stackars hästsäljare!

Sv: stackars hästsäljare!

Har läst denna tråd med stort intresse och håller med dig fullständigt!
Det är verkligen för lätt att återlämna till säljaren på alltför lösa grunder.
Har själv velat köpa häst en tid nu och skummat igenom annonser från privatpersoner vilket gjort mig nästan mörkrädd.Kommer nu att börja söka mig till seriösa försäljningsstall eller handlare istället,det känns bättre så.För som någon skrev att om köparen inte tycker att hästen svarar upp mot förväntningarna så kan säljaren eventuellt erbjuda en annan häst istället.
Som du skrev att seriösa hästhandlare borde gå samman och bilda en slags förening tycker jag är en idè som ni borde spinna vidare på så är det mycket lättare för köpare att hitta rätt i denna djungel.
 
Sv: stackars hästsäljare!

om jag köper en soffa så har jag öppetköp och är det produktionsfel har jag 2 års garranti eller mer där jag kan LÄMNA tillbaka soffan och få en ny!

Så ge mig en anledning till att jag inte skall kunna lämna tillbaks en häst som det är fel på inom 2 år??


Hästhandlare är precis som en möbelhandlare alal jobbar ochs liter vi för att få mat på bordet.. eller gör amn de för nöjjes skull??
 
Sv: stackars hästsäljare!

Ganska bisarrt att jämföra en häst med en soffa. :eek:
Soffan springer knappast omkring i en hage och leker, busar, snubblar osv.

Du kan dessutom aldrig få byta en vara där du själv har orsakat felet.

Men många försöker. tro mig, jag har sett hundratals vattenskadade mobiltelefoner som ägarna har ljugit sig blåa i ansiktet om och försökt reklamera. :crazy:

Det förvånar mig inte om det är samma människor som försöker reklamera hästar månader och år efter köpet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: stackars hästsäljare!

Gazzan skrev:
om jag köper en soffa så har jag öppetköp och är det produktionsfel har jag 2 års garranti eller mer där jag kan LÄMNA tillbaka soffan och få en ny!

Så ge mig en anledning till att jag inte skall kunna lämna tillbaks en häst som det är fel på inom 2 år??


Hästhandlare är precis som en möbelhandlare alal jobbar ochs liter vi för att få mat på bordet.. eller gör amn de för nöjjes skull??

Med all respekt, och med risk för att låta oförskämd vilket inte alls är meningen........Men snälla du- håll dig till soffor i fortsättningen!! och bespara en stackars häst att bli utsatt för sån oansvarig ägare!
 
Sv: stackars hästsäljare!

Gizza skrev:
Men många försöker. tro mig, jag har sett hundratals vattenskadade mobiltelefoner som ägarna har ljugit sig blåa i ansiktet om och försökt reklamera. :crazy:

Det förvånar mig inte om det är samma människor som försöker reklamera hästar månader och år efter köpet.

O jag har sett en tjej reklamera 2 hästar och sedan få en tredje. Trots detta stämde hon förra ägaren och drog med mej i fallet. För jag hade ju köpt den ena som var reklamerad. Vem fan tror folk dom är?? Vissa ger inte ens hästarna mat när dom är på "prov". Man lämnar en häst i toppkondis med placeringar högt i klasserna och får tillbaka en muskelfattig tunn häst med nerbrutet självförtroende.
Nä när jag säljer häst då får inga knevelpellar med dumma frågor köpa.
 
Sv: stackars hästsäljare!

Gazzan skrev:
om jag köper en soffa så har jag öppetköp och är det produktionsfel har jag 2 års garranti eller mer där jag kan LÄMNA tillbaka soffan och få en ny!

Så ge mig en anledning till att jag inte skall kunna lämna tillbaks en häst som det är fel på inom 2 år??

Hästhandlare är precis som en möbelhandlare alal jobbar ochs liter vi för att få mat på bordet.. eller gör amn de för nöjjes skull??

Hej!

Enkelt!

Om du använt din soffa på ett sätt som gjort att den gått sönder (tex använt den som studsmatta varje kväll vilket lett till onormalt slitage) får du INTE lämna tillbaka/byta den!

Om du använt din häst på ett sätt som fått den att gå sönder, ska du heller inte kunna byta/lämna tillbaka den.

Om du å andra sidan köpt en soffa som det visar sej att tex ryggen är dåligt fastskruvad och den går sönder, ska du självklart få den bytt, lagad eller få lämna tillbaka den.

Och då på hästen om du kan bevisa att felet fanns där när du köpte den och du inte sett det, ska du självklart kunna lämna tillbaka/byta den.

Svårare än så borde det inte vara!

/ Lavinia, som inte tycker hästar ska vara återlämningsbara om nye ryttaren ridit sönder dom.
 
Sv: stackars hästsäljare!

olgaklara skrev:
En häst går ganska länge på gamla meriter och det kan mkt väl fungera hur bra som helst på provridningar etc och då tror man ju faktiskt att det skall fungera i framtiden. Hästen rids ju bara av köparen på provridningen/arna och av säljaren alla andra dagar. så visst kan mkt stämma vid provridning för att sedan faliera helt efter försäljning



Den bra hästförsäljaren, oavsett om det är en hästhandlare eller en privatperson, kan avgöra hur hästen är och därmed finan den bästa köparen.

Är hästen tuff märker man det, oavsett om man är bra på att rida eller inte.

När sedan provridaren kommer så är det upp till säljaren att avgöra om denna person är lämplig för hästen eller inte.
 
Sv: stackars hästsäljare!

Jadu det har jag också trott. Men ibland så kanske man gör lite för bra jobb med hästen själv för att den "nya" ryttaren ridning skall skina igenom vis provridningarna :crazy: Och det betyder ju att en häst kan se ut att passa en ryttare vilket den inte gör.

Eller rättare sagt provridaren kanske förskönar en hel del för att det skall låta som det skulle passa.
 
Sv: stackars hästsäljare!

Ibland inser vissa sina begränsningar iaf.
Jag känner en tjej som köpte en häst, allt gick bra och hästen togs hem. Hon märkte rätt snart att hästen blev stark och lite jobbig för henne att rida, dock mest i skog och på terrängbana. (till en början)

Detta blev värre med tiden och till sist kände tjejen obehag inför att överhuvudtaget rida hästen. Hästen tog över och blev nästan lite farlig att hantera ibland.
Till sist svalde hon stoltheten och erkände för alla att hon inte ville ha nåt mer att göra med hästen.
Hon kontaktade säljaren bara för att tala om läget, att hon ville sälja hästen igen och bara informera dom om varför så de inte förvånades över att den hamnat på annons igen.

Men de var mycket snälla och hjälpte till med att skaffa hästen ett nytt hem, de kunde inte ta den tillbaks eftersom de köpt en annan häst och inte hade plats. De ställde upp och var schyssta nu för att köparen erkänt att HON var felet.
Tänk om hon istället skällt ut säljarna och sagt att de lurat på henne en dum häst och ville ha tillbaka pengarna.
Hon fattade att det faktiskt var hon själv som var felet.

Vore det inte bra om fler kunde vara lite ödmjuka?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: stackars hästsäljare!

Det är ju en hel annan sak än att kräva att säljaren ska ta tillbaka hästen.

Om jag hade sålt häst och det hade blivit så så hade jag självklart också hjälpt till att placera om den igen.

Men att ta tillbaka och få betala skadestånd etc är ju det de flesta vill som vill reklamera sin häst. Det betyder ju en hel del extra pengar tillbaka i fickan förutom själva köpeskillingen sas.
 
Sv: stackars hästsäljare!

En bekant till mig är "hästadvokat" och har haft ett fall där köparen som ville reklamera ponnyn bl a ville ha tillbaka pengar för inköp av skottkärra, grep, ridkläder samt däckbyte på bilen mm :crazy:
 
Sv: stackars hästsäljare!

Okay....... Ska nog försöka reklamera min soffa och begära ersättning också för den matchande fåtöljen, soffbordet och den svindyra mattan :rofl: :rofl:

Visst att ett hästköp kan gå tillbaka, men att vilja ha ersättning för prylar man skaffat till den är väl att ta i en del.
 
Sv: stackars hästsäljare!

Bewelinn skrev:
En bekant till mig är "hästadvokat" och har haft ett fall där köparen som ville reklamera ponnyn bl a ville ha tillbaka pengar för inköp av skottkärra, grep, ridkläder samt däckbyte på bilen mm :crazy:


:eek:

Ja just det är så otroligt att folk skall ha en massa pengar för det som de faktiskt använt hästen till.

Som jag skrev så är det många som försöker att få ut lite extra pengar och plussar på en massa onödiga saker.
 
Sv: stackars hästsäljare!

Ja en del människor undrar man hur de är funtade...

Det är ju knepigt att sälja hästar, framför allt till "förstagångshästägare". Det är oftast de min familj har haft strul med som inte kunnat så mkt och har hört av sig och haft problem. Då har man tålmodigt fått förklara att den ponnyn ÄR inte knäpp men den kanske inte ska gå på tre kg havre och att en illaliggande sadel kan förstöra hästens hopplust mm mm. *sucka* Ibland har jag funderat på att skriva en bok "Hästköp för dummies"-typ...

Skönt att man inte är i uppfödar/försäljarbranchen längre ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 351
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Sitter och funderar på vad det innebär att leva en "hälsosam livsstil"? En bekant till mig har skrivit flera inlägg på FB om hur hon...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
14 818
Senast: Badger
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 877
Senast: shia
·
Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
3 037
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Dom vill para sin huskatt
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp