Men det är ju inte ett påstående utan ett faktum!
Nej, alternativen är inte provade.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men det är ju inte ett påstående utan ett faktum!
Fast det är ju så? Att folk inte ville betala vita priser för städhjälp, trots att de kunde, är ju ett faktum. Sen kan du ju tycka att det är nedvärderande att konstatera det men det ändrar ju inte hur människor faktiskt resonerade.
Det är inte alla som kan betala, oavsett om de vill.
Som yrkesutövare har jag aldrig träffat någon som är kränkt över att de får betalt via SKV.
Jag tycker det är att nedvärdera professioner genom att påstå att det krävs skatterabatter för att någon ska vilja betala vad det kostar. Gäller både RUT och ROT. Fritt fram för hushållstjänster, gärna subventionerat för dem med särskilda behov. Men inte för alla - då får man betala vad det kostar precis som vilken annan tjänst som helst.
Kränkt? Förra veckan träffade jag en städare som tycker att RUT förstärker pigkänslan, men är mycket bättre än utan RUT, när svartjobben var det vanliga man blev tillfrågad om.
Om det är nedvärderande, hur ska de som jobbar i utbildningsväsendet känna då? Där betalas ju allting via skattesedeln.
Man kan lika gärna vända på det och säga att om ett yrke anses så viktigt att staten betalar för att säkerställa tillgången, då är det en fjäder i hatten.
OK, så man blir alltså lite pigkränkt av RUT, men den som utför arbeten på ROT har inte samma känsla?
Jag erkänner att jag inte förstår ett dyft.
Tillgången finns oavsett RUT.
Jag ser milsvida skillnader, men var och en får givetvis betrakta det hur man vill.
Alternativet är väl att inte ha ett Rut-avdrag? Och det är ju provat.Nej, alternativen är inte provade.
Alternativet är väl att inte ha ett Rut-avdrag? Och det är ju provat.
Oj, det var begränsade alternativ.
Vi har provat att inte ha rutavdrag, men där kriminaliteten hade låg upptäcktsrisk och låga straff, inte många som brydde sig.
Hur många hade anlitat svart städhjälp framför vit om upptäcktsrisken var 20-30 % och straffet var 90 dagsböter eller 1 månad i fängelse?
Du behöver inte svara hur det är just för dig själv, om du inte vill. Det är helt ok..
Men för den allmänna diskussionen om huruvida det är okej att anlita städhjälp eller inte så har det absolut betydelse. Ditt första inlägg "Aldrig i livet av rent ideologiska skäl. Jag städar min egen skit." brukar ofta uttryckas från personer som tycker att det är rent moraliskt fel att anlita städhjälp, t ex för att det kan förstärka klasstrukturer m.m. I ditt nästa inlägg "Just skit och smuts vill jag ta hand om själv." låter det dock som att det kan handla mer om personliga skäl, och då förstår jag inte hur det hänger ihop med de ideologiska skälen. Därför frågade jag.
Min syn på städhjälp:
Jag har full förståelse för att man själv inte vill ha städhjälp för att man ändå går och plockar och inte kan släppa att det ska vara städat innan främmande kommande eller att det kan vara en viss skam kopplat till att släppa in andra människor till ens ostädade hem, särskilt när man inte själv är där. Jag har inte städhjälp själv, men jag har märkt att det varit ett återkommande tema hos dem jag känner som har eller haft städhjälp.
Själv tycker jag att det rent generellt är positivt om vi delar på jobben mer. Om vi köper mer tjänster av varandra och släpper det där att vi ska göra allt själv, själv, själv så
Om jag avstår en utlands- eller skidresa vartannat år (som naturligtvis inte alla har möjlighet att åka på, fullt medveten om det) och istället möjliggör för en annan människa att få en biljett in till svenska samhället så tycker jag att det vore toppen.
- får fler jobb och därigenom både ekonomisk självständighet och får vara en kugge i samhällsmaskineriet.
- fler får mer tid över till att vårda sina relationer
- vi kan konsumera mindre prylar men ändå stödja ekonomin i landet
Utifrån detta resonemang så är det också väldigt viktigt för mig att det är vitt och via en etablerad firma med schyssta villkor. Jag vill inte främja en arbetsmarknad där städarna står i direkt beroende till sin kund, utan jag vill att vi ska ha en seriös arbetsgivare som mellanhand (även om jag naturligtvis gärna pratar med städaren när vi träffas). Jag kan se att det kan finnas fullt rimliga situationer då man anlitar ett enmansföretag, men jag som inte har några sådana kontakter vill göra vad jag kan för att stödja det positiva i en bransch där jag ser en viss risk för att personer som inte har så stark ställning på arbetsmarknaden kan komma att utnyttjas.
Ja men det kommer ju aldrig hända.Hur många hade anlitat svart städhjälp framför vit om upptäcktsrisken var 20-30 % och straffet var 90 dagsböter eller 1 månad i fängelse?
Då hoppas jag verkligen att han städar själv också om han nu vägrar att ha städhjälp.Hade inte min man vägrat så hade jag haft städhjälp för flera år sedan, jag hade inte tvekat en sekund på att anlita en städfirma !
Då hoppas jag verkligen att han städar själv också om han nu vägrar att ha städhjälp.
Inte direkt!Oj då, här sprudlar fördomar och antaganden om att män inte städar ser jag !
Inte direkt!
Tänkte mer att om han nu vägrar städhjälp (han kan lika gärna vara en hon eller hen ) så är det osnyggt om man inte städar själv utan förväntar sig att den andra ska städa.
Jamän det låter ju rimligt.Det där att förvänta sig att jag ska städa är inte någonting som är ett problem med min man om man säger så . Han tvättar, städar, lagar mat osv långt mer än vad jag gör .
Han gör det hellre själv än att ta in städfirma, jag själv hade LÄTT tagit in utomstående hjälp för ALLT hushållsarbete !