Det hoppas jag VERKLIGEN inte. Är du helt allvarlig nu?
Jag VILL ju inte tro att det är vanligt. Men jag tror väldigt många är omedvetna om hur satans mycket de faktiskt har i handen, på alla nivåer.
Hur mycket hör man inte uttrycket att hästen "blir stark" liksom.. Jättemånga saknar förmåga att utbilda hästar till lugnt, till lösgjordhet, till lätt kontakt. Även A-tränare etc.
Det är alldeles för vanligt med toktryck i handen. Och jag hade inte blivit förvånad om det är den del blåtungor även "i händerna på" såna som inte tror att det är så illa.
Jag känner en rätt stor deppighet ärligt talat över en hel del av den dressyrridning som pågår i många stall. Och jag tror ändå väldigt många av de som rider med mkt i handen inte fattar alls hur illa det är. Många har aldrig fått känna på riktig lätthet, små signaler etc. Och kanske främst: en häst som är helt på hjälperna och ligger kvar, väntar. Även såna som ändå tränar för A-tränare, inte alls är kvar i lättklass etc sen ett bra tag.
Jag tror du kanske har en fördel som ridit arab så mkt. Där kan det ju ofta bli så att man måste lära sig rida i mer lätthet.
Stången används oftast inte som en förlängare av halsen mer. För att den ska funka så, som den är skapt att funka, måste man rida på den i eftergift. Det görs väl OERHÖRT sällan. Folk vet liksom inte hur man ska använda den. För visste man det lättar man av direkt man inverkat och rider på eftergiften så att säga. Numer är kontakt grundläget för de flesta och sedan tar man ännu mer när man vill något. Ofta är kontakten också så pass att stången nästan slår igenom.
Man tappar liksom funktionen då och får en helt annan ridkänsla där man vänjer sig vid "mer" känsla i handen. Även om den känslan inte blir så mkt pga hävstången. Men för hästen blir det mycket!
Hade varit spännande om man tävlade och tränade mer utan nosgrimma, särskilt med kandar på.