En sak som kan hända när han börjar känna sig hotad är att han börjar skära i dina kontakter med vänner. (Och med nätet. Vad skulle hända om han visste att du skriver här? Skulle han kräva att du raderar ditt konto?) Har du någon vän som vet hur det ligger till? Som kan se till att kolla upp dig om du plötsligt slutar ta kontakt? Det må vara att han inte är våldsam än. Men jag har minne av minst ett fall på Bukefalos (många år sen) när en användare skrev en liknande tråd, och sen bara försvann. Jag hoppas att det gick bra för henne, och jag hoppas att det går bra för dig. Men se till att ha livlinor.
Du började med att fråga efter en stämgaffel. Nu har du fått höra tillräckligt mycket att det du lever i inte är något som är på något sätt rimligt eller normalt. Jag tror du behöver fortsätta ha kontakt med människor som påminner dig om att din situation inte är något någon ska behöva vara i, och att det är han som är idioten, inte du. Förr eller senare kommer du förhoppningsvis att orka ta steget, men fram till dess, se till att ha den där livlinan, se till att du inte tillåts klippa kontakten med andra som kan påminna dig. För den där personen du bor med, han är farlig, och han kommer att bli farligare, och du måste ha den där stämgaffeln kontinuerligt, för att inte tappa bort vad som är verkligt.