Sv: Stalypso

...och mitt sto är ju sedan i december reggat även i Oldenburg vilket väl innebär att jag inte behöver lösa licens för honom om jag låter fölet gå som ren Oldenburger isf SWB.

Jag känner att jag måste läsa på lite mer om detta innan jag verkligen gör något men eftersom hon inte ska föla förrän i juni så känns allt väldigt lugnt ännu så länge. Fast rätt var det är så är man ju där...

044.jpg

046.jpg

Lite bilder på Calypso ca 16 h gammal och ute första gången!!

Så fin, och så långa ben har han! Har du mätt honom? Han blir nog lite mörkare brun än min, möjligen mörknar min något efter fölpälsen för benen är svarta.

grimman och neve: Jag fick svar från Sprehe i dag, Stalypso finns på fryst och han kostar 1000 euro för 3 doser + 75 euro för hälsointyg och 200 euro för transporten. Enligt Sprehe så har många ston blivit dräktiga med hans frysta, och nu beror det inte på att sperman inte tål transporten. Så nu är min hingstval bestämt för i år.

Lite film på min blivande speedhäst från i dag, nu nästan 4 veckor gammal, vi får väl se vems Stalypsoavkomma som blir snabbast sedan;) http://www.dropshots.com/Horses2#albums/Skye f.10 e. Stalypso/2010-03-24/17:46:18

Va kul! Va fin hon är!!!

Så du är mer nöjd med henne än med Empireavkomman? ;)

Jättefina avkommor verkar han ge!!

Detta är ju ett sto;)

Skämt åsido så är det svårt att jämföra så olika åldrar och så är de ganska olika i typ och sätt, det har jag redan märkt ändå, men vilken som är "bäst" är svårt att säga när man tycker om alla sina hästar... tyvärr kan man inte bara samla dem alla på hög:angel:

Modern Caracalla blev statspremiesto 1998. Hon gjorde stotest med 8,0 för ridbarhet och 9,0 för hoppning och är med i Hannovers avelsprogram för hopphästar. Hon har fått 12 föl varav 10 med Stakkato. Googla på Heumann och Caracalla så får du veta mer om stostammen.

Jag måste säga att alla tre Stalypso bebisar är VÄLDIGT fina utan att vara partisk.
Min kille har närmast bara en gångart och det är galopp. Såväl samlad som racer. Uppförsbacke så det smäller om det!!
Fruktansvärt social är han och vill gärna krypa upp i knät om det går... Långa ben och näpet huvud och ädel. Är väldigt nöjd som ni förstår och tycker som sagt att "tjejerna" är superfina också!
Önskar att jag också hade en så proffsig fotograf som kunde fota min lille lite!!!;)

Hur går det med era Stalypsoavkommor? Det vore kul att se nya bilder på dem.

Min har redan hunnit bli 8 veckor gammal, och hon växer och växer, så hon blir nog en riktigt stor häst som sin mor...

Här är några bilder på Skye

30819607.jpg

30815869.jpg

mellan och nittionio, nu vill jag se hur era avkommor ser ut nu.

Min är mycket typad på Stalypso, förutom att hon får mammas storlek, dvs>170 cm, och hon är i växtfas hela tiden tycker jag. Här är några bilder på min Skye, nu 16 veckor gammal.

31163089.jpg

31163104.jpg

31163113.jpg

Min är mycket typad på Stalypso,

Jag som ser henne för första gången reagerade på att hon var så starkt typad av sin mor. Ser ju ut att bli en exakt kopia av mamma i kroppen :confused: speciellt om man tittar i det tidigare inlägget när du har dem i rörelse från sidan bredvid varandra så är de ju slående likadant byggda.

svarar båda
Ja, det är klart hon är lik både mor och far. Det jag ser av far är huvudet- halsansättningen och bogfriheten i rörelse som är mycket bättre på avkomman, men det sista är svårt att se på bilderna. Benen, höjden och ryggen är mors däremot. Sedan ser de ju olika ut hela tiden när de är i olika växtfaser.

Det hade därför varit intressant att se hur de andra Stalypsofölen utvecklats, för att se likheter/olikheter.

Ja jag var nyfiken på att se hur mkt han typade sina föl, svårt att se det på de andra där man inte sett stoet, ditt sto har man ju sett lite mer bilder på genom åren. Denna är väl rätt mkt grövre än vad empire killen var vid samma ålder eller minns jag fel ? Ja bogfriheten är lite svår att avgöra på de bilderna. Hur grov upplevde du Stalypso när du var nere och träffade honom, tyskarna är ju glada för att mest visa upp bilder på dem från när de är 2,5 år innan de grovnat på så de kan ju vara lite missvisande ibland om hur de ser ut som "vuxna".

Ska försöka få in bilder på både Millis och Calle. De är på stationen och har varit där sedan slutet av april så jag har missat ganska mycket. Tycker Calle har ganska kort, grov hals och är ganska "rejäl"/stadig med kort rygg. Han är väldigt olik sina två halvsystrar som är e: Casir Ask. När jag pratade med Tomas Feldt om honom som sett honom dagligen i två mån så tycker han att han är mycket typad på Stakkato. Han hoppar över det mesta som man kan hoppa över och han har hela tiden haft en väldigt bra galopp.
Ska bli spännande nu när han kommer hem. Han är ganska "tuff" i psyket men samtidigt väldigt social och trevlig.

019-1.jpg

024.jpg

005.jpg

009-1.jpg

012.jpg

478.jpg

Lägger in de bilder jag har. Det gråa stoet är hans halvsyster e: Casir Ask som treåring.

Jättekul att se din kille och hans syskon, du får lägga in fler bilder när han förhoppningsvis kommer hem snart, för de ändras ju väldigt mycket på ett par månader i den här åldern! Roligt att han tycker om att hoppa;)
Även när min Skye är i växtfas har hon bättre gångarter än moderns tidigare föl och hon studsar gärna över vattenpölar.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 452
Senast: ildiko
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka