Patrik Kittel fördömer Charlotte Dujardin: ”Det hon gjorde är helt åt skogen”

Dressyrstjärnan Patrik Kittel fördömer kollegan Charlotte Dujardins agerande i det filmklipp som skakat om sporten.
– Det hon gjorde på videon är helt åt skogen, säger han.
 
Alltså Maria Gretzer pratade tidigare på radion om blåa tungor och det lät ju mest som om att ”nämen ni förstår det är ju så kort tid och det är ju kontroll av bettet direkt efter ritten så alltså det är ju inte så farligt men visst vi kanske skulle ta bort kandartvånget men alltså det är ju bara tungan som får lite syrebrist det är ju inte som om hela kroppen får för lite syre”

Jag kände mest :rage:O_o:sorry: ok här håller vi varandra om ryggen
Jag hörde det inte från början men kontentan tycker jag var att Patrik Kittel minsann är en sann hästvän och en duuuuuuktig ryttare
 
Fast alltså ... Blå tungor mm
Är det eller är det INTE en kontroll av hästens mun efter slutförd ritt ?
Är det eller är det INTE diskvalificerande om de skulle ha en blå tunga då ?

SÅ det är ju klart att en ryttare som vinner världscupen (om än inte med "alla de bästa på plats") inte tar åt sej av ett "drev" efter honom när han som sagt ligger HÖGT på tävlingar och som sagt tom VINNER världscupen ?
HUR kan ni då sitta å säga att människan inte rider som de vill att man ska rida ?

Den dagen DOMARE börjar dra ner på ihopdragna halsar mm så kommer det bli skillnad på HUR "hårt" hästen rids mellan hand och skänkel... Det är SJÄLVKLART man rider som man gjort innan om man vinner klasser. Oavsett om "några tycker det är fel" ... Och många här hyllar Carl Hester, kolla i OS dressyrtråden så säger de flesta "kort i halsen", men i samma mening kommer följdkommentaren "men den har ju så kort hals så inte konstigt" ???? Är den ihopdragen är den... Nu fick han inte så bra betalt som tur är heller.
 
Fast alltså ... Blå tungor mm
Är det eller är det INTE en kontroll av hästens mun efter slutförd ritt ?
Är det eller är det INTE diskvalificerande om de skulle ha en blå tunga då ?

SÅ det är ju klart att en ryttare som vinner världscupen (om än inte med "alla de bästa på plats") inte tar åt sej av ett "drev" efter honom när han som sagt ligger HÖGT på tävlingar och som sagt tom VINNER världscupen ?
HUR kan ni då sitta å säga att människan inte rider som de vill att man ska rida ?

Den dagen DOMARE börjar dra ner på ihopdragna halsar mm så kommer det bli skillnad på HUR "hårt" hästen rids mellan hand och skänkel... Det är SJÄLVKLART man rider som man gjort innan om man vinner klasser. Oavsett om "några tycker det är fel" ... Och många här hyllar Carl Hester, kolla i OS dressyrtråden så säger de flesta "kort i halsen", men i samma mening kommer följdkommentaren "men den har ju så kort hals så inte konstigt" ???? Är den ihopdragen är den... Nu fick han inte så bra betalt som tur är heller.
Fast den blå tungan försvinner på några sekunder, så har hästen blå tunga efter ritten är klar så har nog hästen dött eller nåt.
 
Ja det är jag. Tror du det är utstuderade hästmisshandlare som får blåtunga på sin häst?
En av anledningarna det är så svårbedömt.
Ja, absolut. Bara för att man gömmer sig bakom begrepp som "hård i handen" så betyder det inte att det inte är misshandel.

Ja, och det tar långt tid innan det uppkommer. Där pratar vi minuter. Så finns där en blå tunga så är det inte svårbedömt alls.
 
Ja, absolut. Bara för att man gömmer sig bakom begrepp som "hård i handen" så betyder det inte att det inte är misshandel.

Ja, och det tar långt tid innan det uppkommer. Där pratar vi minuter. Så finns där en blå tunga så är det inte svårbedömt alls.

