Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

T

Texana

Vi är i början på planeringen av just stall/ridhus/bostad i samma byggnad . Vi ska ha stall på kortsidan och bostaden uppe på stallet .
Ni behöver inte räkna med kostnaden för att köpa marken , den har vi redan .
Är det någon som har byggt ett sådant ?
Har ni bilder ?
Vad ska man tänka på ?
Vad hamnade slutnotan på ?
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Det första jag tänker på är ridhuset på Tullstorp, men det är inget stall där, det ligger ju brevid.
Jag byggde det inte, så jag vet inte va det kostade, men det är helt ok att leva och bo i, om du vill ha en personlig åsikt. :p Bilder kan jag skrapa fram om det är nödvändigt.
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

ni får ju bygga väldigt högt om ni tänker ha bostad uppe på stallet.... tänk på att stall måste ha bra takhöjd pga ventilationen!

tycker nog inte det är en särskilt bra ide.

bättre att bygga som skånelänga om man nu absolut ska bygga ihop det!
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Det var inga större problem att höja taket över stallet och bostaden , så det borde väl bli samma ventilation som i andra stall ?
Annars finns det väl ventilationssystem att sätta in ?
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

är det inte en väldigt ökad brandrisk att ha bostad och stall i samma byggnad?
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Det kan nog vara ökad brandrisk , man måste nog brandsäkra det mycket . Är det någon som vet ?
Vi pratade med en ridhusförsäljare och han sa att det
börjar bli en ny grej att bygga så .
Försäkringen borde man nog kolla upp innan .
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Ursäkta om det låter negativt nu, men med tanke på hur mycket det låter i ridhuset jag brukar rida i så - tänk för guds skull på vilken typ av material ni använder ur ljud- och isoleringsaspekt! :p
Stallet kan också låta rejält mycket om husdelen inte är mycket ljudisolerad. Har testat att sova vägg i vägg med ett utestall (med ridhus på andra sidan av byggnaden) ca en månad och det var ingen mysig upplevelse direkt. Hade man för en gångs skull sovmorgon väckte hästarna mig exakt 7:00 när de brukade få frukost. Ridhuset var inget jag störde mig på men så var man ju i regel redan vaken när någon red i ridhuset, och det ridhuset var bra isolerat skulle jag tro.
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Det var en bra tanke ! Ridhuset i sig ska inte användas av någon annan . Men man får nog tänka på ljudet från hästarna .
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Det kan nog vara ökad brandrisk , man måste nog brandsäkra det mycket . Är det någon som vet ?
Vi pratade med en ridhusförsäljare och han sa att det
börjar bli en ny grej att bygga så .
Försäkringen borde man nog kolla upp innan .
Försäkringspremien kommer att bli högre om ni bygger ihop allt. Försäkringsbolaget räknar nämligen att allt då brinner ner om det väl börjar brinna. Brandsektioneringar stoppar oftast inte branden men ger mer tid för utrymning.

Varför vill ni bygga ihop allt?
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Har för mig att det av hälsoskäl inte är tillåtet att ha bostad i samma byggnad som stall... Kolla upp det med ex.vis hälsovårdsmyndigheten först är mitt tips!
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Försäkringspremien kommer att bli högre om ni bygger ihop allt. Försäkringsbolaget räknar nämligen att allt då brinner ner om det väl börjar brinna. Brandsektioneringar stoppar oftast inte branden men ger mer tid för utrymning.

Varför vill ni bygga ihop allt?

Det var egentligen för att slippa ha flera byggnader . Det blir även billigare att bygga , än flera olika byggnader .
Våran tanke var att kunna sitta i vardagsrummet och titta
ner i ridhuset . Skönt att bara kunna gå en trappa ner till hästarna vid fölningar mm .
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Har för mig att det av hälsoskäl inte är tillåtet att ha bostad i samma byggnad som stall... Kolla upp det med ex.vis hälsovårdsmyndigheten först är mitt tips!

Varför skulle det inte vara det ?
Bra att du sa det ska kolla det .
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Där jag bor bygger dom lägenheter, två st. I Det är inne i själva ridhuset, så när det är klart kommer det att bli fönster mot ridhuset, och utåt på andra sidan. Är inte så bra på att förklara, men du kanske förstår? Så kan man ha stallet "fritt".
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Har för mig att det av hälsoskäl inte är tillåtet att ha bostad i samma byggnad som stall... Kolla upp det med ex.vis hälsovårdsmyndigheten först är mitt tips!

Det måste det ju vara! Jag bor i en trelängad ( U-form) gård byggd 1859 och stallet sitter definitivt ihopmurat med boningshuset!

Här i Skåne är väldigt många gårdar hopbyggda med boningshuset....

Exempel på skånegårdar...

4784.jpg


skanegard_olserod.jpg


tiansgard.jpg


/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Varför skulle det inte vara det ?
Bra att du sa det ska kolla det .

Vet bara att när mina föräldrar köpte sin gård så hade föregående ägare byggt en lägenhet ovanför logen (alltså inte ovanför stallet, men ändå i samma byggnad) och han fick INTE bo så enl miljö- o byggnadskontoret... (det var i början på 90-talet). Kan ju skilja mellan olika kommuner...

Var någonting om att nybyggnation inte är tillåtet så, men i redan befintliga sådana hus är det visst ok (så därför är det OK med skånelängor, som KT undrade över...) ;)


Såhär såg (ser) stallbyggnaden hos mina föräldrar ut (dock har den fräschats upp utvändigt en del nu)... (sorry för stor bild...)
Stallet är helt murat (även där stall övergår i logbyggnad är det en massiv, murad vägg med bara en dörr för att komma upp på höskullen) så i princip så är det ju så gott som avskiljt från lägenheten, som ligger i andra änden av logen...


stalllgenhet.jpg
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

det är alldeles säkert tillåtet. Nära mitt stall finns en helt vanlig nybyggd villa med stall under boningsdelen. Ser läckert ut tycker jag!
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Idag ska vi ringa runt till olika försäljare av ridhus .
Ska bli lite roligt att höra om vi hittar någon som byggt så och sammtidigt begära offert på det .
Vi har fått reda på en tränare som byggt så , men han bor inte det
utan har det till sina "stallflickor" och till ägarna av hästarna .
Ska se om jag kan få tag i han med idag och fråga lite om det .

Tack för alla bilderna !!!
Gärna mer tankar och bilder om det .
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Om ni bygger så här så skall ni se till att vara väldigt noga med att det blir tätt mellan stallet och bostaden. Stall är fuktiga så en fuktspärren blir avgörande. Sen bör ni ju ha ett större undertryck i stallet jämfört med bostaden. De bostäder som byggts ihop med stallet har ofta en sluss som man går igenom när man går från stall till bostad.

Det som kan bli väldigt bra är att man kan gå direkt från stallet och in i duschen och sen in i bostaden.
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Åhhhh, vilka fina gårdar :love:

Man skulle kanske flytta till Skåne...
 
Sv: Stall/ridhus/bostad i samma byggnad .

Men guuud så mysigt! Finns det verkligen de som bor så idylliskt?!:love:
 

Liknande trådar

  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 047
Senast: Görel
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 063
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 652
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 406
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp