Sv: Ställa ultimatum till folk som behöver hjälp?
Jag har brutit kontakten med en vän, p.g.a. att den här personens psykiska problem höll på att dra ner mig (och andra) i fördärvet också. Det var fruktansvärt, vi var gamla barndomskompisar, hade känt varandra hela livet, bodde kvar på samma lilla ort, och allmänheten hade j-vligt mycket åsikter. Det fanns de som helhjärtat förstod varför jag bröt, oftast personer som själva varit nära person X och sett hur personen uppträdde, men det fanns också de som fördömde mig, för att jag inte ställde upp för en sjuk vän.
Personen använde mig som ett sätt att försöka rymma från sina föräldrar och psykvården, sa att X skulle hälsa på mig, men tog i själva verket en buss långt bort, och sen kom föräldrarna hem till mig och gapade och skrek. Personen var arton, men jag var minderårig, och till slut tyckte mina föräldrar att det fick vara nog. Vi gick i samma skola upp till nian, men började på olika gymnasier därefter. Personen skrev ut mina scheman från nätet, satt och väntade utanför salarna när jag slutade, och vägrade låta mig vara med mina nya klasskompisar, alternativt följde efter som en skugga.
Jag bröt som sagt helt. Vi hade ingen kontakt på minst två år. Sen tog personen livet av sig. Då började det pratas igen, det fanns de som tyckte att jag var delaktig i det som inte tog mitt ansvar och ställde upp för person X. Dessa kommenterar fälldes oftast av någon annan gammal barndomskompis som inte ens ställt upp för X medan X var frisk. Det har gått några år nu, och ju äldre jag har blivit, ju tacksammare blir jag mot både mig själv och mina föräldrar som såg till att jag bröt i tid. Personen hade bara dragit ner mig också, till ingen nytta. Inget jag hade kunnat göra hade gjort X frisk.
På ett sätt var det inte ens min kompis X längre. Den "riktiga personen" försvann, och det var bara sjukdomen kvar. En sjukdom fylld med lögner, påhittade historier och sinnessjuka flyktplaner som personen ville ha hjälp att sätta i verket. Man kan inte ta på sig ansvaret för en annan människa på det sättet. Känner du att du/din familj skulle må bäst av att bryta kontakten med den här personen, så gör det!