Det svåra är att se om hästens tunga är blå...
 
Det hoppas jag VERKLIGEN inte. Är du helt allvarlig nu?
Ärligt talat tror jag faktiskt att det är vanligare än man tror, eller vill tro, men att det på lägre nivåer handlar om okunskap i större utsträckning än på högre nivå. Jag tänker på de som betslar upp för att grundläggande träning "glömts" och inte inser hur mycket den där kindkedjan faktiskt påverkar t.ex pelhambettets effekt. Jag tycker att jag sett sånt ganska ofta ändå, även om jag inte studerat hästarnas tunga. Däremot har man ju sett reaktioner från hästens sida när ryttaren tagit i tygeln och lite smygande steg, bakom lod osv när kontakten med bettet funnits.
 
Exakt! Är tungan väl blå så är den blå. Faktum är konstaterat.

Ja, men det är väldigt svårt att se om man inte ser på film i efterhand och tar stillbilder. Men det hade lösts enkelt. Jag tjatar vidare: Förbjud nosgrimmor och nolla moment där hästen gapar. Då hade alla dessa oerhört skickliga ryttare helt plötsligt blivit väldigt mjuka och fina i sina händer och blå tungor hade varit ett minne från förr.
 
Alltså Maria Gretzer pratade tidigare på radion om blåa tungor och det lät ju mest som om att ”nämen ni förstår det är ju så kort tid och det är ju kontroll av bettet direkt efter ritten så alltså det är ju inte så farligt men visst vi kanske skulle ta bort kandartvånget men alltså det är ju bara tungan som får lite syrebrist det är ju inte som om hela kroppen får för lite syre”

Jag kände mest :rage:O_o:sorry: ok här håller vi varandra om ryggen
Jag hörde det inte från början men kontentan tycker jag var att Patrik Kittel minsann är en sann hästvän och en duuuuuuktig ryttare
Att få syrebrist i någon vävnad gör ONT.
Jag blir så förtvivlad av allt det här. Det känns tyvärr som om sporten är förstörd för mig. Jag känner mest avsmak för alltihop.
 
Ärligt talat tror jag faktiskt att det är vanligare än man tror, eller vill tro, men att det på lägre nivåer handlar om okunskap i större utsträckning än på högre nivå. Jag tänker på de som betslar upp för att grundläggande träning "glömts" och inte inser hur mycket den där kindkedjan faktiskt påverkar t.ex pelhambettets effekt. Jag tycker att jag sett sånt ganska ofta ändå, även om jag inte studerat hästarnas tunga. Däremot har man ju sett reaktioner från hästens sida när ryttaren tagit i tygeln och lite smygande steg, bakom lod osv när kontakten med bettet funnits.
Jag har väl haft tur. De flesta jag umgås med rider antingen bettlöst eller på väldigt liten kontakt. Syrebrist i tungan är liksom inte ens på kartan.
 
Det hoppas jag VERKLIGEN inte. Är du helt allvarlig nu?
Jag VILL ju inte tro att det är vanligt. Men jag tror väldigt många är omedvetna om hur satans mycket de faktiskt har i handen, på alla nivåer.
Hur mycket hör man inte uttrycket att hästen "blir stark" liksom.. Jättemånga saknar förmåga att utbilda hästar till lugnt, till lösgjordhet, till lätt kontakt. Även A-tränare etc.
Det är alldeles för vanligt med toktryck i handen. Och jag hade inte blivit förvånad om det är den del blåtungor även "i händerna på" såna som inte tror att det är så illa.
Jag känner en rätt stor deppighet ärligt talat över en hel del av den dressyrridning som pågår i många stall. Och jag tror ändå väldigt många av de som rider med mkt i handen inte fattar alls hur illa det är. Många har aldrig fått känna på riktig lätthet, små signaler etc. Och kanske främst: en häst som är helt på hjälperna och ligger kvar, väntar. Även såna som ändå tränar för A-tränare, inte alls är kvar i lättklass etc sen ett bra tag.
Jag tror du kanske har en fördel som ridit arab så mkt. Där kan det ju ofta bli så att man måste lära sig rida i mer lätthet.
Stången används oftast inte som en förlängare av halsen mer. För att den ska funka så, som den är skapt att funka, måste man rida på den i eftergift. Det görs väl OERHÖRT sällan. Folk vet liksom inte hur man ska använda den. För visste man det lättar man av direkt man inverkat och rider på eftergiften så att säga. Numer är kontakt grundläget för de flesta och sedan tar man ännu mer när man vill något. Ofta är kontakten också så pass att stången nästan slår igenom.
Man tappar liksom funktionen då och får en helt annan ridkänsla där man vänjer sig vid "mer" känsla i handen. Även om den känslan inte blir så mkt pga hävstången. Men för hästen blir det mycket!

Hade varit spännande om man tävlade och tränade mer utan nosgrimma, särskilt med kandar på.
 
Senast ändrad:
Samma här, detta är det första OS'et på många år där jag inte tittar på dressyren. Klarar inte av det längre.
Att få syrebrist i någon vävnad gör ONT.
Jag blir så förtvivlad av allt det här. Det känns tyvärr som om sporten är förstörd för mig. Jag känner mest avsmak för alltihop.
Jag tittar inte alls längre på dressyr vill inte heller se hoppningen känner jag just nu
 
Jag har väl haft tur. De flesta jag umgås med rider antingen bettlöst eller på väldigt liten kontakt. Syrebrist i tungan är liksom inte ens på kartan.
Ja kanske. Jag har ju rört mig i omgivningar med mycket hästar och därmed mött dem ute. Jag är sällan ute tillsammans med andra men det är svårt att inte se hur andra rider. Jag har också en historia på ridskola för ett antal år sedan där man, enligt instruktörerna (notera: plural), skulle känna vad hästen gör i sin mun. Jag tänker att vi nog, med den informationen och diverse videos från proffsryttare, kan räkna ut själva att det finns ett ganska stort antal som faktiskt blivit drillade eller inspirerade att rida med många kilo i händerna.

Förbereder mig på en och annan snyting här nu men min killgissning är att en del (inte alla) av de som förfäras över blåa tungor osv själva orsakat både blå tungor, märken efter tryck från bett etc också. Antagligen helt omedvetet dessutom.
 
Exakt! Är tungan väl blå så är den blå. Faktum är konstaterat.
Jo förvisso, men att ett foto visar en blå tunga, eller rosa med för den delen kan bero på kameran eller den som redigerar. Det tar 5 sekunder att ändra eller så i den mån det ens går att se den verkliga färgen pga skuggor och avstånd. Och ser du tungan i en ihopsnörd käft? De som spänner hårdast har minst risk att ha en synlig blå tunga.

Det mest rimliga är att förbjuda att snöra ihop munnen och se till att mjuk ridning premieras. Förekomsten av blå tungor (synliga och dolda) kan minskas genom att ändra reglerna så att mjuk ridning premieras.

Ingen regeländring kan hindra folk från att klå upp hästar i smyg, det är redan förbjudet.
 
Jo förvisso, men att ett foto visar en blå tunga, eller rosa med för den delen kan bero på kameran eller den som redigerar. Det tar 5 sekunder att ändra eller så i den mån det ens går att se den verkliga färgen pga skuggor och avstånd. Och ser du tungan i en ihopsnörd käft? De som spänner hårdast har minst risk att ha en synlig blå tunga.

Det mest rimliga är att förbjuda att snöra ihop munnen och se till att mjuk ridning premieras. Förekomsten av blå tungor (synliga och dolda) kan minskas genom att ändra reglerna så att mjuk ridning premieras.

Ingen regeländring kan hindra folk från att klå upp hästar i smyg, det är redan förbjudet.
Fast i fallet vi alla tänker på så var det flera fotografer plus att det syndes tydligt på videon.

Ingen har sagt att det inte skulle gå att redigera bilder.
 
Jag VILL ju inte tro att det är vanligt. Men jag tror väldigt många är omedvetna om hur satans mycket de faktiskt har i handen, på alla nivåer.
Hur mycket hör man inte uttrycket att hästen "blir stark" liksom.. Jättemånga saknar förmåga att utbilda hästar till lugnt, till lösgjordhet, till lätt kontakt. Även A-tränare etc.
Det är alldeles för vanligt med toktryck i handen. Och jag hade inte blivit förvånad om det är den del blåtungor även "i händerna på" såna som inte tror att det är så illa.
Jag känner en rätt stor deppighet ärligt talat över en hel del av den dressyrridning som pågår i många stall. Och jag tror ändå väldigt många av de som rider med mkt i handen inte fattar alls hur illa det är. Många har aldrig fått känna på riktig lätthet, små signaler etc. Och kanske främst: en häst som är helt på hjälperna och ligger kvar, väntar. Även såna som ändå tränar för A-tränare, inte alls är kvar i lättklass etc sen ett bra tag.
Jag tror du kanske har en fördel som ridit arab så mkt. Där kan det ju ofta bli så att man måste lära sig rida i mer lätthet.
Stången används oftast inte som en förlängare av halsen mer. För att den ska funka så, som den är skapt att funka, måste man rida på den i eftergift. Det görs väl OERHÖRT sällan. Folk vet liksom inte hur man ska använda den. För visste man det lättar man av direkt man inverkat och rider på eftergiften så att säga. Numer är kontakt grundläget för de flesta och sedan tar man ännu mer när man vill något. Ofta är kontakten också så pass att stången nästan slår igenom.
Man tappar liksom funktionen då och får en helt annan ridkänsla där man vänjer sig vid "mer" känsla i handen. Även om den känslan inte blir så mkt pga hävstången. Men för hästen blir det mycket!

Hade varit spännande om man tävlade och tränade mer utan nosgrimma, särskilt med kandar på.
Du skriver ofta så mycket intressanta perspektiv på ridning och jag njuter verkligen av att ta del av dina kunskaper. Tack!

Jag har ridit sedan jag var liten tös i mellanstadieåldern, och har haft olika hästar och olika förutsättningar för min ridning. Jag har aldrig varit ens i närheten av ett kandar, även om jag skall erkänna att jag köpte ett en gång på rea, för "man vet aldrig..."

Nåväl, de hästar jag haft har fungerat allra bäst på rösthjälper, min vikt, skänkel och sist på tygeltagen till bettet. Jag har alltid strävat efter det minsta möjliga och älskat mina hästar så otroligt mycket när ridningen blivit så där enkel.

Men vad vet jag, typ? Jag har inte tävlat högre än L:B dressyr eller hoppat mer än än lite drygt metern.

Så, i dessa sammanhang, när proffsen rider "hårt" (bara uttrycket får mig att må dåligt och tänka på övergrepp :cry:), så känner jag bara "nej, jag kan leva utan dessa "förebilder", då jag aldrig själv vill eftersträva det."

Jag skakar på huvudet och förundras över var konsten tog vägen?
 
Ja, absolut. Bara för att man gömmer sig bakom begrepp som "hård i handen" så betyder det inte att det inte är misshandel.

Ja, och det tar långt tid innan det uppkommer. Där pratar vi minuter. Så finns där en blå tunga så är det inte svårbedömt alls.
Ja fast tungan blir ju inte blå direkt, och som sagt, det är bara de som tycker andra ska se blåtunga som inte förstår hur svårt det kan vara särskilt på håll.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det var inte bara Patrik Kittel och Jovian som gjorde internationell GP-debut i Lier på fredagen. Charlotte Dujardin vann i sin debut...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Endast decimaler skiljde de tre på podiet i dressyrens världscupfinal och Charlotte Fry fick inte ens starta. Det var spännande in i det...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel, med Well Done, slog nytt personligt rekord i VM-dressyren i Tryon, USA, och blev femma. Kittels nya rekord lyder 79,726...
Svar
0
· Visningar
316
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Dressyrstjärnan Patrik Kittel, 42, tävlar i världstoppen med musik av hårdrockbandet Guns N´ Roses. – Fan, man måste ju spetsa till det...
Svar
0
· Visningar
246
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden
  • Föl 2020

Omröstningar

Tillbaka
Upp