Jag tar hjälp med en massa saker i vardagen som jag strängt taget skulle kunna göra själv. Men inte på regelbunden basis om jag ska jobba själv också. Jag tycker det är bättre att sysselsätta fler.
Jag lämnar in bilen för service och däckbyte, jag tar in rörmokaren och målaren till större projekt. Jag lämnar in företagets grejor på service, fast jag säkert kan ta mig tid och köra och hämta sex olika packningar på fem olika ställen, köra tillbaka till verkstaden, mecka ihop efter att ha hittat rätt verktygsuppsättning. För det är inte det vi sysslar med som huvudgrej.
Min uppfattning är att det är bättre med "var och en till sitt". Är någon beredd att betala för att få det gjort, är det en viktig syssla eftersom det ger någon falukorv på bordet. Det är faktiskt inte svårare än så. Även vad gäller däckkrängande och biltvätt finns det oseriösa aktörer, sååå himla svårt är det inte att sålla bort oseriösa näringsidkare oavsett vad man vill köpa för tjänst.
Många av de städare jag träffat på är stolta över sitt yrkeskunnande, med rätta. Skulle min kontorschef se ner på alla under sig, för att han har ett ansvar för de som jobbar under honom i organisationsplanen? Eller är alla viktiga till sin post? Strängt taget var städaren den enda som inte lydde under honom eftersom det var inhyrd kompetens.
Jag värdesätter oerhört de servicemänniskor som gör att allas våra liv fungerar lättare, att maskineriet fungerar. Rörmokare, sophämtare, målare, fönsterputsare, snickare. Och vilka ska vi då anse vara de att se ner på? Vilka anser
@Kattennizze vara den som blir nedsedda på? Sophämtare? De tar ju VERKLIGEN hand om vår skit. Avloppsspolare måste ju vara de lägsta i Kattennizze's åsikt, de tar hand om vårt bajs.
Nä, just det. Det är ju ett traditionellt MANLIGT yrke, så de är viktiga i Kattennizze's värld. Det jobbet de utför är värdefullt. Det är bara kvinnodominerade yrken där man inte får lyckas som egenföretagare inom städ, där det är skamligt att stödja Majsan som äntligen har jobb eftersom hon startat eget. Sedan avlastar det ju dessutom kvinnor, eftersom det traditionellt fortfarande är kvinnor som har huvudansvaret för hemmet. Det Kattennizze skriver är alltså dubbel spark mot kvinnor, både att få en lättare vardag och faktiskt få möjlighet att på manligt vis starta eget och/eller ha ett jobb att få lön för.
Dax att se över sin egen dubbelmoral kanske?