Patrik Kittel fördömer Charlotte Dujardin: ”Det hon gjorde är helt åt skogen”

Dressyrstjärnan Patrik Kittel fördömer kollegan Charlotte Dujardins agerande i det filmklipp som skakat om sporten.
– Det hon gjorde på videon är helt åt skogen, säger han.
 
Intressant, typ, att de låter människan som "står för hur han rider" vilket inkluderar blå tungor och andra tydliga felaktiga handlingar, kommentera öppet. Inte för att han har helt fel, men jag förstår då inte deras logik. Jag var tvungen att googla namnet för att se så jag inte på något vis blandat ihop folk.
 
Jag gissar att han är lite lättad för att det nu dök upp en till så folk kan flytta fokus från hans skandaler.

Han har ju rätt i det han säger men jag håller inte riktigt med att det "är enormt sorgligt för henne", det är inte synd om CD, hon visste mycket väl vad hon höll på med.
 
Intressant att när AH åkte dit för betydligt värre saker så skrev PK bara en generell kommentar om att var emot våldsam hästhantering utan att överhuvudtaget kritisera någon - som han dessutom raderade när han fick en fin häst av AH.

Sen kan han kanske inte säga så mycket annat som svar på en direkt fråga, än att det som visas på filmen med CD är dåligt. Det är det ju.
 
Märkligt att han inte sett filmen, utan endast en stillbild.

Vem tror på det?

Alla andra ser film men inte han? :cool::confused:

Vilken sten lever han under, kan man undra?

Han är hal som en ål och hedrar ändå CD för att hon ju vunnit flera OS. Det har ju inte med misshandeln att göra.

Tyvärr sjunker PK mer och mer för mig. Jag brukade hylla honom.
 
Glashusen kraschar till höger och vänster.... först fördömd av IDRC med bl a Isabell Werth och Hans-Peter Minderhoud som representanter, och nu kritiserad av självaste Patrik Kittel.

Jag väntar bara på att Andreas Helgstrand, Anders Sjöbeck Hoeck och Cesar Parra ska ansluta med ett gemensamt fördömande uttalande att detta var ju helt förfärligt.
 
Glashusen kraschar till höger och vänster.... först fördömd av IDRC med bl a Isabell Werth och Hans-Peter Minderhoud som representanter, och nu kritiserad av självaste Patrik Kittel.

Jag väntar bara på att Andreas Helgstrand, Anders Sjöbeck Hoeck och Cesar Parra ska ansluta med ett gemensamt fördömande uttalande att detta var ju helt förfärligt.
Jadu, det vore något...

PK både hyllar och kritiserar CD, men vad annat kan han göra?

Kritiserar han inte, så är han med i samma liga och det fungerar givetvis inte när han behöver tvätta ren sin egen byk.

Kritiserar han, så drar han mattan under fötterna på svåraste konkurrenten om medaljerna, och lite lyfts oket med misstanke om otrevlig ridning av honom.

Men faktum kvarstår, glashusen kraschar överallt just nu, och han bidrar till stenkastning som kommer innebära krossat glas överallt till sist.

Vi lär få poppa popcorn och beskåda spektalet, tror jag.

Jag bara hoppas att detta är till fördel för alla seriösa ryttare som tävlar på hög nivå och fortfarande älskar sina hästar.
 
Har funderat länge på att skriva ett inlägg, men vet inte riktigt hur jag ska formulera mig…

Jag har, precis som många andra, hyllat CD och inte tyckt om Kittels ridning. Werth har jag faktiskt alltid gillat, mycket pga Bella Rose som jag (bortsett från den ökade traven) alltid ansett vara den perfekta dressyrhästen (kanske mycket pga att hon är ett sto).

Sen har den ena skandalen efter den andra dykt upp. Här kommer en skillnad. Även en icke-hästkunnig människa förstår att det här med att spöa skiten ur hästen (Helgestrand och CD) inte är speciellt bra.

Men att hålla för hårt i tygeln, dra åt nosgrimman för hårt (vilket nog i princip ”alla” på den nivån gör) är svårare att ”se” för en icke-hästkunnig person.

Det är så lätt att bara se de sprattlade frambenen, de spektakulära gångarterna och piaffen på stället att man inte ser hur munnen, öronen och svansen ser ut.

Det är lätt att kritisera de som använder spöet för mycket/på felaktigt sätt. Det är lätt att se för alla och lätt att fördöma.

Men en hård hand, för mycket sporrar (vilket i stort sett alla har), det är mycket svårare.

Missförstå mig inte, jag försvarar inte CD. Jag försöker bara förstå varför den ena misshandeln är ”bättre” än den andra.

Jag tycker personligen att detta ständigt knetande med sporrar, de hårda händerna, de hårt åtdragna nosgrimmorna är ”värre” än ett piskrapp. Missförstå mig inte, självklart är piskrapp inte heller ”bra”, men det är mycket svårare att se en för hård hand än ett piskrapp.
 
Missförstå mig inte, jag försvarar inte CD. Jag försöker bara förstå varför den ena misshandeln är ”bättre” än den andra.
Men är det någon som tycker det? Att två fel gör ett rätt? Att man agerar olika beroende på vad som hänt beror ju på personen och situationen. Folk reagerar starkt på CD för att hon står för någonting helt annat och har visat upp en helt annan bild av sin syn på träning. Plus det faktum att hon faktiskt har en otroligt bra känsla för hästar och ridning, det gör att denna situation blir extremt dålig och chockerande då hon faktiskt vet så mycket bättre. Mycket värre på ett sätt än tex Helgstrand där folk från början visste om att han inte red särskilt bra, folk var mest där förvånade hur illa det faktiskt var.

Båda är lika illa men jag förstår fullt ut varför folk reagerar starkare på CDs agerande än på dom andra.
Jag tycker personligen att detta ständigt knetande med sporrar, de hårda händerna, de hårt åtdragna nosgrimmorna är ”värre” än ett piskrapp. Missförstå mig inte, självklart är piskrapp inte heller ”bra”, men det är mycket svårare att se en för hård hand än ett piskrapp.
Det som är så galet illa i just den här situationen tycker jag är att det är en sån aggressiv handling, det är inte bara en korrigering som blev råare än tänkt. Det är dessutom en extremt konstig handling då hästen inte övht kan förstå vad det är hon vill. CD känns just nu bara opålitlig överlag.

Om man ska se det från hästarnas synpunkt så kan jag nästan tro att en häst som utsätts för konsekvent hårdare ridning och är "van" vid spändare nosgrimma, lite hårdare hand men inte förväntar sig något oförutsägbart rått är mindre stressad än en häst med en människa som är mjuk och följsam och trevlig större delen av tiden för att sedan förvandlas och piskar bokstavligt skiten ur hästen som inte förstår ens vad människan vill att den ska göra. Den oförutsägbarheten är mycket värre tror jag för hästarna. Det skapar en enorm stress hos dom.
 
Men är det någon som tycker det? Att två fel gör ett rätt? Att man agerar olika beroende på vad som hänt beror ju på personen och situationen. Folk reagerar starkt på CD för att hon står för någonting helt annat och har visat upp en helt annan bild av sin syn på träning. Plus det faktum att hon faktiskt har en otroligt bra känsla för hästar och ridning, det gör att denna situation blir extremt dålig och chockerande då hon faktiskt vet så mycket bättre. Mycket värre på ett sätt än tex Helgstrand där folk från början visste om att han inte red särskilt bra, folk var mest där förvånade hur illa det faktiskt var.

Båda är lika illa men jag förstår fullt ut varför folk reagerar starkare på CDs agerande än på dom andra.
Ja FEI tog ju omedelbart CD på allvar men PK, IW m.fl. reagerade de inte på med något annat än att klippa videor på sociala medier så man inte ser munnen på hästen.
 
Dujardin är väl dessutom inte etablerad i generationer inom hästkretsar utan det var väl Hester som ”hittade” henne. Hester är väl dessutom lite kontroversiell i konservativa hästkretsar när han till exempel låter sina dyraste dressyrhästar gå ute i flock i stora hagar. Agerandet på Filmen är oacceptabelt och oförståeligt men det är hårda händer, roll kur , hårt åtdragna nosremmar osv.

Det är väl lite fall från en piedestal på avstånd från ditt eget liv som lockar.
 
Är det? Tänker att blå tunga borde vara plättlätt att konstatera att man har för hård hand.
Blåa tungorna har ju bortförklarats med än det ena än det andra.

Är det inte fel på fotografiet (filmen), det är redigerat, fel ljus eller så är det fel att vi vanliga dödliga som sett filmen/fotot inte är kunniga nog.
Det verkar som man förklarat bort det så det aldrig hände. Sått alldeles för många tvivel till hur det egentligen låg till,ä.

De som blev anklagade för detta var väl alla i toppen av resultatlistan också och 'skulle väl aldrig kunna vara det om tungan varit blå'-ish som förklaring.



Att någon slår med pisk kan vem som helst de att det faktiskt sker. Du kan inte förklara bort det på något enda sätt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det var inte bara Patrik Kittel och Jovian som gjorde internationell GP-debut i Lier på fredagen. Charlotte Dujardin vann i sin debut...
Svar
0
· Visningar
237
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Endast decimaler skiljde de tre på podiet i dressyrens världscupfinal och Charlotte Fry fick inte ens starta. Det var spännande in i det...
Svar
0
· Visningar
152
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel, med Well Done, slog nytt personligt rekord i VM-dressyren i Tryon, USA, och blev femma. Kittels nya rekord lyder 79,726...
Svar
0
· Visningar
316
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Dressyrstjärnan Patrik Kittel, 42, tävlar i världstoppen med musik av hårdrockbandet Guns N´ Roses. – Fan, man måste ju spetsa till det...
Svar
0
· Visningar
246
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Häst som sväljer luft
  • EMS/"fångnacke" - vad gör vi?

Omröstningar

Tillbaka
Upp