Sv: Stalypso

Eftersom jag tycker han har många bra egenskaper och matchar mitt sto bra.:)
Så det var inte så att Stalypso har specifika egenskaper som även JM har som du var ute efter? Att jag undrar är mest eftersom jag mest hittar olikheter, men som sagt är jag ju på nivå 1 i kursen så..:o

Ja, det vore inte dumt om man kunde få honom till rabatterat pris nästa år! Jag har också provat två år med samma sto utan att få dräktigt. Fick bara en riktig chans i år eftersom det bara var utan avgift t o m maj månad enligt importören. Första semineringen fungerade inte eftersom det var helg på fredagen. Tänker förmodligen åka ner till Tyskland med ett eller två ston nästa år.

Du har rätt i att Stalypso och Jaguar Mail är två väldigt olika individer. Stalypso var egentligen tänkt till de sto som betäcktes förra året, eftersom hon inte blev dräktig ville jag prova med mitt andra sto som har varit mkt lätt att få dräktig tidigare. Stalypso passar bra även till henne även om risken finns att avkomman kanske skulle bli i minsta laget.
När hon nu inte blev dräktig ville jag ha en hingst som kan tillföra storlek, lätthet , hög ridbarhet och givetvis bra simmare så här i slutfasen. ;)
Dom avkommor jag har träffat har även utmärkt sig med ett mkt bra temperament.
Desutom kommer han troligtvis åka tillbaka till frankrike innom ett par år.

Ja, det vore inte dumt om man kunde få honom till rabatterat pris nästa år! Jag har också provat två år med samma sto utan att få dräktigt. Fick bara en riktig chans i år eftersom det bara var utan avgift t o m maj månad enligt importören. Första semineringen fungerade inte eftersom det var helg på fredagen. Tänker förmodligen åka ner till Tyskland med ett eller två ston nästa år.

Varför skulle du få rabatt? Det är ju inte hingstens fel att du bara hade 1 försök på dig och att stoet brunstade på en helg :angel:

kl

Såg att Stalypso fick sin, mig veterligt, första premiehingst i Hannover i går.

Nu är det bara 4,5 månader kvar tills mitt sto beräknas föla;)

Fyra månader kvar.......och stoet är verkligen jättestor! Oj vad jag längtar och hoppas allt går bra. Tror på en riktig guldklimp och hoppas på ett stoföl med bläs (som på mamman), men skyddar mig med att jag får en helbrun hingst utan tecken!! Drömma får man ju!;)

Det verkar som vi alla gjort ett riktigt bra hingstval med tanke på visningar av Stalypso och Stakkatoavkommor på kontinenten..... och det känns så himla spännande!:)

Ja, det är spännande, 83 dagar till beräknad födelse för min i dag... jag hoppas att hon går över lite och att våren kommer tidigt nästa år:angel:
Jag håller tummarna för att det ska gå bra för oss alla som har dräktigt med honom.

Stalypso fick precis sin tredje premieson, nu i Oldenburg, Vechta, så det bådar väl gott;)

Senast ändrad:

Tänker du åka till Tyskland med ditt sto i år. 100% åter vid betäckning före 31/3. Jag funderar på det mitt sto gick gall i år.karin@jazzhills.se

Jag har planer på att åka till Tyskland i år. Vet inte ännu vad som gäller vid betäckning för jag försökte redan -08 första gången och fick sen två möjligheter 2009. Ska kontakta dem och fråga om de har någon rabatt eller om det är full avgift som gäller. Planerar att åka ner någon gång i mars. Tar dock ett annat sto för säkerhets skull!

kl

Eftersom mellan och nittionios Stalypsoavkommor väntas komma inom de närmsta dygnet eller så tänkte jag att vi kunde lägga in bilder på dem här.

Jag börjar med mitt stoföl Skye f.26/2 e. Stalypso-Turban Rose-Midas-Steinpilz xx

2 dygn gammal
30524849.jpg

3 veckor gammal
30637449.jpg

Tack, jag är väldigt nöjd med henne, och jag skulle gärna göra en till.

Nu får din snart ta och komma ut! Nittionio fick bläs på sin, jag har bara sett helbruna som min innan.

Grattis igen och till mellan också!!!

Din var den enda av våra tre som fick lite färg av målaren. Min och mellans hade samma färg som nya och blöta. Jag ser fram emot att följa era Stalypso föl.

Jag har mailat Sprehe om de har något fryst på honom, väntar på svar. Om det finns så kommer jag nog att försöka med det i år, helst vill jag inte vänta två säsonger innan nästa föl kommer:angel: och jag vill gärna använda honom igen.

Vet du hur han har fungerat på fryst?

PM:a mig om/när du får svar från Sprehe, jag har ju varit spekulant på några doser sedan du började för ett antal år sedan men haft problem med mitt sto.

Nu verkar hon dock fungera efter att ha tagit sig omedelbart de senaste 2 åren så då kan jag ju försöka med den här favoriten när årets föl har landat.

Har det inte hänt något med frysen,så har dom fryst på honom,jag slog ett slag för det frysta för något eller några år sedan.

Jag besökte Sprehe hösten 2008, och då sa de att de höll på att frysa på honom, men på hemsidan står han bara på färsk. De kanske sparar på den, men kanske de kan göra ett undantag och skicka fryst hit eftersom deras färska skick hit inte har fungerat så bra. Det hade såklart varit en stor fördel om man visste något om kvaliteten...

Eftersom jag egentligen vill betäcka om med honom i år igen och har svårt att hitta andra "likvärdiga" hingstar till mitt sto så kom jag på den snilleblixten i går att jag kan kolla om det finns fryst. Ibland är man lite trög:idea:

Dels grattis till er som fått föl! Det lilla man ser av dem på bilderna ser minst sagt trevligt ut! ;)

Sedan orkar jag inte plöja tråden igen, hur många försökte på skick hit förra året? Tog någon av dem sig?

Hur är det i år, kommer någon verkligen att lösa licens? Har för mig att det var Klinga som hade honom och enligt deras hemsida lägger de ned inporten pga prishöjningarna...

Skulle själv vara intresserad om villkoren är rätt!

Jag vet bara att 2008 var det 3 av 10 ston som tog sig här på färskt, förra året betäckte han 6 ston här, så det är inte så mycket att gå på, men i alla fall minst ett sto tog sig (nittionios). Mitt och mellans ston tog sig på första försöket i Tyskland förra året.
Jag kör över stoet till Danmark i år om jag använder fryst på honom, har bara 12 mil till stationen, så jag vet ej om någon löser licens här.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 452
Senast: ildiko
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka