Sv: Stalypso

När ska du kolla ditt sto,blir det denna vecka? Jag ska kolla på onsd.15/7.

Blev lite fel när ska du kolla ditt sto?? Denna vecka eller!

:(:(:( Ingen dräktighet. Hade väl ovulerat för tidigt eftersom spermierna var mkt bra. Ska nu ev semineras på fred igen. Har 2 rätt stora ägg nu. Den som lever får se om det blir något denna gång.
Om inte vill jag gärna få kontakt per tel med er som skickat era ston till Tyskland.
Ha det alla och lycka till Buffe

Millis är kollad idag på ca 100 dygn och det kravlade runt en lite bebis där inne! Bara 8 mån kvar! Jippie!!!:laugh:

Hon var inte dräktig :cry:. Hon kommer att semineras en gång till, men med Jaguar Mail denna gång.

Tråkigt för dig :( du har ju gjort allt vad som krävs 3 seminer om jag inte räknat fel och kollat bakt.på stot Det funkar tydligen dåligt på TAI.Vad gör du nästa år då eftersom du har pengar till godo. Ska kolla min 5/8. Börjar bli lite sent:confused:. Funderar också på någon annan. Hörs.

**KL**
Har ni föl vid sidan när ni skickar till Tyskland? Ungefär vad räknar ni med att kalaset kostar innan man vet att det har tagit sig?
/U

Mitt sto gick tomt förra året efter många försök med Stalypso, så jag körde henne till Tyskland tidigt i år utan föl vid sidan. Som tur är verkade det inte vara något fel på stoet, hade jag velat hade jag kunnat köra hem henne efter 22 dagars uppstallning då hon var dräktig på 17 dygn då;)

Veterinärkostnaderna var extremt billiga, inkl. någon slags tappningsavgift betalade jag 100 euro för två kollar innan seminering, två semineringar och tre kollar efter seminering samt ett veterinärintyg för hemresan. Det är billigt att göra hästar i Tyskland om man ser till veterinärkostnader!

Uppstallningen var 12 euro/dygn samt kostnader för resan, i mitt fall hade jag språnget tillgodo i år, men annars betalar man vanligen hela summan direkt, en del har betalningen uppdelat på språng + ett antal dagars dräktighet.

Nästa år kan jag tänka mig att köra sto+föl över bron, det finns ett ställe i Danmark, endast 4 mil från bron, som jag varit på med en kompis sto + föl i år, sex veterinärer med 24timmars jour, det verkade väldigt bra. Där kostade det 1200 DKK/brunst + uppstallning och ev. behandlingar.
Visst kan det vara dumt att gå över bron efter vatten, men de hingstar jag hittills spanat in som eventuella kandidater nästa år finns inte här, men det kan kanske hinna ändra sig.

Hur gick det med sista semineringen? Är hon dräktig eller bytte du hingst?

Nej:( så nu blir det Tyskland i feb.,hoppas att man får hela avgiften det här året också. verkar ha blivit lika dåligt i år.

Tråkigt att hon inte tog sig, jag vet tyvärr hur det är...

Då kanske du får föl i januari 2011.
Han verkar ha bra simmare därnere, jag tycker min blev i tidigaste laget som det nu blev, beräknad 12 februari 2010, men jag vågade inte chansa eftersom det strulade året innan. Nu när jag vet att han fungerar bra i Tyskland hade jag nog inte skickat ner stoet riktigt så tidigt ( förutsatt att man vet att stoet är OK).

Är det samma dräktighetsresultat här i år så måste man väl kunna konstatera att hans spermier inte klarar av långskick speciellt bra! Förra året skylldes det från importörens sida på att stomaterialet inte var fertilt, vilket både mitt och mellans sto bevisade motsatsen till när vi skickade ner våra ston till Tyskland då båda blev dräktiga i första brunsten där.

Jag vet att det finns fryst på honom, men jag har ingen aning om hur den fungerar.

Det förvånar mig att man skyller på stona! Eftersom det var full betalning innan seminering + jättedyra transporter väljer man väl inte ston som inte är fertila! Inte jag i alla fall. Jag hade dessutom bara till och med maj månad på mig för att utnyttja förra årets avgift sen var det bara att betala igen om jag hade fortsatt. Med facit i hand skulle jag också åkt ner till Tyskland med stoet!

Jag diskuterade detta med långskick och kvaliteten på sperman när den kom hit flera gånger med importören förra året, men insåg att det var lönlöst, det var ingen bra fertilitet på stona var det sista jag fick höra.

Jag tror heller inte att man använder tio "krångelston" till en hingst som tas in på import för första gången. Förra året var hans första år här, då får man kanske "ta" att vara försökskanin, men att sedan skylla på stona är dålig stil.

Eftersom mitt sto förra året var 12 år och blivit dräktig de tre gånger jag försökt på första brunsten så tog jag saken i egna händer och fixade allt med Sprehe själv i år. Jag kan ju tillägga att jag fick hela säsongen på mig i år om jag hade behövt det.

Hade jag försökt hemma i år hade jag varit väldigt irriterad nu om det inte hade fungerat, men nu blev jag det redan förra året som tur var...

Grattis till er som har dräktigt, jag kan inflika med att jag såg 2 föl e. S igår (de enda som blev kanske tom??) på visning i Bollerup och båda kvalificerade sig till riksföl! :)

En med tot 48 p, 9a på typ och galopp och en med 49p även dem med 9 på typ!

Vad jag hörde blev tre ston dräktiga i Sverige förra året av de som använt den kommersiella importören här.
Roligt att det gick så bra för avkommorna på fölvisningen.
Den enda Sverigefödda avkomma jag vet sedan tidigare ( tillverkad i Tyskland) fick 10 på typ när hon visades som föl:laugh: Hon var också med på hopphästklubbens talangjakt i år.

Nu är mitt sto konstaterat dräktig med Jaguar Mail. På henne fungerar upenbarligen inte Stalypso med lång skick. Jag har nu provat två år i rad med 2 olika ston utan att få dräktigt. Funderar på att fråga om det finns möjlighet att prova nästa år igen till rabarerat pris. Hur har ni andra som inte fått dräktigt tänkt att göra? Jag skulle verkligen vilja ha en avkomma till denna fina hingst.
Jag hade funderingar på att köra ner henne till Tyskland nästa år men nu när hon kommer att ha föl vid sidan vet jag inte om det är så lämpligt.

Ursäkta en förmodligen korkad fråga från en som just går kursen "Avel for dummies". Hur kommer det sig att du valde Jaguar Mail som standin för Stalypso?

Eftersom jag tycker han har många bra egenskaper och matchar mitt sto bra.:)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 453
Senast: ildiko
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka