Stalljobb - fickpeng, hur mycket?

Sv: Stalljobb - fickpeng, hur mycket?

Jo visst behöver det ändras, men det är ju inte gjort i en handvändning. Och som det ser ut idag är det nästintill omöjligt att ha ett bra betalt, vitt hästjobb.

Ja det är svårt. Men varför är det så svårt? Jo, för att tjejerna går med på det. Hade alla enat krävt vita rimliga löner hade dessa stall varit tvungna att betal ordentligt. Men självklart låter dom ju bli om dom kan.

ALLA vet varför det är som det är. (nästan alla iaf)
Men ingen har kommit på hur man kan ena sveriges alla hästmänniskor till att kräva en vettig lön. :3 Och det hjälper ju inte att en eller två kräver det.. det måste bli alla..annars slutar det bara med att de som vill ha betalt blir utan jobb.

kommer inte ihåg vad han heter en känd dressyr tränare tror han heter göran eller nått sånt detta var runt år 2002 och då låg priserna för en lektion med minst 3st deltagare på 200kr för 45min.

nått på g iallafall kommer ifrån stockholms området

Du ska inte ta jobbet om dom inte betalar för sig.. Minst 5000kr per månad

Men ingen har kommit på hur man kan ena sveriges alla hästmänniskor till att kräva en vettig lön. :3 Och det hjälper ju inte att en eller två kräver det.. det måste bli alla..annars slutar det bara med att de som vill ha betalt blir utan jobb.

Ja, men inget blir väl bättre för att man går med på slavlöner?

Jobb får man ändå om man är tillräckligt duktig!

Klart att det inte blir, men om det för den enskilda betyder antingen ett dåligt betalt jobb eller inget alls eftersom det faktiskt står folk i kö för att jobba för slavlöner, så förstår iaf jag om man tar jobbet. Det ändrar ju inget att låta bli heller, eftersom man i så fall är ensam om att göra det.

Anledningen till att jag inte tänker arbeta med hästar kanske.

Ja det är svårt. Men varför är det så svårt? Jo, för att tjejerna går med på det. Hade alla enat krävt vita rimliga löner hade dessa stall varit tvungna att betal ordentligt. Men självklart låter dom ju bli om dom kan.

Varför är det självklart? Vi har anställt för säsongen i år och hade mycket väl kunnat få någon som arbetat för nästan noll pengar med tanke på inflödet av intresseanmälningar om jobb. Men vi väljer att betala en skälig lön (och givetvis lagligt), använder ordentliga anställningsavtal för att inte uppmuntra dessa slavtjänster.

Dessutom är det trevligt att vara en seriös företagare, som bidrar till samhället istället för att utnyttja människor.

Men visst skulle det vara bättre om ALLA krävde skäliga löner. Varför i h-vete unga tjejer ska göra skitgöra åt hästföretag för pyttelöner har jag aldrig förstått. Kan man inte betala för arbetet får man helt enkelt utföra det själv. Det är alternativen som borde finnas.

Sedan får vi se hur vi lyckas utveckla verksamheten för att det ska vara lönsamt med utökad bemanning. Alternativet är att helt enkelt göra jobbet själv och anpassa verksamheten efter det. Inte att utnyttja människor.

Senast ändrad:

kl
sluta o söka sådana jobb! Är de så :devil: snåla får de väl gå runt och mocka själva..Det är aldrig kul att vara längst ner i näringskedjan i sådana stall, ett fel eller att ngn anser att du borde gjort det o det, o du är ute på två röda sekunder.

:bow:

Man får inte ha sådana anställningskontrakt ("två röda sekunder"). Då är det bara att gå till facket & domstol. Antingen är man anställd på visstid eller tillsvidare - inga andra alternativ finns. Det finns en variant på tillsvidare som heter provanställning, men det är en avtalad period som BARA kan avslutas ensidigt vid detta avtalade tillfälle, inte när som.

Jag förespråkar absolut inte slav lön eller slavarbete, men så här har ja tänkt när jag själv jobbat som hästskötare/beridare samt anställt sådan.

Att med mitt "vanliga" jobb på ica hemglass eller vart du nu jobbar, har du då xxxxkr över efter du har betalat för din häst samt ditt boende???

När jag själv jobbade på stort dressyrstall i USA så fick jag 7000sek inkl boende och bil. Jobbade 6dar/v 8-12h/dag fick lektioner ca 3ggr/v

Jag kunnde köpa kläder gö nå kul på min lediga dag och även äta å köra bilen!

Försäkrad va ja genom min svenska hemma försäkring.

Här hemma blir de då vit lön på 7000sek f.skatt så allså ca 5700kr ef skatt. då inkl en häst boende träning och vissa tävlingar betalda (ev hovslagare). (3000kr boende, 2800 häst,7000 lön,1400 träning)

Att jobba i stall skall ses som utbildningstjänst kan jag tycka (lite beroende på vem du anställer så klart) och därav tjänar du ej multum.

Jag förespråkar absolut inte slav lön eller slavarbete, men så här har ja tänkt när jag själv jobbat som hästskötare/beridare samt anställt sådan.

Att med mitt "vanliga" jobb på ica hemglass eller vart du nu jobbar, har du då xxxxkr över efter du har betalat för din häst samt ditt boende???

När jag själv jobbade på stort dressyrstall i USA så fick jag 7000sek inkl boende och bil. Jobbade 6dar/v 8-12h/dag fick lektioner ca 3ggr/v

Jag kunnde köpa kläder gö nå kul på min lediga dag och även äta å köra bilen!

Försäkrad va ja genom min svenska hemma försäkring.

Här hemma blir de då vit lön på 7000sek f.skatt så allså ca 5700kr ef skatt. då inkl en häst boende träning och vissa tävlingar betalda (ev hovslagare). (3000kr boende, 2800 häst,7000 lön,1400 träning)

Att jobba i stall skall ses som utbildningstjänst kan jag tycka (lite beroende på vem du anställer så klart) och därav tjänar du ej multum.:eek::eek:

Menar du allvar? Gör verkligen tränarna dessa slavtjejer en tjänst genom att man får träna för dom? Att jobba 70 timmars veckor bara för att få träna och leva på nudlar är väl inte rimligt?

Om jag hade jobbat 70 timmarsveckor i mitt jobb (som kräver ytterst lite utbildning, inga studieskulder) hade jag tjänat ca 25.000:-/månaden efter skatt. När jag då betalat hyra och hästen (räknar ca 5.000:-/månad med stallhyra, förs, hovsl osv) och lite andra räkningar (tele och tv) hade jag haft 16-17.000:- över i månaden.

Nu ska jag generalisera kraftigt. Men jag gissar på att ni har islandshästar? Enligt min erfarenhet är det faktiskt just "islandsgårdarna" som har bäst anställningsvillkor. Det verkar vara vita löner för det mesta och bra arbetstider! Vet inte om det beror på att det ofta finns turismnäring på dessa ställen och att de därmed är nogrannare granskade?

De som verkar betala allra sämst är tävlinsstallen i dressyr och hoppning. Ryttare som gjort sig ett namn utnyttjar detta för att hålla sig med hästskötare till slavlön. Ofta med motivationen att deras träningar är värda såååå mycket pengar.

tyvärr så tror jag också att anledning till att så många tjejer slavar för dessa löner är att dom ser det mycket som en chans att utveckla sin ridning. Många som åker för att jobba i stall gör det inte för pnegarnas skull utan för att lära sig och utveckla sin ridning. Och ja jag tycker att det är sjukt att alla dessa ryttare utnyttjar det till fullo. Min mamma har velat länge att jag skulle åka och jobba i stall just för att utveckla min ridning, men jag har vägrat eftersom jag tycker att det bara är ett slavarbete. Men så länge det finns dessa tjejer som i princip gör allt detta jobb gratis så är det tyvärr väldigt svårt att få någon ändring.

Det här ligger inte i Sveriges hästmänniskors intresse att höja lönerna i branschen om man ser krasst på det. För vad skulle det innebära? Jo då skulle alla hästmänniskor tvingas börja betala för de varor och tjänster som de köper.

Det skall bli intressant att höra svaren. Misstänker att hästjobb ofta är just slavarbeten, när du berättar att du erbjöds 1500 kr i månaden på ett ställe. Egentligen är det bra synd att det inte finns minimilön i Sverige. Sedan är det fråga om försäkring - olycksfalls- och sjukförsäkring inte minst om du skulle skada dig och bli handikappad för livet. För i kollektivavtal är det inte minst försäkringarna (då även arbetslöshets- och pension som är del av avtalet).

Hälsning Maja

Ja jag tycker också det ska bli intressant!

Min grannes 18-åriga dotter skulle jobba som stallskötare varje lörd och söndag på en liten ridskola i närheten.

Hon skulle ansvara för:

att hästarna (14-15) st fodrades på morgonen, släpptes ut efter det, mockning och strö i 14-15 boxar, lunch i hagen, förberedelse av mat till nästa dag, kratta manegen vid behov, kratta utebanan vid behov, rengöra badkaren i hagarna vid behov, städa toaletten samt klubbrummet vid behov, sopa och hålla iordning allmänt etc etc.

Det fanns många sysslor som skulle utföras "vid behov" och konstigt nog fanns de behoven alltid på helgerna!? :grin:

För detta skulle tjejen få 50 kr i timmen både lördagen och söndagen men de ökade det till 60 kr. Yippiiie! :(

Tjejen ville verkligen jobba och behövde pengar så hon tog det trots sin mammas vilda protester.

Men kan väl tillägga att tjejen letade febrilt efter ett annat jobb och nu jobbar hon i en klädesaffär där grundlönen är 94:90 men som blir mycket mer med OB-tilläggen på helgerna.

tyvärr så tror jag också att anledning till att så många tjejer slavar för dessa löner är att dom ser det mycket som en chans att utveckla sin ridning. Många som åker för att jobba i stall gör det inte för pnegarnas skull utan för att lära sig och utveckla sin ridning. Och ja jag tycker att det är sjukt att alla dessa ryttare utnyttjar det till fullo. Min mamma har velat länge att jag skulle åka och jobba i stall just för att utveckla min ridning, men jag har vägrat eftersom jag tycker att det bara är ett slavarbete. Men så länge det finns dessa tjejer som i princip gör allt detta jobb gratis så är det tyvärr väldigt svårt att få någon ändring.

Det är helt sant att många gör dessa slavjobb för att utvckla sitt kunnande och i synnerhet sin ridning. Jag har själv jobbat i ett par olika stall och majoriteten av min "kollegor" har varit tjejer i 18-20 års åldern med det väldigt gott ställt hemifrån. Tjejerna har kanske jobbat/slavat ett halvår och sett det som träning, medan föräldrarna har stått för alla kostnade runt hästen och även mycket annat. Det blir då genast mycket svårare för oss som kommer från "vanliga" familjer och behöver tjäna pengar på vårt jobb.

*lite off topic*

Vad tror du inte att det skulle kosta att ha tillgång till tränare och ca 10 olika hästar konstant för att utveckla din ridning?

De är väldigt få som kan få den mängden träningstimmar i kroppen och den erfarenheten som det ger. Då skall du ha råd att äga dessa hästar fö dom försäkra osv....:crazy:

Du har alldeles rätt i att nära nog ingen har råd att hålla sig med alla de hästarna för sin egen tränings skull. Men när det handlar om jobb så är det just jobb och inte träning. Om man annonserar att man vill ha en hästskötare/beridare då ska man vara beredd att betala denne en skälig lön för det jobb h*n utför. Men om det handlar om rent träningstillfälle då ska det annonseras under utbildning och inte under lediga platser.

Lön/fickpengar tycker jag är beroende på dels hur långa arbetsdagar du har, men även din erfarenhet, i ridningen, vad du tillför. Eller om du mest FÅR erfarenhet.

Men 1500 låter ju väl snålt... Särskilt om du har egen häst, och har du bil är det dyrt med bensin, du ska råd till mat också, hästförsäkran?, mobiltelefon/bredband? Vet ju inte vad du har för utgifter, men 1500:- är svårt att klara sig på.

Jag har precis slutat på mitt jobb, där jag jobbat i 1 år. Började ca kl. 7 på morgonen, och blev färdig helt beroende på hur mycket hästar osv som fanns, allt från ca 14-15 tiden, till senare på kvällen (21.00)

Mockning har varit allt från 2 boxar/dag, upp till 8 boxar plus lösdrift.
Hästar att rida har varit allt från 2 hästar, till 8-9 st (inklusive en egen)
Lite barnhämtning/passning nån timme ca 1ggr/varannan vecka.
Lite andra uppgifter här och där.

Jobbade två-tre helger det första halvåret, i januari-februari nästan varje helg, plus ca 2 helger nu i vår.

Jag fick:
boende (ingen lyx, men helt OK)
stallplats (senaste månaden hade jag två hästar, fast ute) inkl strö,foder, samt skötsel av min häst på helgerna om jag var ledig :)
4000:-, och de 3 senaste månaderna fick jag 5000:-

T.o.m oktober hade jag inte körkort, så då var det inga bensinutgifter, utan jag kunde spara det mesta, fick matpengar hemifrån, tävlade ej, så det gick ca knappt 1000:-/månad.

I år har det blivit värre, med körkort har jag kört hem väldigt ofta, så det har gått en del bensin, har ny häst som jag varit ute med nästan varje helg, april och maj månad. Fick stalla upp min andra häst i ett annat stall under mars/april, där rök 1500:-/månad.
Så det har inte blivit några pengar över direkt.

Senast ändrad:

*KL*

När jag jobbade fick jag; Stallplats och all skötsel av min häst på helgerna. Boende (egen 2 rok med balkong i samma stad) betalt körkortet och 5000 kr i handen per månad till övriga nöjen och mat. Klarade mig bra på det :)

Fick göra; Mocka 5 boxar 5 dagar i veckan samt rida och sköta samma hästar och varmed på mycket träningar och följde med som skötare en helg i månaden.

Jag stod på mig och fick ett bra avtal men är väl olika för olika tränare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar