Stalljobb - fickpeng, hur mycket?

Sv: Stalljobb - fickpeng, hur mycket?

Jag fick 5000kr i månaden när jag jobbade i ett hoppstall.
De sysslor som skulle utföras var;
Mockning 12-20 boxar
Minst 3 fodringar/dag (beroende på om jag hade hjälp den dagen)
Leda in/ut ca 15 hästar
Ridning/longering i snitt 2 hästar/dag

Arbetstiderna blev ca. 7-19

Kost och logi ingick samt ridlektioner 1-2 ggr/v
Hade ingen egen häst med mig.
Jag fick även skjuts till bussen de helger jag var ledig (varannan)

kl

Men vad finns det för konkreta tips så att hästbranschen kan bli seriös?

kl

Men vad finns det för konkreta tips så att hästbranschen kan bli seriös?

Det finns undantag. Jag känner mig seriös och har åtminstone flera kollegor på min sida av landet som är seriösa arbetsgivare.

Kort lista (för arbetstagare i branschen):
1. Acceptera aldrig att jobba utan ett legalt korrekt anställningsavtal.
2. Acceptera aldrig att jobba för en massa förmåner med en usel lön. Skattemässigt är det en (ofta) en riktigt usel affär för arbetstagaren. "Bjuder" arbetsgivaren på boende skattas det som förmån, så får man ändå betala 30-50% av boendet.
3. Acceptera aldrig en lön som är oskäligt låg.
4. Ställ krav - aldrig svart betalning, aldrig illegala anställningsförhållanden.

Observera att detta gäller det JOBB man är anlitad att utföra. Om man har som huvudsyfte att lära sig rida själv och inte är villig att utföra de arbetsuppgifter som beordras är det inget jobb. Den distinktionen måste man göra.

Kort lista (för arbetsgivare):
1. Följ de lagar som finns. Det betyder att svarta pengar inte passerar verksamheten på något håll. Det betyder också att man måste ha anställningsavtal, redovisa ev. förmåner till Skatteverket.
2. Inse att en stämpel som utnyttjare inte gagnar varumärket.
3. Inse att kvalitetsarbete ger utdelning och i det kvalitetsarbetet ingår att värna om sina anställda och inte köra slut på dem.

Faktum är att för arbetsgivare är det inte så svårt - följer man bara de lagar och regler som finns - så hamnar man ofta ganska rätt. Man kan också snegla på de kollektivavtal som finns, dock är kollektivavtal något som oftast inte alls passar små organisationer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt