stallhyra utan häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

aceberr

Jag har stött på ett problem. Det mycket väl vara så att det är jag som är dåligt påläst, men jag blev ändå mycket förvånad över händelsen.
Alltså:
Jag har min häst uppstallad i ett litet stall med 5 boxar. Jättetrevligt, har aldrig varit några som helst porblem med någonting. Det enda som jag sett som negativt är att det inte finns jättebra bete. Därför tog jag chansen och tog med min häst till sommarstugan i en månad där han gick på bete och hade det gott. Detta berättade jag för stallägaren i god tid, hon tyckte det lät jättemysigt och det var inga problem med något. När jag kom hem från betet nu för någon dag sedan hade hon lagt fram en lapp med hur ycket jag skulle betala i hyra den månaden som jag inte haft hästen där. Jag blev förvånad, jag har inte haft häst så länge och visste inte hur det fungerar när man åker på "semester" med hästen, jag tänkte inte ens i de banorna att jag skulle betala hyra när hästen inte ens varit där. Jag har funderat mycket på det och kan gå med på att jag ska betala hyra om hästarna hade stått inne, då hade ju min box varit ledig men ägaren hade inte kunnat hyra ut min box för endast en månad. Men nu går alla hästarna i stallet ute. Hon hävdar att jag ska betala för att jag ändå haft tillgång till boxen, trots att hästarna går ute. Visst, fine, men nu har hon tagit dit ytterligare 2 hästar som går där på bete. I stallet finns alltså 5 boxar men nu 6 hästar. Hur går detta i hop sig? Vad räknas som "tillgång till box"?

Detta blev långt och luddigt men jga hoppas att ni förstår min tankegång. Jag vill bara förstå hur man tänker, juridiskt och logiskt. Vill lära mig hur det fungerar. För hade jag vetat att jag skulle betala hyra på 2 stall hade jag aldrig tagit iväg honom, det har jag inte råd med.

Hoppas tråden ligger rätt!

Sv: stallhyra utan häst?

Jag tycker inte det är konstigt att stallägaren tar ut stallhyra så länge hon håller boxen åt dig. Däremot är det mkt märkligt att ´hon inte nämnt detta innan du begav dig på sommarbete och i stället ger dig en faktura i efterhand. Knepigt. Eftersom du inte fått veta att du skulle betala i förväg, tycker jag det är lite taskigt att ta betalt.

jag tycker att det är självklart att hyresgästerna ska betala även när dom är bortresta, om dom ska ha kvar boxen ska det betalas för den.
boxen är ju ändå "paxad" åt dig tills du kommer tillbaka, och betalar du inte för den kan ju stallägaren hyra ut den till någon annan.

men sånt här borde ju stå i kontraktet. Jag har skrivit med mina hyresgäster att "uteblir betalning av stallplatsen så har inte längre hyresgästen tillgång till den, och stallägaren är berättigad att hyra ut den till någon annan, detta gäller utan undantag och betalningen skall vara stallägaren tillhanda även om boxplatsen inte används för tillfället"

Men självklart ska du ju betala! Jag har under ett par sommarar flyttat min häst under sommaren, men självklart har jag betalat iaf. Du har ju tillgång tillboxen. Om du sen valt att flytta hästen så är det ju upp till dig.

Du betalar ju hyra på din lgh fast du åkt till Grekland på semester eller?!

Vissa stall kan ha lägre hyra på sommaren då de går på bete, men det är långtifrån alla.

Så om du bestämmer dig för att åka utomlands en månad så blir du skitförvånad när hyresvärden undrar varför du inte betalat hyra för den månaden också då eller?

Jag förstår mig inte på folk alltså :confused:

håller med dig!
klart man betalar för sin plats.

i vårat stall betalar vi dock mindre under de månader hästarna går ute, el och tillgången till stallet ska ju ändå betalas. och nya staket osv....

Däremot är det mkt märkligt att ´hon inte nämnt detta innan du begav dig på sommarbete och i stället ger dig en faktura i efterhand. Knepigt. Eftersom du inte fått veta att du skulle betala i förväg, tycker jag det är lite taskigt att ta betalt.

Fats på något sätt känns det så självklart att hon ska betala att det troligen är därför stalläg. inte sa något specifikt om det.

det är väl ändå ganska självklart att man åtminstonde betalar någon typ av kallhyra, även om man inte utnyttjar boxen är den ändå din.

Så om du bestämmer dig för att åka utomlands en månad så blir du skitförvånad när hyresvärden undrar varför du inte betalat hyra för den månaden också då eller?

Jag förstår mig inte på folk alltså :confused:

Jag håller med dig jag!

Förstår inte alls hur visst hästfolk resonerar.

Uppsägningstiden tex.

Helst vill dom ha så att dom själva kan flytta sin häst på stående fot, utan att ha någon uppsägningstid, MEN stallägaren måste i god tid säga upp dom om boxen ej längre blir uthyrningsbar.

Alltså bara uppsägningstid åt ett håll, åt hästägarens naturligtvis.

För annars får de ju dubbel utgift och den snåla stallägaren borde bjuda på det!

Man häpnas över vissas inställning. :eek:

För mig är det och har alltid varit en självklarhet, både som inackorderad och som stallägare att en uppsägningstid är åt båda hållen, som en säkerhet för båda.

och självklart ska man betala kallhyran på sommaren, även utan häst i boxen, i alla fall om man vill vara säker på att ha en box till hösten.

När jag hade min häst på sommarnete i ett annat stall betalade jag fortfarande hyran i stallet jag stod i egentligen. Tycker inte alls det är konstigt, ägaren håller ju fortfarande boxen åt mej.

Som några andra redan sagt så är det inte konstigare än att man måste betala hyra för sin lägenhet även om man är i sommarstugan.

Om betet räcker så är det inte konstigt om stallägaren tar in några extra hästar. Tvärtom kan det ibland vara ett måste - om det är för få hästar i beteshagen, så att de inte äter upp nog mycket gräs, så kan man få problem med EU-bidragen!

"Tillgång till box" är förmodligen att du enligt det uppstallningsavtal som ni båda godkänt har just tillgång till en box. Däremot behöver man inte ha en box per häst som man tar emot på bete, det räcker om man har möjlighet till sjukbox vid behov.

Ja, jag förstår stallägaren. Hon vill ha betalt för att hålla en box åt dig som är din när du väljer att komma tillbaka.

Det är upp till stallägaren att bestämma om du ska betala eller inte. I vårat stall betalar man halva hyran om man inte har hästen i stallet/på betet. Annars är det samma hyra året runt oavsett om vi har dem inne eller ute.

Det är brukligt att betala för boxen även på sommaren. Om du hade åkt på träning en månad med din häst, skulle du bara ha betalat för tre veckors stallhyra då?

Du måste väl betala hyran på lägenheten också, även om du är på semester en månad?

Jag kan tycka att detta dock borde framgått av erat kontrakt. Vissa har en annan hyra sommartid, vissa betalar bara samma kallhyra året om, och sedan tillkommer hökostnaden de månader man måste utfodra. Andra, som jag kommer ha, har samma pris året om, oavsett.
Hur är er hyra upplagd?

Jag tycker inte att stallägaren skulle ha behövt upplysa dig om att du får betala hyra även om hästen är på semester, det är en självklarhet. Däremot hade jag kanske frågat om jag kunde få bara betala kallhyran under den månaden, men det måste ju göras upp i förväg.

Stallägaren har samma utgifter för stallet oavsett du är där eller inte.

Vill du ha din box kvar efter "semestern" så måste du ju givetvis oxå betala för den, annars har ju hyresvärden rätt att hyra ut den till någon annan, så denne får in pengarna ändå

Men snälla nån, bara för att du väljer at åka bort med hästen så har diu ändå kvar platsen & då betalar du den.

Nästa gång du inte vill betala en stallplats får du väl säga upp den enligt uppsägningstiden(vanligast 1-3 mån fråga stallägaren) & resa bort, men förvänta dig inte att ha platsen kvar när du kommer tillbaka.

Slipper du även lägenhetshyran bara för at du väljer att resa bort?:grin:

Jag skulle absolut väntat mig att få betala hyran fast hästen inte var där. Är man hyresgäst så är man, spelar ingen roll om man åker bort.

Såvida man inte avtalat annat skall stallhyra förstås erläggas. Däremot brukar man inte behöva betala för foder etc. (om det ingår i stallhyran) i och med att man inte nyttjar det. Men en grundstallhyra är rimligt i mina ögon i alla fall. Kanske mellan 500 och 1000 kronor per månad (mer i större städer eventuellt och kanske något mindre om man är riktigt långt ute på landet).

Men det är ju något man avtalar om. Min snälle stallägare tar inget betalt för de månader jag har hästen på bete men det har vi ju kommit överens om!

Självklart betalar man för boxen om man vill ha den kvar att komma tillbaka till! Också under uppsägningstid är man betalningsskyldig.

Vissa stallar har i kontraktet en klausul gällande kallhyra, att du bara betalar en del av summan om du inte utnyttjar boxen (och meddelat detta i god tid). Detta gäller främst helinackordering där det ingår service och foder, som ju inte behövs då hästen inte är på plats.

Men många stallar har samma månadskostnad även om du inte utnyttjar boxen då de valt att slå ut totalkostnaden för en box på 12 månader.

Det här är detaljer man ska kontrollera INNAN man bestämmer sig för att flytta hästen till stället och skriver på kontraktet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 414
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10