stackars hästsäljare!

Sv: stackars hästsäljare!

TACK BABSAN! Äntligen någon som har lite erfarenhet och förstår...:idea:
 
Sv: stackars hästsäljare!

Jag förstår fortfarande inte vad det är du menar. Kan du inte försöka förklara din sistuation lite mer detaljerat?
 
Sv: stackars hästsäljare!

Om man då som säljare kan bevisa det, så ska det väl inte vara några problem med att INTE låta köpet gå tillbaka...

Är väldigt dåligt insatt i ämnet, men mina tankar ska envisas med att göra sig hörd! :angel: :D
 
Sv: stackars hästsäljare!

Javisst. Anta att du har en fin häst med bra stam osv. Du tävlar den upp till 1.20 med nollor. Du säljer din fina häst vid sju års ålder för 70 000 kr. Vet.bes UA och köparen har provridit flera gånger.


Efter en månad ringer köparen och skäller ut dig i en halvtimme om denna gräsliga häst du lurat på dem.
Hästen har stannat på varje hinder och är nu också halt på ett bakben.
Köparen vill omedelbart lämna tillbaka denna "skithästen".

Men jag kan inte, säger du. Min stallplats är uppsagd och pengarna jag fick för hästen betalade jag en andelslägenhet för.
Du åker iaf ut till stallet där hästen är för att se vad som är problemet.:angel:

När du kommer dit är "din" häst som förbytt. Uppbetslad och sönderstressad. Ryttaren skriker på hästen och kör sporrarna i magen. Du inser att hästen inte kan hoppa med så skarpt bett ( pelham med kedja) och därför stannar. Då får den stryk och hästen mår förfärligt dåligt.

Du påpekar detta men ryttaren vet bäst, för hon har minsann ridit i 15 år! :confused:

Vad gör du? Du vill gärna flytta hästen från dessa människor men du har inte råd.
Du blir stämd för att du har "lurat" köparna och bråket blir värre och värre...
Köparna tycker jättesynd om sig själva, men jag anser att hästen och säljaren är de som far mest illa av situationen. :(
 
Sv: stackars hästsäljare!

hur ska säljaren kunna bevisa att hästen är sönderriden, när köparen blånekar?? :angel:
Men ofta är det folk i stallarna som gärna berättar om hur hästen har behandlats och har säljaren tur så ställer de upp och vittnar..
 
Sv: stackars hästsäljare!

Om det hade varit jag så hade jag i det läget inte tvekat. Jag hade köpt tillbaka hästen direkt! Om jag så skulle behöva ta ett lån för att få råd.

Jag vet inte vad jag hade gjort med köparen däremot:devil: Förmodligen hoppat upp på ryggen på personen, sett till att jag hade vassa (olagliga) sporrar och gett igen!
 
Sv: stackars hästsäljare!

sarabacklund skrev:
Om man då som säljare kan bevisa det, så ska det väl inte vara några problem med att INTE låta köpet gå tillbaka...

Är väldigt dåligt insatt i ämnet, men mina tankar ska envisas med att göra sig hörd! :angel: :D
problemet är att bevisa det ...
om du säljer en äldre häst som "läromästare" så är det enklare: du kan ju som säljare bevisa att hästen klarar att hoppa (eller ridas i dressyr eller vad det nu handlar om ...) upp till en viss klass.
men ... säljer du en lovande häst i 3-6 årsåldern som har sin bästa tid framför sig. hur ska du som säljare kunna "bevisa" att det är köparens okunnighet som gjort hästen sämre??? hur ska du kunna bevisa att det inte är en "medfödd" gräns som hästen har nått? och att du har lovat mer än vad du kan hålla?
köpare har en förmåga att tolka saker fel. när en säljare säjer: hästen har kapacitet för att i framtiden hoppa den o den klassen.
då betyder inte det att du som köpare kan gå hem och lägga upp bommarna på den höjden o sedan klaga när hästen vägrar hoppa!
när sedan köparen vill låta köpet gå tillbaka så får säljaren hem en häst som förlorat allt intresse för hoppning (eller dressyr eller vad det nu handlar om) eftersom man krävt för mycket för snabbt.
kontentan blir att köparen får tillbaka sina pengar o säljaren får tillbaka en häst som är värd en bråkdel av vad den var värd för några månader sedan. har man tur får man sälja hästen som avelshäst eller till någon som vill "rida i skogen". men någon förtjänst blir det inte!!!
 
Sv: stackars hästsäljare!

Men kära du. Det är helt frivilligt att förmedla hästar och vissa kostnader kommer man inte ifrån. Jag tror inte att det finns en enda människa som livgör sig på hästar, som itne räknar med att få betala det du räknade upp. Klart att man vill köpa den hästen man är ute efter, eller ska man köpa alla hästar av hästförmedlare för att de ska få mat på bordet? Jag tycker att du ska ta bort denna tråden, elelr tänka efter lite grann.. /Ellinor
 
Sv: stackars hästsäljare!

Delvis kanpplån

Nu förstår jag vad ni menar..
Men det är därför man ska vara noga med att skriva ordentligt kontrakt är det första jag kommer att tänka på... Men det är ju svårt att gradera sej mot allt..
Hoppas att det reder ut sej för dej och framförallt för hästen. Förhoppningsvis vill ju inte köparen ha kvar hästen och lär ju sälja den vidare, och även om hästen kanske inte kommer upp i samma klasser igen så är ju huvudsaken att hästen mår bra. Hur länge har köparen haft hästen ifråga?
 
Sv: stackars hästsäljare!

Om hästen är vetrinär besiktigad utan anmärkning och köparen skrivit under så kan inte köparen begära att köpet kan gå tillbaka på grund av hälta. Hältan har uppkommit efter besiktningen. Det ända du kan göra är att påpeka att hästen aldrig är riden på det viset och att det är svårt och tar tid för en häst att lägga om. Om det är som du säger så har jag svårt att se någon anledning till att köpet ska gå tillbaka. Förutom för hästens skull......

Jag förstår om det känns jätte frusterande för dig.
Man ska nog inte vara för snabb att göra sig av med pengarna efter en försäljning även om man inte är en hästföretagare. Hästar är en levande varelse och man vet aldrig vad som kan hända.
 
Sv: stackars hästsäljare!

barbie0006 skrev:
Bara för att köparen inte är nöjd behöver inte betyda att det är fel på hästen!!!

Men om det bevisligen inte är något fel på hästen så behöver ju säljaren inte ta tillbaka den, då är det ju inte några problem.

Problemet är väl att säljare många gånger vet att det är fel på hästen men försöker ändå sälja den som "felfri" o hoppas att köparen inte upptäcker felet, tycker du att sånt är ok? För mig är det inte ok och jag skiter fullständigt i om en sådan säljare får mat på bordet eller inte. :cool:
 
Sv: stackars hästsäljare!

Ja det är bara att beklaga. En del här idag har skrivit att " har säljaren sagt att hästen gillar att hoppa, ska den väl hålla för det?" Men det är ju en HÄST, ingen evighetsmaskin. :mad: Sunt förnuft är en mycket bra egenskap om man vill ha en lycklig och glad häst...


Visst kan man byta jobb och ta anställning någonstans...MEN VAD HÄNDER DEN DAGEN DET INTE FINNS NÅGRA FÖRETAG= INGA JOBB??:(

Oavsett var man jobbar, anställd eller egenföretagare, så ska det vara något sånär lika villkor. Men vilken hästföretagare har råd att ta ut fem veckors semester? Betald helst??
Alla hästföretagare jobbar 7 dagar i veckan och får minimal lön för det. De är totalt hängivna sin passion: HÄSTEN.

Så var lite tacksamma för att det finns sådana i Sverige som gör allt för att ni som köpare ska hitta en fin häst till bra pris på nära håll!!
 
Sv: stackars hästsäljare!

jag vet ingen som skulle medvetet lura någon. Alla gör så gott de kan.
Så du tycker att de som verkligen lägger sin själ i arbete med hästarna, dvs hästsäljare, ska vara utan mat??
Ditt resonemang säger ju en del om dig, hur du är som person:devil:
 
Sv: stackars hästsäljare!

barbie0006 skrev:
Oavsett var man jobbar, anställd eller egenföretagare, så ska det vara något sånär lika villkor. Men vilken hästföretagare har råd att ta ut fem veckors semester? Betald helst??
Alla hästföretagare jobbar 7 dagar i veckan och får minimal lön för det.

Lite ot men jag är själv företagare, jobbar mellan 70 och 100 timmar i veckan och har sällan råd att ta ut någon lön alls:cry: Förra året tog jag ut ca 80 000 före skatt. Betald semester har jag inte haft de senaste 5 åren. Jag har nu sagt upp alla avtal och ska bara fortsätta året ut, sedan lägger jag ner företaget och ska försöka få ett "vanligt" jobb istället.

Så det där med lika villkor stämmer inte alls. Man har vissa fördelar som anställd, andra som egen företagare.
 
Sv: stackars hästsäljare!

Nog har jag erfarenhet av hästhandlare som medvetet lurar folk o åker runt landet med skithästar.
PL
 
Sv: stackars hästsäljare!

*kl*

en fundering enbart: kan det inte vara bra att spara pengarna som man fick för hästen man sålde ett tag (vet inte hur länge det är som man får lämna tillbaka hästen) så man slipper hamna i den knipan?
Som egenföretagare så kan man ju tyvärr inte alltid räkna med att ta ut en lön varje månad och i många fall får man jobba lite extra någon annanstans för att få ut lön...

bara en tanke, vet inte hur du har det eller hur det ser ut med alla lagar till höger och vänster. Vet bara en bekant till mig som sålde hästar och aldrig använde upp pengarna förrns h*n visste att returrätten var borta..

// F
 
Sv: stackars hästsäljare!

Att sälja levande varelse är alltid svårt då dom reagerar olika på olika behandlingar

Men om jag skulle sälja nån häst så skulle jag

*Vissa upp tävligs resultat och/eller olika test papper (tex 3års test eller fölvisning)

*Filma hästen när köparen är där och provrider och då köparen testar hästen på det man kan som köparen tycker är viktgt och då ta blodprov som bevisar att hästen inte har lugnande medel i sig.

*När man skall sälja unghäster så skall man någ inte gå ut och säja hur bra den komer att bli utan tala om vad som hästarna i stamen har presterat och lämnat.

*Att man själv tar hästen till besikningen och att köparen tar den där i från.

Kram
 
Sv: stackars hästsäljare!

Jovisst det går jättebra att spara pengarna. Lite beroende på varför hästen reklameras så behöver man ju bara spara dem i så där två till tre år:angel: om nu ska vara säker på att kunna betala tillbaka. Är ju väldigt lätt att driva en rörelse på det viset, att vänta på vinsten några år (not). Största problem är väl att Skattemyndigheten ser det inte på det sättet utan vill ha in skatt från år ett och varje år där efter på vinsten.

Skämt å sido.
Det största problemet är väl att det är levande varelser och att en del faktiskt bryr sig om själva djuret. Det är inte lika viktigt att köpa tillbaka t ex en bil som blir misskött av sin nya ägare. Står den ute och rostar so what!

Tänker man istället på någon annan vara i samma prisklass som en häst så är det lättare att förstå hur det fungerar med lagstiftningen. Ta t ex en plasma TV, kan ju kosta en del. Har man inte köpt den på öppet köp så kommer ingen handlare att ta tillbaka den bara för att den inte passar ägaren. Har ägaren låtit sladarna sitta i under ett åskväder kommer ingen garanti att gälla om man inte tecknat något speciellt för just det, för det vet "alla" att högteknologi inte tål åsknedslag i ledningarna. Har barnen lekt med vattenpistoler och sprutat på TV så den har pajat, samma sak köparen ha gjort fel och handlaren kommer att ta bra betalt för att laga den, ingen garanti här inte.
Är där emot TV sönder p g a ett fabrikationsfel då gäller garantin men det betyder inte automatiskt att köparen kan lämna tillbaka den och får pengarna igen. Nej säljaren kommer att först begära in den kontrollera att felet är "deras" och i första hand troligen laga den. Skulle felet inte vara ett fabrikationsfel kommer nog säljaren att ta bra betalt för undersökningen av köparen också. Hjälper det inte med att laga den det kommer man att byta den mot en likvärdig. Först i sista hand kommer den återköpas men måste det troligen både gå lång tid inte finnas någon ny att tillgå.

Hästköpare som inte klara av sin häst vill där emot gärna både lämna tillbaka hästen och helst ha betalt för vad den kostat under tiden med en gång. Att det sedan är deras fel det hjälper inte för man har helt klart blivit lurade på sin häten och för det ska j--la säljaren sättas dit.

Men helt klart finns det oseriösa säljare också som bara väntar på köpare som bryr sig om djuret och inte lämnar tillbaka fast än det verkligen går juridiskt sett. Dessa personer kan med gott mod sälja samma häst många gånger och ta tillbaka den eller byta mot en annan tills någon tycker synd om djuret och behåller det.
 
Sv: stackars hästsäljare!

Tycker det låter som en väldigt bra idé... då minskar man ju risken så mycket det går, plus att man garderar sig inför eventuella kommande diskussioner.
 
Sv: stackars hästsäljare!

Seriösa hästhandlare har bra hästar, och får sälland tillbaka sina hästar utan någon anledning.


En bar hästhandlare kan även erbjuda en annan häst i utbyte.

Passar inte lagar och faktum kring att vara hästhandlare... skaffa ett annat jobb...

Hästar är inte en vara man kan slita och slänga med. De är levande varelser.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 399
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Sitter och funderar på vad det innebär att leva en "hälsosam livsstil"? En bekant till mig har skrivit flera inlägg på FB om hur hon...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
15 141
Senast: Badger
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 907
Senast: shia
·
Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
3 070
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Häst som sväljer luft
  • EMS/"fångnacke" - vad gör vi?

Omröstningar

Tillbaka
Upp