Stackars Unge

D

DancingFox

Hur ställer man sig till detta?:confused:
Hur hjälper jag min kompis?:confused::eek:


Situation:
Hennes bror har en dotter, som lever hos mamman. Brodern träffar lite då och då dottern. Brodern är konflikträdd lite. Mamman har tillsammans med en annan kille två mindre syskon till tjejen. Denna lilla tjej på åtta år i år, får passa sin syskon helt själv när mamman tex jobbar, styvpappan är borta eller när föräldrana vill gå ut och vara fria. Syskonen är ca 5 och 3 år. Tex ett tillfälle nu, pappan har hög feber och utslagen av detta, mamma jobbar och tjejen får passa helt i tre timmar innan hon skulle iväg med sin farmor, faster m.fl. på ett dop. :eek::mad:
Min kompis märker på sin systerdotter att det är jobbig för henne att hon inte får vara barn utan att hon får passa sina syskon i alla väder, nästan som en liten "piga" Mamman är oerhört ung, fyller 25 nästa år. Hur kan hon hjälpa sin systerdotter?:confused:
Att min kompis systerdotter får passa sina syskon i flera timmar ensam är inte engångs företeelse utan typ dagligen. Föräldrarna åker iväg och handlar och lämnar systerdottern med sina syskon ensam hemma i flera timmar. Eller föräldrarna sticker över till någon kompis och fikar medan systerdottern får passa sina småsyskon ensam.:eek::mad:
Till råga på allt har systerdottern en elak öroninflammation och har hostat länge nu. Ungen får ju inte vara barn speciellt mycket. Knappt att hon får besöka sin farmor eller sin faster, för föräldrarna behöver henne hemma. :eek::mad:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stackars Unge

En 8 åring är inte på ngt sätt kapabel att ha ansvar för mindre barn. Har själv en 8 åring, som är väldigt ansvarstagande och "mogen" för sin ålder. Hon har stor vana vid att hjälpa till och ta ansvar för våra djur, men skulle aldrig tvinga henne att ta ansvar för lillasystern såpass långa stunder.
Barn som är 3 och 5 år är ju i "test-ålder", dvs de testar allt och alla, det är lite för mkt för en så ung tjej att sköta. Tänk om ngt händer, då kommer ju denna lilla tös få leva med hemska skuldkänslor för resten av hennes liv, fast det inte varit hennes fel.
Den konflikträdda pappan får nog gå in och ta sitt ansvar, kan inte mamman sköta barnet får han se till att göra detta. Innan ngt händer.
 
Sv: Stackars Unge

Man kan anmäla till soc att barnen lämnas utan tillsyn.
Vilket är precis vad de gör.
8-årngen kommer inte att anses som någon barnvakt alls utan som ett av barnen som behöver tillsyn.
 
Sv: Stackars Unge

jag håller med inte ung här...

Sånt där är utan tvivel socialens sak att kolla upp. Anmäl till soc!
 
Sv: Stackars Unge

Om pappan fortsätter att ha problem.
Kan fastern eller farmodern gå in och driva igenom något då?
Vilka rättigheter kan de ha?
:confused:
Mormodern vill inte ta hand om ungen men samtidigt vill den inte att 8-åringen ska bli för förtjust i pappas sida eller vilja vara där för mycket. Då mutas ungen tillbaka med dyra saker. :eek:

Mer än att anmäla till sociala, vad finns det för alternativ för tex barnets faster eller farmor att driva igen? :confused: Min stackars kompis som är också faster till barnet är förtvivlad hur de gör mot barnet. :cry:
 
Sv: Stackars Unge

Anmäl till soc snarast!!!!
Soc måste då enligt lag utreda alla anmälningar som kommer in och då hörs alla i nätverket som har något att säga.

Vem som har "makt" i allt detta och vem som kan få igenom sitt kan man inte säga förrän en utredning är gjord. Men den som skriker högst kan ibland ha en fördel har jag märkt. Beror väldigt mycket på den som utreder också, vilken kompetens och framförallt erfarenhet personen har. Om man kan läsa mellan rader och genomskåda.

Detta är inte acceptablet och borde ha anmälts för längesedan!
 
Sv: Stackars Unge

För barnets bästa hade jag anmält till soc. En 8 åring ska inte behöva agera vuxen.........
 
Sv: Stackars Unge

Anmäl till soc. det är inte troligt att föräldrarna förlorar vårdnaden för en sådan sak men de kommer få förklarat för sig att det inte är tillåtet att göra så och det kommer förhoppningsvis räcka. De vet att de har ögonen på sig och kommer det in fler anmälningar så utreder de igen osv.
 
Sv: Stackars Unge

Helt galet :eek: En åttaåring klarar sig själv en stund men inte för att ha ansvar för småsyskon :(
 
Sv: Stackars Unge

Detta ska anmälas till soc tycker jag. Hoppas att Görel tittar in här sen. Hon kan ju detta.
 
Sv: Stackars Unge

Jag har för mig att det är enbart familjen som kan ta tag i det. Dvs flickans pappas sida. För jag har hört att det går inte att göra anmälan för höresägelse ifrån en annan part. Vilken TS har gjort. Men jag hoppas verkligen att soc eller någon gör något åt detta!!
 
Sv: Stackars Unge

DancingFox, Dålig stil av dig att gå ut med saker så här privata på nätet! Vad skapar du mer för oreda? Du kan ju förstöra för alla inblandade ifall du agerar. Du går på höresägelse! :mad::mad:
 
Sv: Stackars Unge

DancingFox, Dålig stil av dig att gå ut med saker så här privata på nätet! Vad skapar du mer för oreda? Du kan ju förstöra för alla inblandade ifall du agerar. Du går på höresägelse! :mad::mad:

Beror väl på om man genom TS inlägg och trådar kan lista ut vem eller vilka det handlar om -och det kan inte jag.
 
Sv: Stackars Unge

Jag har för mig att det är enbart familjen som kan ta tag i det. Dvs flickans pappas sida. För jag har hört att det går inte att göra anmälan för höresägelse ifrån en annan part. Vilken TS har gjort. Men jag hoppas verkligen att soc eller någon gör något åt detta!!

stämmer inte vem som helst kan göra en anonym/oanonym anmälan på barn som man tror far illa. jag som lärare har ex SKYLDIGHET att anmäla ifall jag misstänker att ngt barn far illa. Misstänker INTE vet det är ganska stor skillnad, jag behöver inte ha "bevis" utan det är sedan upp till sociala att utreda om det finns något bakom anmälan.

Javan
 
Sv: Stackars Unge

Du vet om det och kan anmäla det till socialen själv och bör verkligen göra det!!!

Jag var åtta när min bror föddes och jag fick ta hand om honom själv, när mamma sov, när hon jobbade natt osv.

Vi var själva hemma när mamma jobbade natt från jag var fyra, min syster sex och min bror ett år...

Jag önskar att någon hade anmält detta så att denna försummelse hade kommit i dagen, kanske hade blivit mindre att bearbeta sen som vuxen då:(
 
Sv: Stackars Unge

Du vet om det och kan anmäla det till socialen själv och bör verkligen göra det!!!

Jag var åtta när min bror föddes och jag fick ta hand om honom själv, när mamma sov, när hon jobbade natt osv.

Vi var själva hemma när mamma jobbade natt från jag var fyra, min syster sex och min bror ett år...

Jag önskar att någon hade anmält detta så att denna försummelse hade kommit i dagen, kanske hade blivit mindre att bearbeta sen som vuxen då:(

Vad bra att du delar med dig av ditt perspektiv på detta. Tragiskt att du hade det så under din uppväxt.
 
Sv: Stackars Unge

DancingFox, Dålig stil av dig att gå ut med saker så här privata på nätet! Vad skapar du mer för oreda? Du kan ju förstöra för alla inblandade ifall du agerar. Du går på höresägelse! :mad::mad:
Om jag verkar motsägelsefull är just av den enkla anledningen till att jag har en vän, som råkat ut för liknande.
Där gick det så att mamman förbjöd dottern att träffa pappans sida helt. Det som var mening att skapa bättre för för tjejen blev istället helt tvärtemot. Hur väl känner verkligen TS sin kompis? Över nätet? Är det då verkligen ord att lita på?

Det är fruktansvärt, men det kan också förstöra så oerhört mycket. :confused::mad:

Skulle det nu bli så att soc går in i detta och det blir förhör så kommer ju lilla tjejen försvara båda sina föräldrar. Tänk vad hemskt för den då. Vilka ärr detta kommer att ge! Hoppas TS tänker sig verkligen för! Istället för att anmäla är det bättre att någon försöker prata och upplysa mamman istället, hon kanske inte vet bättre om det nu är så att hon är oerhört ung.
 
Sv: Stackars Unge

Om jag verkar motsägelsefull är just av den enkla anledningen till att jag har en vän, som råkat ut för liknande.
Där gick det så att mamman förbjöd dottern att träffa pappans sida helt. Det som var mening att skapa bättre för för tjejen blev istället helt tvärtemot. Hur väl känner verkligen TS sin kompis? Över nätet? Är det då verkligen ord att lita på?

Det är fruktansvärt, men det kan också förstöra så oerhört mycket. :confused::mad:

Skulle det nu bli så att soc går in i detta och det blir förhör så kommer ju lilla tjejen försvara båda sina föräldrar. Tänk vad hemskt för den då. Vilka ärr detta kommer att ge! Hoppas TS tänker sig verkligen för! Istället för att anmäla är det bättre att någon försöker prata och upplysa mamman istället, hon kanske inte vet bättre om det nu är så att hon är oerhört ung.



Så oerhört ung är inte mamman! Hon är ju inte tolv år!!!! Om man som 25 åring inte fattar att man inte lämnar sina barn ensamma hemma så behöver man verkligen få reda på detta!!!!

Vem är det som ska skyddas? Mamman som är vuxen och tar sina egna beslut eller barnet som inte har något val?

Att du känner någon som har förbjudit sin dotter att träffa sin pappa hör ju inte hit, här handlar det om barn som försummas av sina föräldrar!!!!

Det är inte flickan som kommer att bli kallad till förhör, ( soc har inte förhör de har samtal, polisen har förhör) vi kan vara glada om de ens frågar henne vad som har hänt, i flickans värld är detta förmodligen det normala, hon ser det nog inte som något konstigt att bli lämnad med sina syskon, det gjorde iallafall inte jag. (Om än obehagligt, särskilt när man var sjuk:crazy:)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 449
Senast: Queen
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 239
Senast: lilstar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 476
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
698
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • E-coli hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp