TS:
Nu har jag läst ikapp i tråden och hade jag inte vetat bättre så hade jag trott att du var ihop med mitt ex.
Din sambo manipulerar dig. Han nyttjar ord för att bryta ner dig och kontrollera dig. Han får dig att anpassa dig efter honom. Han får dig att tvivla på dig själv och din egen förmåga. En del riktar ett slag för att få samma effekt. Men han gör det via ord och utbrott.
Detta är psykisk misshandel. Du utsätts även för ekonomisk misshandel.
Psykisk misshandel är när den ene använder ord för att förlöjliga, underminera, kontrollera, hota, straffa och manipulera. Det har vi läst här i tråden att han gör. Det är mentalt traumatiskt att utsättas för och man bryts ner och fogar sig.
Klassiskt är "Gaslightning" där personen manipulerar dig så att du ifrågasätter dina tankar, upplevelse och beslut.
Detta har vi också fått läsa i tråden.
Kontrollera ekonomin är jättevanligt i psykisk misshandel!
Mental utpressning- Han får dig att känna skulden och ta på dig ansvaret för tjaffs och incidenser utan minsta medkänsla. Meningsskiljaktigheter accepteras inte, de tas offta personligt och bemötts aggressivt. De går offta snabbt i affekt.
De sätter ofta sig i offerrollen och vänder det till att det är DU som skapat problemet.
Silent treatment- Vanlig utpressning och staffmetod. Genom att tiga eller tjura får de dig att få dåligt samvete och bli den som viker ner sig och kommer trevande. Nästa gång samma ämne kommer upp så har du omedvetet lärt dig att anpassa dig efter honom för att inte såra honom. Extremt manipulativt!
Blame Shifting- "Jag skulle inte behöva göra det här om inte du....." Skuldbelägger dig för hans beteende och får det därmed att låta som att du är problemet. Det kan också nyttjas så att han framstår som hjälpsam emot dig i dina tillkortakommanden. Du kan till och med känna dig tacksam
Att leva i en sån här relation är extremt tärande. Man försöker vända ut och in på sig för att få sin parters bekräftelse och hitta tillbaka till "personen man blev kär i".
Personen man blev kär i var en fasad.
Ingen skulle bli kär i ett rövhål. I början är de här rövhålen gulliga, omtänksamma personer. De kan ha samma intressen som dig och verka enormt intresserade och stöttande. Därför blir det så obegripligt när nedbrytningen börjar och man lägger snabbt ifrågasättandet och skulden på sig själv, för han är ju så fantastisk.
Det är inte ovanligt med utbrändhet och fyskiska symptom som migrän och smärta i leder och sömnproblem när man levt under Psykisk misshandel. Det är ett mentalt och psykiskt trauma.
Och det är jättesvårt att prata om det för man känner sig ofta dum och lättlurad. Det är väldigt lätt att forstätta fråga sig "men vad gjorde jag själv då? Vad sa jag?"
Det är ingen skilnad på fysisk och psykisk misshadel. Du har inte varit dum eller lättlurad. Du har inte sagt något eller gjort något som förtjänar den behandlig du fått. Du har INGEN skuld!!!
Till alla som lever i förhållanden med skev maktförskutning, förminskande, hot, hån, kontroll mm. Våga prata om det och våga ta hjälp. Det är inget "fjuttigt" problem ❤