Stalljobb - fickpeng, hur mycket?

Sv: Stalljobb - fickpeng, hur mycket?

Jag antar att jag betalar anmälningsavgift till tävlingar o så själv. Hovis betalar jag själv. Däremot tror jag att jag får vara med på träningar och så gratis.

Så det är okej att begära 5000 i månaden?

Som jag har sagt så vet jag inget om stalljobb. Men det är väl det absolut lägsta man kan tänka sig, om de nu åtminstone betalar upphälle för dig och din häst. Ser ju dock ut som att flera tycker 1500 är slavlön. Jag tycker att du skall höra med andra i "yrket", finns det inte något fack du kan prata med. Det är ju knappast önskvärt att bjuda under i lön och ta jobb från dem som vill arbeta vitt.

Hälsning Maja

Jag kommer väl inte behöva betala skatt om jag inte tjänar mer än 16.000 på ett år (eller vad det nu brukar vara). stämmer det?
Fast jag ska väl kanske räkna med skatt ändå.

Mat och husrum istället för lön, räknas också som löneförmåner och räknas in i inkomsten.

Hälsning Maja

Så ni som haft liknande stalljobb, hur mycket pengar har ni fått i månaden? Vad tycker ni är okej att begära?

Jag jobbade i 2 månader på ett inridnings-/försäljningsstall. Enda sysslorna var mockning, ta hand om hästarna och förbereda dem för ridning. De som höll på att ridas in var jag och hjälpte till med då det bara var h*n och jag. Hann knappt med min egen häst efteråt. :crazy:

Jag fick mat och husrum, stallplats och foder till hästen. Fick några träningar och 4000kr svart. Det jag behövde köpa till var frukost, lunch och middag lagade h*n. Hade knappt pengar över när jag åkte hem igen. :cool:

Det var inte en rimlig lön och jag förstår inte riktigt idag varför jag tog det men gissar att det har att göra med att jag ville komma bort hemifrån.

Summasummarum: Du ska begära rimlig lön=vitt! Precis som tidigare inlägg säger för att få försäkring och så vidare. Ja, och självklart för att ha något att leva på. Pension är också en viktig del i det hela.

Glömde ang lön

Minimilönen för en 18 åring låg 2006 på ca 15000:-/mån..och den har stigit lite sedan dess. Så du vet ju ungeför VAD du ska begära. Knappast 5000:-, utan lägg på 10 000 till så blir det en rimlig lön.

Okidoki, nu har jag sagt nej till dessa jobb med s.k fickpeng.

Har fått ett erbjudande om ett jobb, heltid måndag-fredag.
Vad jag förstod erbjöd hon 10 000 vitt och jag får ha hästen där (hon räknade 2000 för hästen).
Är detta mer okej? Vanligt stalljobb, ingen ridning, mockning in-utsläpp osv. Jag är 20 år gammal.
Elller ska jag kräva 12 000 i månden + att jag får ha hästen? Då blir det ju ett värde på 14 000 vilket jag tycker låter ganska rimligt?

Bättre, men ändå inte bra för det är under minimilön. Dessutom är det bättre om du får 14 000:- i lön och betalar själv för hästen pga av det jag skrev i ett annat inlägg om b la sjukskrivning, pension mm.

Bättre, men ändå inte bra för det är under minimilön. Dessutom är det bättre om du får 14 000:- i lön och betalar själv för hästen pga av det jag skrev i ett annat inlägg om b la sjukskrivning, pension mm.

Du har PM!

Det är så enkelt som att hästjobb är dåligt betalda.
Härligt att du fått ett så pass bra erbjudande. Efter skatt blir det väl 6-7000kr. Mer än jag nånsin tjänat, fast jag har aldrig haft någon heltidstjänst:P Än.

Visst borde man stå på sig om att få minimilön, men det är juinte lätt när det finns så många som jobbar gratis, eller nästan gratis.
Har själv jobbat för 15kr/timmen en sommar. Var iof rätt kul, och bara halvdagar, men iaf.

Vill man tjäna pengar ska man inte hålla på med hästar. Inte i dagsläget iaf. Men lycka till, jag tycker att du ska ta erbjudandet, går ju alltid att byta upp sig om nåt bättre dyker upp.

Härligt att du fått ett så pass bra erbjudande. Efter skatt blir det väl 6-7000kr. Mer än jag nånsin tjänat, fast jag har aldrig haft någon heltidstjänst:P Än.

Visst borde man stå på sig om att få minimilön, men det är juinte lätt när det finns så många som jobbar gratis, eller nästan gratis.
Har själv jobbat för 15kr/timmen en sommar. Var iof rätt kul, och bara halvdagar, men iaf.

Vill man tjäna pengar ska man inte hålla på med hästar. Inte i dagsläget iaf. Men lycka till, jag tycker att du ska ta erbjudandet, går ju alltid att byta upp sig om nåt bättre dyker upp.

Jo det är tråkigt. Dock har jag ändå haft hyfsad tur, där jag jobbade förut på helger (iofs ridskola) fick jag 86 kr i timmen. Förra sommaren där jag jobbade fick jag 60 kr + stallplatsen för hästen.

Senast ändrad:

Men det som verkigen behöver ändras är attityden "hästjobb-är-dåligt-betalda". Hästjobb är inte "dåligt betalda" de är gratisarbete till slavlöner! McDonalds är ett dåligt betalt arbete, men det är vitt åtminstone. Attityden hos alla dessa hästtjejer måste ändras så att de vågar kräva en vit och skälig lön!

Om du ska ta en "praktikplats" med "fickpeng" = (slavlön och slavjobb)

Så är 1500 under all kritik för ett sådant jobb, vilket du skrivigt att du tackat nej till vilket är bra.

Men för ett sådant jobb ska man ha en mycket lättare arbetsbörda en hästskötaren, du ska rida dagligen flera hästar, jobba tex fem dagar i veckan, och få uppstallning och alla hästdetaljer betalde av din arbetsgivare. Sammt en lön på ett gäng 1000 lappar mer.

Men ta det lite lungt, leta efter ett seriöst jobb ett som du vill ha, så länge du inte MÅSTE ha ett hästjobb imorgon och om du kan tänka dig att flytta till hästgården så ta dig tiden du behöver för att hitta ett bra jobb. Ett vitt jobb som betalar någolunda i lön.

Att känna sig utnyttjad och att vara utnyttjad är inte bra så sätt dig inte i den sitsen.

KL

Bara lite info om de stalljobb jag har haft:

Jobb 1: Jag 17 år gammal, eget boende i nyrenoverad lägenhet, gratis för min häst, jobb 6 dgr i veckan, rida & sköta 4-5 hästar per dag, följa med på tävlingar, släppa ut & ta in 15 hästar. Lön 4000 kr per månad. Inga måltider. Sverige

Jobb 2: Jag 21 år gammal, eget boende i lägenhet, egen bil, jobb 6 dgr i veckan, sköta hela stallet på 10 häst, däribland, föl, unghästar, galopphästar i träning (alltså rida dessa). Följa med på tävlingar.
Lön 12000 kr per månad, frukost & lunch ingick. Schweiz

KL

Bara lite info om de stalljobb jag har haft:

Jobb 1: Jag 17 år gammal, eget boende i nyrenoverad lägenhet, gratis för min häst, jobb 6 dgr i veckan, rida & sköta 4-5 hästar per dag, följa med på tävlingar, släppa ut & ta in 15 hästar. Lön 4000 kr per månad. Inga måltider. Sverige

Jobb 2: Jag 21 år gammal, eget boende i lägenhet, egen bil, jobb 6 dgr i veckan, sköta hela stallet på 10 häst, däribland, föl, unghästar, galopphästar i träning (alltså rida dessa). Följa med på tävlingar.
Lön 12000 kr per månad, frukost & lunch ingick. Schweiz

Det verkar alltså som man tjänar mer utomlands då. Tycker ändå att din lön verkade ganska ok mot det jobb du gjorde.

Tycker du verkligen att det är okej att jobba sex dagar i veckan för 4.000:-/månaden:confused:? För mig verkar det helt omöjligt att klara sig på när man måste köpa all mat själv samt betala det mesta för hästen. Finns ingen möjlighet att kunna köpa något nytt, träna el tävla.

kl
sluta o söka sådana jobb! Är de så :devil: snåla får de väl gå runt och mocka själva..Det är aldrig kul att vara längst ner i näringskedjan i sådana stall, ett fel eller att ngn anser att du borde gjort det o det, o du är ute på två röda sekunder.

Men det som verkigen behöver ändras är attityden "hästjobb-är-dåligt-betalda". Hästjobb är inte "dåligt betalda" de är gratisarbete till slavlöner! McDonalds är ett dåligt betalt arbete, men det är vitt åtminstone. Attityden hos alla dessa hästtjejer måste ändras så att de vågar kräva en vit och skälig lön!

Jo visst behöver det ändras, men det är ju inte gjort i en handvändning. Och som det ser ut idag är det nästintill omöjligt att ha ett bra betalt, vitt hästjobb.

jag jobbar vitt och får 95kr itimmen då : fodrar jag,släpper ut,mockar,ströar,gör iordninghö och kraftfoder,sopar.
innan när jag jobbade fick jag ca 5500kr i mån,då fodrade jag,utsläpp,mocka,foder och ibland red jag hästar. ska du gå enligt "pratik" med ridlektioner,samt ca 5-6timmar per dag 6 dagar i veckan så ska man minst begära ca 6000kr även om man får bo där! träning för en bra tränare kostar ca 150-200kr per gång. man ska inte bli utnyttjad!!!!

Vad har du tränat för för tränare? Med bokstav så kommer man inte undan med 200kr/gång, möjligen om det är halvtimme och du inte är ensam.

funderade jag också på, betlar mellan 300-350 kr när vi rider för våran a-tränare, och då är vi mellan 4-5 stycken i varje grupp

jag jobbar vitt och får 95kr itimmen då : fodrar jag,släpper ut,mockar,ströar,gör iordninghö och kraftfoder,sopar.
innan när jag jobbade fick jag ca 5500kr i mån,då fodrade jag,utsläpp,mocka,foder och ibland red jag hästar. ska du gå enligt "pratik" med ridlektioner,samt ca 5-6timmar per dag 6 dagar i veckan så ska man minst begära ca 6000kr även om man får bo där! träning för en bra tränare kostar ca 150-200kr per gång. man ska inte bli utnyttjad!!!!

Verkar som du har haft tur ock fått ordentligt betalt! :)

Men som sagt, tränare är dyrare än 200 kronor, jag betalar minst 300 per träningstillfället.

Idag ska jag förövrigt till det stallet som erbjöd en ok vit lön och förhandla lite och se vart det leder!

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt