Sv: Stalypso
Mitt sto gick tomt förra året efter många försök med Stalypso, så jag körde henne till Tyskland tidigt i år utan föl vid sidan. Som tur är verkade det inte vara något fel på stoet, hade jag velat hade jag kunnat köra hem henne efter 22 dagars uppstallning då hon var dräktig på 17 dygn då
Veterinärkostnaderna var extremt billiga, inkl. någon slags tappningsavgift betalade jag 100 euro för två kollar innan seminering, två semineringar och tre kollar efter seminering samt ett veterinärintyg för hemresan. Det är billigt att göra hästar i Tyskland om man ser till veterinärkostnader!
Uppstallningen var 12 euro/dygn samt kostnader för resan, i mitt fall hade jag språnget tillgodo i år, men annars betalar man vanligen hela summan direkt, en del har betalningen uppdelat på språng + ett antal dagars dräktighet.
Nästa år kan jag tänka mig att köra sto+föl över bron, det finns ett ställe i Danmark, endast 4 mil från bron, som jag varit på med en kompis sto + föl i år, sex veterinärer med 24timmars jour, det verkade väldigt bra. Där kostade det 1200 DKK/brunst + uppstallning och ev. behandlingar.
Visst kan det vara dumt att gå över bron efter vatten, men de hingstar jag hittills spanat in som eventuella kandidater nästa år finns inte här, men det kan kanske hinna ändra sig.