Sv: Stalypso

Har funderingar på Stalypso, Har du tagit spermier från Klinga i Klippan..
Mitt sto har haft 2 föl-06 och 07 och tagit sig på första gången. Törs man:confused:

I år verkar han fungera i alla fall! Jag skulle våga. Mitt sto tog sig på en seminering, på två folliklar dessutom! Men kom igång så fort som möjligt är nog mitt råd!

Har skickat PM till dig!
mvh Pernilla.

Sådär! Då slappnar jag av, 28 dygn! Nu firar vi Stalysoföl nästa vår! Kul att vi blir några stycken (om nu allt går som vi vill!!) och att vi kan följa våra små juveler!:laugh:

Dessutom stod mitt andra sto med en fin follikel igår så idag är hon seminerad med Eurocommerce Canturano..........

:)

Jätteroligt, grattis!

Jag var och tittade på Hopphästklubbens talangjakt för ett par veckor sedan och såg då en 3-åring e.Stalypso löshoppa, jag blev inte besviken;)

Nästa koll för min är 90 dygn den 10/6, så jag hoppas att det fortfarande finns kvar då.

Ja visst är hon fin Magic star,3-åringen på Hopphästklubbens talangjakt. Hon är också seminerad i Tyskland.
På månd åker jag med mitt sto för att kolla var i brunsten hon är. har inte tiden att åka till Tyskand så det får bli här hemma i svedala. Ni får hålla tummarna alla Stalypso älskare.
90 dagar är länge att vänta men väntar man på något gott så.......:bow:

Lycka till med din betäckning med Stalypso.

Tidsmässigt tyckte jag att det tog mindre tid att lämna stoet i Tyskland än att köre en massa gånger härhemma. Visst är det en bit att köra, men sedan är stoet på plats och i mitt fall kördes hon hem, hade tur att hitta en annan som skulle ner med ett ett sto och körde då hem mitt sto, efter 46 dygns dräktighet.

För mig är det bara 18 dagar kvar till 90 dygnskollen, och det är ju inte så lång tid. Det är ändå alltid nervöst innan veterinären säger hur det ser ut när man åker på koll.

Jag är nog av den bekvämare sorten:rofl: jag lämnar mitt sto hos min vet.som också har seminstation. Hon är bara så bra...sista gången mitt sto insiminerades med Lux Z gjorde hon det kl.4 på morgonen. Hade stenkoll på när det var dax. Sen kom hon hem och gjorde ultraljud. perfekt.:)Ja ja man ska ju inte ropa hej förrän man är över bäcken såklart.....
Gången dessförinnan åkte jag bra många gånger ut till Askö och visst var det drygt och tog tid.

Mitt sto var inte dräktigt. (suck) Men ska prova en sista gång. börgar också fundera på om det faktiskt hade varit bättre att köra henne till Tyskland istället. Hur funkade det på seminstationen i Tyskland? Fick ditt sto vara i hagen varje dag och vad kostade uppstallningen?

Jättetråkigt att hon inte blivit dräktig.

Kanske en självklar sak, men har ni tagit baktprov på stoet?

Jag pm:ar dig om Tyskland.

Hur sent kan man åka till Tyskland. Kan du skicka mig PM också. Kan man skicka henne på transport ner??? Vad kostar det osv.
Tacksam för svar.
Ska väl prova en gång här hemma och då åker jag till Arland och hämtar.

Bak prov är taget och visade på 0. Hon dubbel ovoelerade (stavning?) och blev inte dräktig, hon hade sedan svårt att komma i gång med nästa brunst (har aldrig hänt tidigare) så att semin personalen trodde att hon kanske varit dräktig ett par dagar men sedan resorberat pgr av tvillingar. Sperman såg iallafall i den här sändningen betydligt bättre ut en förra året. Hon ska sprutas idag och blir förhoppningsvis seminerad i börgan av nästa vecka. Så nu är det bara att hålla tummarna.;)
Blir hon inte dräktig i år övärväger jag starkt att åka till tyskland med henne nästa år.

Läser lite om era semineringar med stalypso, är det så att det ryktas att det är bättre dräktighet på honom i år, dvs om man nu seminerar med färsk i sverige och inte tyskland??
Är sugen på den hingsten till ett sto men fick höra och läste även här i tråden att det inte va bra dräktighet förra året och är därav lite osäker hur jag ska göra, dessutom känns det som om man är sent ute nu i början av juni snart om man behöver seminera flera gånger och de stänger ju 31 juli...

Någon som har koll på vad han ger för storlek o temperament? Har ingen jättekoll på stalypso då jag redan valt hingst till mitt första sto och inte trodde jag skulle betäcka mer än ett sto och stoet som nu då ev skulle semineras med stalypso är rätt stor så jag söker en hingst som inte ger så fasligt stora avkommor då jag tror stoet kommer lämna stort...stakkato blod kan väl ge lite mindre storlek, eller?

Har enbart letat hingst som ger stora avkommor till mitt första sto så nu får jag tänka om till detta sto och har inte kollat in en enda "liten" hingst.... ;)

Sankt Amore e Stakkato har du ju i sverige, Svante Johanssons vann världskuppen med den "lilla" hingsten. Bara 162 hög. Funderar starkt på honom själv om mitt sto inte tar sig med Stalypso. Hon har också svårt att komma igång har hellre aldrig hänt förr.Mitt sto är 168 óch lång i ryggen.Fryst finns på Flyinge.Mycket god kvalite enl.min seminstation.

Priset på Saint Amours frysta är 10.000 + moms /per dos.....så då gäller det att allt fungerar.

Saint Amour kostar ju lite som ni säger, har också hört att han har väldigt bra dräktighet, tycker dock stalypso känns mer intressant, finns det någon mer stakkato son tillgänglig, någon som vet?

Nu ska ÄNTLIGEN mitt sto Millis komma hem från Tyskland. I mån denna veckan var hon på dygn 46. Längtar! Det ska bli skönt att få se henne igen och låta henne gå ut på bete! Där vi släpper dom är det ett litet "paradis" med utsikt över sjön, lite lagom backigt och jätte mycket mark att röra sig på. Himla bra då det finns små skogsdungar som de kan söka skydd i för både sol och regn. Den bästa hagen vi haft på länge! Hästarna blir jätte besvikna på hösten när vi ska hämta hem dom!
Hoppas nu det går bar för alla andra som betäckt här i Sverige i år också!
Jag håller tummar!!!!:laugh:

Hoppas att hemresan med ditt sto gick bra.

Mitt sto är nu dräktig på 90 dygn med Stalypso:laugh:

Undrar hur det gått i Sverige i år, om han har bättre kvalitet i år eller om det var långskicken som spökade förra året och gör det fortfarande?

Fick ett nyhetsbrev från Sprehe där det stod att Stalypso vunnit och placerat sig i MB/MA klasser, är det samma höjder som de klasserna i Sverige?

Senast ändrad:

Japp 130och 140,
På sönd ska jag iväg till semin med mitt sto,är då på 16:e dygnet. Sen blir det att åka till Arlanda och hämta när det är dax.Får hålla tummarna att det inte blir på helgen..
Skönt att du har ditt på det torra,det är ju alltid oroligt innan stona är dräktiga. Det här är hennes 3e så vi får hoppas på det bästa.
Har kollat lite, tydligen 3 dräktiga här hemma av fem.2 är inte klara än. Rätt så ok...eller hur:)

såg på blup att han har en 2007:as avkomma reg med stamen e:Stalypso ue:Calido skulle vara väldigt kul att se hur den ser ut...

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 468
Senast: ildiko
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka