Stalltjänster...

ujent96

Trådstartare
Har min häst inhyrd i ett stall med plats för 8 hästar. När jag flyttade dit var det sagt att stallägaren fodrade och släppte ut alla dagar i veckan samt tog in, men de som var där på kvällen skulle hjälpa till. Helt Ok för mig.

Redan första vintern blev vi inackorderingar tilldelade att dela på alla insläpp. Stallägaren tog inga alls längre. Andra vintern tog stallägaren vissa insläpp men aldrig fre eller lö.

Nu den tredje vintern jag står i detta stall har ägaren infört att förutom insläpp ska vi inackorderingar ta utsläpp, ägaren tar utsläpp varannan helg, resten får vi dela på som inhyrda.
Det som retat upp mig är att vi är 3 inhyrda ägare varav de två andra har två hästar var och jag har en. Just nu finns 7 stora hästar i stallet och ägaren har 2 egna. Fördelningen mellan insläppen och utsläpppen skiljer inte även om jag bara har en häst och de andra två?! Hur gör ni i ert stall? Jag tycker att jag borde ha insläpp en gång per vecka och utläpp en helg av fem ( då jag har en häst av inhyrda fem) av de helger vi delar på....

Sv: Stalltjänster...

Har min häst inhyrd i ett stall med plats för 8 hästar. När jag flyttade dit var det sagt att stallägaren fodrade och släppte ut alla dagar i veckan samt tog in, men de som var där på kvällen skulle hjälpa till. Helt Ok för mig.

Redan första vintern blev vi inackorderingar tilldelade att dela på alla insläpp. Stallägaren tog inga alls längre. Andra vintern tog stallägaren vissa insläpp men aldrig fre eller lö.

Nu den tredje vintern jag står i detta stall har ägaren infört att förutom insläpp ska vi inackorderingar ta utsläpp, ägaren tar utsläpp varannan helg, resten får vi dela på som inhyrda.
Det som retat upp mig är att vi är 3 inhyrda ägare varav de två andra har två hästar var och jag har en. Just nu finns 7 stora hästar i stallet och ägaren har 2 egna. Fördelningen mellan insläppen och utsläpppen skiljer inte även om jag bara har en häst och de andra två?! Hur gör ni i ert stall? Jag tycker att jag borde ha insläpp en gång per vecka och utläpp en helg av fem ( då jag har en häst av inhyrda fem) av de helger vi delar på....

Alla insläpp och utsläpp som skall göras under en månads tid skall delas upp efter antal hästar inte antal ägare, på så vis får en ägare med två hästar dubbelt med in och utsläpp förhållande till en hästägare.

Vi har ett rullande schema där det är 'hästen' som har ut- o insläpp. På så vis blir det rättvist. De som har mer än en häst får fixa fler gånger. Så i vårt schema står hästarnas namn och inte ägarnas.

Hoppas du förstår hur jag menar.

De stall där jag stått har alla pass delats på hur många hästar man har. Tycker det är mest rättvist så.

/M

*kl*
Delar också på antal hästar. Medryttare osv hjälper i vissa fall till med pass, men det är ägaren som står som ansvarig för de pass "hästen" fått tilldelat.

I vårat stall delar vi upp in och utsläpp per häst och vi har en helg vara 5 vecka då har vi hela helgen med mockning

Så blev det i ett stall jag stod i för en massa år sedan. Skillnaden var att ett par (som bodde ihop) hade sex hästar, medan vi andra hade en var. Paret räknades som en, dvs de hade lika många utsläpp tillsammans som jag hade själv. Jag tog upp det på ett stallmöte, men stallägaren tyckte att det var ett rättvist system. Alla vi andra flyttade inom några månader, och då blev det för mycket för paret med sex hästar. De flyttade också till ett ställe där de fick full service, och det gamla stallet fylldes så småningom med nya inackorderingar, och ett annat system. Mitt råd: Om de inte lyssnar på dig, flytta. Du kommer att tappa glädjen att vara där om du upplever det orättvist. Om du trivs i övrigt kan du ju lägga ut en livlina att du är intresserad av att flytta tillbaka om de ändrar sitt system. Köp en flaska vin eller något och lämna som avskedspresent, det vinner du på i längden.

Fodringar samt in- och utsläpp fördelat i hästens namn, i de stall jag stått med kollektivsystem. Instämmer i tipset att byta stall om ni inte kommer överrens, vi är ju alla olika och bättre att hitta ett stall där man trivs med rådande system än att stanna kvar och vara missnöjd med en klump i magen =)

Har stallägaren infört dessa system istället för att höja hyran?

Där jag har min häst ingår in och utsläpp alla dagar:banana: jag hjälper till att ta in dem på kvällen, då jag tar in min häst tar jag även in de andra två.

När jag stog i kollektivstall så delade vi på allt efter antalet hästar, jag var den som hade flest så jag fick ta flest in- ut släpp, inget o gnälla om, jag har själv valt o ha många hästar.

har man fler hsätar ska man göra mera. så har vi i vårat stall.. det delas alltslå på antalet hästar.

Ja vi har gjort så att på utsläppsschemat står hästnamnet, så hade någon haft flera hästar hade man haft fler utsläpp.

När jag hade inhyrd här så delade vi rakt av på ALLA in/utsläpp och fodringar.

Jag har 3 hästar och den andre som stod här hade 1.

Den dealen gjordes innan inflytt och stallhyran var låg på grund av just detta.

Så, det spelar kanske roll i sammanhanget vad du betalar för din stallplats.

Kanske har stallägaren satt en låg hyra för er?

De stall jag stått i har arbetsinsatsen berott på hur många hästar man har, har man 2 får man dubbelt så många helger osv, vilket såklart är rätt.
Fast i ett stall skulle jag sköta ett helt stall 2 hela helger i månaden(själv) med nästan 20 hästar plus mockningen, förutom ett kvällspass/vecka, så jag flyttade mina hästar därifrån, det blev för mkt.

Knapplånar mej själv, förresten, har ni kontrakt som ni omförhandlat?för egentligen kan ju nite stallägaren gå & ändra sånt utan att säga upp kontraktet & ha en viss uppsägningstid så ni själva får välja om ni vill vara kvar eller inte när nya regler införs.

Vi har också 8 boxar, de ska fodras 4 ggr per dag bl a med hjälp av magnetgrindar. Vårt tilltänkta schema ser då ut så här, 1 fast pass morgon eller kväll vardag. 1 pass varannan helg, sen rullar fredag kväll samt måndag kväll då får man ett sådant pass per 8:e vecka.

Ja det ska vara rättvist tycker jag, fördelningen ska ligga per häst när det gäller den biten.

Där vi delat på uppgifterna har det varit uppgift/box. Alltså har man två hästar tar man dubbelt så många pass som de som bara har en häst.

I mitt stall så har vi som äger stallet alla utsläpp och middags fodringar på vardagarna, och vi har en kväll i veckan var. Helgerna delar vi på..2 pass på hela helgen var, vi delar inte upp det via hästar utan utan man skriver upp sig i almanackan och det funkar jätte bra!! Har världens bästa inackoderade!!:love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 036
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka