Ställa av unghästen??

B

**BORTTAGEN**

liten fråga bara.
min häst är född -99 rids ca 4 ggr veckan.
behöver hon ställas av något??
asså så hon får vila, växa fysiskt o psykist i lugn o ro..
jag har hör att dom unga hästarna behöver sånt.
men hur länge ska dom stå??
o när??
jag hade tänkt att hon kunde få stå helt 2-3 veckor i slutet av februari..
vad tycker ni?? :confused:
tack.

Jag tycker hon kan vila 1-2 mån det beror på hur länge hon är riden, om hon har vilat tidigare, när är hon inriden mm?

okej..jag vet inte säkert men hon är riden ca 1 år. kan vara mindre?

Jag tycker att du ska ställa av henne åtminstonde en månad. Unghästar behöver vilopauser emellanåt för att smälta allt de lärt sig, d v s "psykiska vilopauser"

Okej. Jag tycker du ska ställa av henne nu minst en mån gärna två och sen rida i gång och låta henne få en månads vila på sommaren oxå.

Våran har haft 3 v vila under november. Man märkte på honom att han behövde det, han var så lugn, han som brukar vara en riktig sprakfåle. Nu är det full fart igen.

Det är bra för unghästarna att få lite vila, ofta passar de på att växa en bit då oxå.

Jag brukar ställa av mina ungponnier ca 1 månad på vintern( passar på när allt är halt och kallt och eländigt) samt 1-2 månad på sommaren (oftast så åker de på betäckning som 3 åringar på sommaren och får automatiskt stå hos hingsthållaren hela sommaren) Sen utöver detta så händer det att jag låter dem vila en vecka här och där när jag känner att de behöver det. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 223
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 015
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025