Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu får du nog förklara dig. Jag vill att de med särskilda behov ska gå före 54-åriga VD-Anders som tjänar 125.000 kr per månad och får jättestora skatterabatterade tjänster. Hans skatterabatter räcker för hemstäd till att städa hos 3 mindre bemedlade , med behov av hjälp.
Och ja, jag anser att skattepengarna ska användas åt dem som har behov, inte som allmosor åt bemedlade.
Fast det där stämmer inte Rut och Rot är en reduktion inte ett avdrag
Så VD- Anders städning minskar inte medlen för hemstäd hos tre mindre bemedlade
Rut och Rot är ju samma för alla, oavsett hur mycket skatt man betalar.Tack, ska läsa på. Isf försvinner den orättvisan. Då blir det orimliga kvar i att staten bestämmer vilka tjänster som måste subventioneras för att man ska vilja betala. Vilka yrken som måste nedvärderas.
Jag har läst det som RUT-avdrag och har av naturliga skäl aldrig använt det själv. Ber om ursäkt för okunnigheten.
Anders städrabatt kostar därmed bara städrabatten hos en obemedlad. 1:1 och inte 1:3, som jag hävdade.
Rut och Rot är ju samma för alla, oavsett hur mycket skatt man betalar.
Tack, ska läsa på. Isf försvinner den orättvisan. Då blir det orimliga kvar i att staten bestämmer vilka tjänster som måste subventioneras för att man ska vilja betala. Vilka yrken som måste nedvärderas.
.
Ja, ok det stämmer ju som du säger.Inte sant. Du behöver ju ha betalt tillräckligt i skatt för att kunna göra avdraget.
Jag kunde inte ta full rot när vi byggde om hemma till exempel. Så det är absolut något sol gynnar än mer om man redan har bra inkomst.Ja, ok det stämmer ju som du säger.
Förstår jag det rätt om du jobbar med städning och ändå kollar efter hemstädning? Då har du slagit hål på flera av inläggen rörande klass här i tråden!
Ja, ok det stämmer ju som du säger.
Tänkte mer att man inte tjänar mer på det ju högre lön man har.
Ja, det har jag faktiskt missuppfattat. Jag trodde det handlade om maxbeloppet, helt klart.Nej, det finns ju ett tak (50 000 kr för ROT och 25 000 kr för RUT), max 50 000 kr för tjänsterna per person och år. Oavsett hur mycket man tjänar. Det är helt rätt.
Däremot har de ändrat procentsatsen på ROT (nu 30 %, tidigare 50 % av arbetskostnad) vilket många missförstod som att maxbeloppet skulle sänkas.
https://www.skatteverket.se/privat/...4b6fef2c866097.html#Rotochrutavdragetsstorlek
Fast det är vad det är, utan rut ökar svartjobben även om du tycker att det är orimligt. Det handlar om att anpassa kartan efter verkligheten, inte tvärtom. Snåla människor kommer alltid att vara snåla. Jag känner två olika par som har svart städhjälp då de använt upp hela avdragsrätten till rot. De har råd till monstruösa husbyggen men inte till att betala vit städhjälp. Vidrigt.
Och du är inte ensam om det.Om RUT försvinner kommer min lgh bli råttbo igen och jag kommer riskera bli vräkt annars får jag be någon städa svart åt mig
RUT är faktiskt betydlig mer demokratiskt än vad ROT är. Alla som betalar skatt har möjlighet att göra RUT-avdrag (om de köpt sådana tjänster). Men för ROT krävs att du äger din bostad. Ändå var det när RUT-avdraget infördes som man började hävda att det var ett avdrag för de rika... Men som vanligt är det ju så lätt att nedvärdera typiska kvinnosysslor...
Det är inte alla som kan betala, oavsett om de vill.Jag tycker det är att nedvärdera professioner genom att påstå att det krävs skatterabatter för att någon ska vilja betala vad det kostar. Gäller både RUT och ROT. Fritt fram för hushållstjänster, gärna subventionerat för dem med särskilda behov. Men inte för alla - då får man betala vad det kostar precis som vilken annan tjänst som helst.
Fast det är ju så? Att folk inte ville betala vita priser för städhjälp, trots att de kunde, är ju ett faktum. Sen kan du ju tycka att det är nedvärderande att konstatera det men det ändrar ju inte hur människor faktiskt resonerade.Jag tycker det är att nedvärdera professioner genom att påstå att det krävs skatterabatter för att någon ska vilja betala vad det kostar
Men det är ju inte ett påstående utan ett faktum!Jag tycker det är att nedvärdera professioner genom att påstå att det krävs skatterabatter för att någon ska vilja betala vad det kostar. Gäller både RUT och ROT. Fritt fram för hushållstjänster, gärna subventionerat för dem med särskilda behov. Men inte för alla - då får man betala vad det kostar precis som vilken annan tjänst som helst.