Stallplats i Stockholm

stjarnhimmel

Trådstartare
I denna tråd skulle jag enbart vilja höra från er i Stockholmsområdet. Jag kommer snart börja leta stallplats och vill höra vad follk normalt betalar för fullservice. Har hittat några stall jag gillar som kostar runt 5- 6000 i månaden för fullservice. Jag vill ha ett stall där det mesta ingår, fodring och in/utsläpp vardagar, helg kan jag hjälpa till med något pass. Sen vill jag ha ridhus samt helst stora hagar. Jag har tagit för givet att jag kommer få betala runt 5000 i månaden men har nu hört från vissa vänner att de tycker det är i överkant. Jag vet att man kan få billigare i kollektivstall men då det inte fungerar med mitt arbete på vardagar är detta inte aktuellt.
 
Sv: Stallplats i Stockholm

Jag har stått en del norr om stan och här kostar in/utsläpp, mockning vardagar, ridhus och att man fixar iordning kraften själv, dvs ser till sin häst varje dag ca 3000-4000, om man vill ha allt ingående med ordningställande av hö/kraft, mckning alla dagar och möjlighet att köpa till tjänster som ridning/tömkörning på anläggningen och det är en hyfsat fräsch anläggning med dusch/fikamöjlighet kostar det snarare 5500-7000:-.
Då kan det finnas begränsningar vad det gäller hur mkt silage/hö/spån som får gå åt, resterande får man betala extra.
 
Sv: Stallplats i Stockholm

5000 för fullservice är nog rätt normalt här, beroende på hur långt ut man kan tänka sig. Stallet jag hjälper till i kostar 3900 tror jag bara i kallhyra, men då ingår insläpp, utsläpp, alla fodringar och viss täckesservice. Närmare stan kan nog 5000 för det du vill ha vara i underkant till och med.
 
Sv: Stallplats i Stockholm

Jag tror att 5 tusen för fullservice är ganska relevant. Kanske ngt i underkant om det ska ligga hyffsat nära med vettiga kommunikationer och om det ska finnas ridhus och sånt
 
Sv: Stallplats i Stockholm

Jag har fått uppfattningen av att det är billigare norr om stan än söder. Och även hur långt ut du tänker åka från stan... Sen finns det självklart jätte anläggningar som kostar massor. Tänker främst på där det kostar runt 9000 för ALLT, det vanliga som in/utsläpp men då får man även ridning, tömkörning skrittmaskin osv, egentligen betalar man för att ha häst så stallets hästskötare kan rida känns det som ...

Jag bor söder om stan, betalar 4 i stallhyra där jag står nu. Då ingår in/ut, foder, ridbana, ridhus, stora fantastiska hagar, tillgång till terrängbana, fler ridhus och ridbanor än som nämns tidigare i beskrivningen. Pass på helger.

Stod tidigare i ett stall där in/ut 7 dagar i veckan, foder, ridbana, inget ridhus, sämst hagar av dessa nämnda stall kostade 2700.

Har även ståt i ett där det var kollektivt 7 dagar i veckan, ridbana och helt ok hagar, grovfoder för 1500:-

Ett annat jag stod i betalade jag 3100 för stallet som hade in/ut, täcke på/av, bra hagar, ridhus, ridbana, allt foder. Pass på helger (även röda dagar)
 
Sv: Stallplats i Stockholm

Jag har mitt sto uppstallad söder om Sthlm, buss stannar precis utanför stallet, men bil är att föredra. Tar mej 35 min med bil från Östberga (Årsta)

3300 kr för in/utsläpp, fri tillgång på hö/hösilage, havre och halm.
900 kr för mockning helgfria dagar (må-fre, men inte om de är röda)
= 4200 kr

Gör själv iordning mina höpåsar när jag är där men kan utan problem ringa eller säga till om dan innan så görs de iordning de helgfria dagarna.. Så jag har haft 2 st hästfria dagar (häst fått vilodag) i veckan.

Ridhus 20x60 och utebana 20x40, helt ok hagar och utevistelse och KANONridvägar...

Självklart finns det (enligt andra) nackdelar, men jag är inte så kinkig.
Stallet ligger PRECIS intill en tungt trafikerad (inte hårt trafikerad) 70väg (hästen är numera väldigt trafiksäker ;) )
Och det är inte betonggolv i gången utan plywoodskivor då de har vart ett ko-lösdriftsstall innan så har de kvar spaltgolvet i gången men som sagt då lagt på skivor ist för att gjuta igen. Betong i boxarna såklart och även vid uppstallningsplatserna.
 
Sv: Stallplats i Stockholm

Jag har stått på samma anläggning, och håller med om att bil är att föredra.

Men det är väl lite så det är, ju längre bort från innerstan desto billigare.
 
Sv: Stallplats i Stockholm

Står en bit från både motorväg och stan.

Ridhus, 22*60+ fiberunderlag, hinderpark med tävlingskaraktär, stora hagar, ridbana, bra ridvägar. in/ut 5 dagar i veckan, fodringar året runt alla mål. Hösilage, strö och kraftfoder ingår också.

Står i utebox, 3800kr Box i stall 4200kr

Snart flyttar jag, ännu lite mer söder ut, 3minuter från motorvägen E20. Ridhus, utebana, hinderpark, bra hagar (Speciellt för min rymling vintertid) Allt foder ingår och in och utsläpp alla dagar. 4000kr
 
Sv: Stallplats i Stockholm

Hos oss betalar man 3880 kr för box, utsläpp, lunch och insläpp 7 dagar/v.
Kvällarna delar vi på(vi är 9 st som delar på dem) eller så kan man betala lite extra för att bli av med dem.
Då tillkommer alltså allt foder och strö.

Man har tillgång till grushagar modell mindre och sommarbete och gräshagar.
Gården har 2 ridhus, 2 utebanor och fina utevägar som man får nyttja.
Det finns även skrittmaskin som man kan få abonnera.

På gården finns ett antal stal med totalt ca 70 privathästar och 30 polohästar.

5000 tycker jag låter rätt normalt. Längre ut från stan kan man hitta billigare. Och dyrare finns på antingen mer uppfräschade/utrustade anläggningar eller nära stan.
 
Sv: Stallplats i Stockholm

Just nu betalar jag c:a 4000 för box, in-ut alla dagar, fri tillgång hö, strö + begränsad mängd havre. Övrig kraft köper man själv. Mockar gör man själv men all utfodring sköts av stallägaren. Täckesbyte ingår. Mkt litet, enkelt ridhus, men bra hagar. enkel stallstandard.
Har tidigare betalat knappt 5000 (men har visst höjts nu) för in/ut vardagar och rullande schema helger. Fick göra höpåsar, hinkar och mockning själv. Begränsad täckessservice, men fint ridhus. Endast rasthagar, inget bete. Man kan köpa till div service och helgpassen, men då blir det snabbt betydligt dyrare.
Båda dessa anläggningar 3-4 mil norr om stan och inga bussförbindelser.

Kollade på ett stall nyligen, ung samma avstånd men busshållplats utanför. Minns inte riktigt grundhyran, men utfodring med hinkar för kraft (som man förberett själv) och div annat som min häst behöver skulle det gå på 5-6 000/månad. Mockning skötte man själv och vissa pass fick man ta.

Fullservice för 5000 tycker jag låter billigt, speciellt som det kan vara svårt att få tag på.
Verkar vara stor prisskillnad på de stall som kräver egen bil och de som har bra kommunikationer. Ny fin anläggning kostar förstås också pengar. På de "bästa" ställena kan det vara lång kö och svårt att ö h t komma in utan kontakter. Så mitt tips är att hitta ett stall i de trakter som känns bra och sedan leta vidare om det inte är perfekt.
 
Sv: Stallplats i Stockholm

Hur långt utanför Stockholm?
Här i Sigtuna kommun är 4200 med ridhus, stora hagar, alla fodringar, in och utsläpp och täcke på och av ett helt normalt pris..
 
Sv: Stallplats i Stockholm

Hej!

Jag står på fullservice utan mockning ca 3 mil norr om Sthm (30 min med buss som stannar nätan precis utanför stallet). Kostar 3000/månad och då ingår: fri tillgång på hösilage, halm (som mat), havre, korn, betfor och mineral. 4 spånpellets/månad. Ut och insläpp, samt ett täcke på/av. Ridbana på gården, ridhus 1.5 km bort. Hästarna går ute ca 7-18, mockning går att köpa till.

Har stått i andra stall i närheten, både billigare och dyrare, med och utan pass. Ett stall kostade 3550/månad (året om) och var total fullservice inkl. mockning, ett annat kostade ca 3600 (medräknat 7kg silage och 4 kg halm, som vi betalade efter hur mycket vi tog) och då hade vi insläpp var 3e vecka och en helg helg ca 2 ggr/termin.

Så det varierar rätt mycket. 5000 för fullservice och ridhus är nog inte det minsta orimligt.

/Lavinia
 
Sv: Stallplats i Stockholm

5000 är inte orimligt. Det kan dock vara dyrare också, jag vet flera stall som tar 6-7000/månad men då ingår egentligen allt (foder, mockning, täckesservice, in och utsläpp). Det ena stallet går att kommunalt till, det andra kräver bil.
 
Sv: Stallplats i Stockholm

Kl

Min erfarenhet är att allmänna kommunikationer och mockning höjjer priset avsevärt.
Har man bil och kan åka tre mil istället för två sjunker det en tusing men den får man lägga på bensin istället..,
 
Sv: Stallplats i Stockholm

Tack för alla svar. Alltid intressant att läsa andras åsikt.
Jag tänker mig att leta ett par mil utanför stan,
 
Sv: Stallplats i Stockholm

omkring vallentuna, brottby och österåker som är krokarna jag håller till i (ligger ca 3 mill norr om sthlm) så vet jag om några stall med ridhus och ridbana som kostar runt 4000-4700. Mockning ingår ej i något av de jag känner till, vissa har någon stalltjänst på helgen och vissa är helt fullservice. Kommunikationerna varierar, vissa har busshållsplats i närheten andra fordrar bil eller en förkärlek för dagliga promenader av den litet längre sorten =)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
989
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 965
Senast: Sorgsen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 271
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 433
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp