor långt ute på landet utan några nära grannar, vem säger att hundarna stannar på gården hela tiden?

Fast om ingen är hemma eller tittar till dem med jämna mellanrum, så kan man ju inte säkert veta att hundarna inte tassat utanför gården..

Om hunden alltid är på gården oavsett när någon tittar förbi, och hunden aldrig annars avviker från gården, utan när den blir lämnad helt sonika brukar lägga sig på 'vaktposten', så nej man kan aldrig vara SÄKER, men man kan med gott fog förutsätta.

På samma sätt som man inte kan vara SÄKER på att hunden hela tiden varit innanför stängslet fastän den är innanför när man åker och när man kommer hem.

Är man dessutom lycklig nog att bo i de delar av Sverige som har snö, ja då KAN man vara helt säker på att hunden varit hemma på gården hela tiden bara genom att kolla spåren i snön.

Fast jag tycker inte att man kan lita till det du skriver, vad händer om något utanför gården lockar ( hare, påse, lukt whatever ) undertiden man lämnat hunden utan uppsikt hemma lös på gården under flera timmar?

De hundar som varit 'hemmastannare' har inte låtit sig distraheras av dylikt, utan alltid och oavsett stannat hemma.

Jag har dock aldrig använt mig av 'fri på gården och åka bort', mest för jag är rädd hunden ska stjälas (min var en grey, inte så mkt vakt där inte). Pappas är dock riesen, och försök stjäla en sån typ. Och jag är uppvuxen med att de är lösa hemma när det åks, och som sagt, ingen av hundarna har avvikit. Ingen av dem har brytt sig om harar och andra distraktioner heller. Utan de har troget vaktat hus och hem. Vet en gång när jag var förbi pappa, hunden lös ensam hemma på gården. Jag tyckte jag kunde ta en promenad med den. Det tyckte inte hunden som helt sonika satt sig och vägrade gå från gården. Hennes uppgift var att hålla koll på hus, hem och familj, och var husse borta så väntade man tills husse kom hem.

Men som sagt, jag anser det är ngt de har eller inte har, dvs att LÄRA dem - nä.

Nej om en hund väl lärt sig att springa uppför stängslet spelar 2 el 3 m ingen större roll. Då har man alternativen inåtvikt stängsel, helt tak eller eltråd överst.
PL

Ok, det blev verkligen många svar här !
Jag lutar åt att köpa färdiga sektioner, kennel-varianten eftersom min vovsing e gravid.
Känns säkrast med 2m högt när jag är på jobbet, tror inte hon hoppar över det.
Hon, Minoo är mkt lydig o verkar inte som att hon lämnar gården.
Jag lämnade henne i huset när vi skulle iväg på marknad, när vi kom hem låg hon på gårdsplanen o väntade trofast.
Hon hade själv öppnat ett fönster..
Men det skulle inte kännas bra att hon gick lös medan jag jobbar, ingen risk för hund-stöld men ev uppäten tjuv.
Eller hemska tanke, ett jehovas vittne, då hade jag ringt veterinär direkt:grin:

Vadå inte lyckats?

Har väl inget med vad jag lyckats med, Min hund skulle han få för sig att det var roligare utanför ja då sticker han, inget jag kan ändra på då jag inte är hemma där av kan jag inte varken misslyckas eller lyckas få han att stanna kvar. Skillnad vore om han hela tiden ville sticka o jag var hemma då har jag misslyckats.

Sen är det ju så att han mycket väl hur underbart det är med löp tik så det är också en anledning till o rymma o det finns sånt i närheten,

4 § Osynliga elstängsel får inte användas till hund. Synliga elstängsel som hunden kan nå, får endast användas till hund om ytan som omgärdas av elstängsel är:
1. minst 50 gånger minimimåtten för rastgård enligt 2 kap. 23 § för hundar mindre än eller lika med 45 cm i mankhöjd, eller
2. minst 800 m2 för hundar större än 45 cm i mankhöjd.
Med osynliga elstängsel menas en nedgrävd ledning som utgör en gräns och när hunden passerar denna, får hunden en elektrisk stöt via t.ex. ett halsband med en mottagare som hunden bär.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf

4 § Osynliga elstängsel får inte användas till hund. Synliga elstängsel som hunden kan nå, får endast användas till hund om ytan som omgärdas av elstängsel är:
1. minst 50 gånger minimimåtten för rastgård enligt 2 kap. 23 § för hundar mindre än eller lika med 45 cm i mankhöjd, eller
2. minst 800 m2 för hundar större än 45 cm i mankhöjd.
Med osynliga elstängsel menas en nedgrävd ledning som utgör en gräns och när hunden passerar denna, får hunden en elektrisk stöt via t.ex. ett halsband med en mottagare som hunden bär.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf

Ah tack för det.

Jag kan säkerligen lämna ex Rix ute, åka bort över dagen och komma hem på kvällen och hitta honom på gården.

Inbillar jag mig då att han varit där hela tiden? Nej, det gör jag absolut inte, men jag vet att han om han avviker från hemmaplan också återkommer efter en viss tid :cool:

Så jag är helt inne på din linje :D

Tack
Alexandra, hann inte med där. :o

Så har man en stooor trädgård, räcker det med 1 M stängsel, en tråd ovan, så hundarna kan luta sig emot stängslet, men inte hoppa över. Är det elakt? :o

*funderar på att göra som så*:o

(men om kommunen kommer, får man väl ha papper framme på att det är lagligt.. Kan inte tänka mig att så många vet om det... )

Jo, mina hundar rymmer, även om jag sitter och fikar ute i trädgården med dem. Små jävlar är dom ibland. :D

Senast ändrad:

Beror nog på hur högt du hade tänkt sätta tråden, och hur skraja de är för el. Annars finns ju risken de hoppar ändå, om de vet de kan hoppa över rubbet?

Det är ju bara Bella som kan hoppa över staketet utan att nudda (vår PB) och hon vet att man inte får göra så, men får vi besök, kan hon inte hålla sig i skinnet, måste hälsa.
Småjävlarna (:D) klättrar ju på nätet över, så de lär ju få sig en tjänga i så fall när de tror att de nått friheten. :D

Har jag det en fem cm över staketet, tror jag det räcker.
Bella är stängsel rädd, efter ha dummat sig X antal gånger.
(Sambons arbetskamrat, han är Hovis, Tjurskallen Bella tycker misann det är skitroligt ibland att inte lyssna när man säger nej du får inte gå in i hagen och dricka ur vatten karet etc, sen har hon fått stöt av staketet, blängt surt på mig som om det vore MITT fel. :D Haha Dumsnut, men världens snällaste. :love:
Hon har inte gått in på de ställena igen där hon fått stöt, så lite intelligens har hon nog. :angel:)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
792
Senast: MML
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 757
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 561
Senast: tanten
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
904
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka