stackars hästsäljare!

Sv: stackars hästsäljare!

olgaklara skrev:
Och det finns de som sätter i system att köpa häst för att rida sönder den och kräva stooort skadestånd när hästen inte "håller" för deras ridning/träning/hantering.

Det finns baksidor av allt, men jag anser fortfarande att man kan förstöra en häst på kort tid.

Man kan förstöra en häst på några veckor :crazy: MEN det tar månader att få den att komma tillbaka. För att inte snacka om vad som kan hända på TVÅ ÅR :eek: :cool:
 
Sv: stackars hästsäljare!

jag har funderat...

seriösa salustall borde gå ihop och bilda nån slags förening/ förbund eller liknande.

Vissa krav på hästhållning, djurskydd och försäkringar m.m måste uppfyllas för att få vara med.

När en tvist uppstår mellan ett salustall och en köpare ( tvister uppkommer alltid!!) då kan föreningen utse en nämnd med jurister och branschkunniga som beslutar hur tvisten ska lösas. Lite som konsumentverket fast för häst.

Alla salustall som är medlemmar är alltså seriösa eftersom de uppfyller kraven som ställs på en seriös verksamhet och de bör eller måste rätta sig efter nämndens beslut när det gäller tvister..:banana:

Inte helt genomtänkt än...
 
Sv: stackars hästsäljare!

barbie0006 skrev:
jag har funderat...

seriösa salustall borde gå ihop och bilda nån slags förening/ förbund eller liknande.

Vissa krav på hästhållning, djurskydd och försäkringar m.m måste uppfyllas för att få vara med.

När en tvist uppstår mellan ett salustall och en köpare ( tvister uppkommer alltid!!) då kan föreningen utse en nämnd med jurister och branschkunniga som beslutar hur tvisten ska lösas. Lite som konsumentverket fast för häst.

Alla salustall som är medlemmar är alltså seriösa eftersom de uppfyller kraven som ställs på en seriös verksamhet och de bör eller måste rätta sig efter nämndens beslut när det gäller tvister..:banana:

Inte helt genomtänkt än...

Tycker jag låter som en bra ide! köpare, säljare och hästen får då en trygghet om man säger så:)
 
Sv: stackars hästsäljare!

Sammet skrev:
Om hästhandlaren säljer denna häst till en ryttare som den inte passar med, har hästhandlaren inte kunnat förmedla vad den hästen egentligen passar för ryttare.

En viktig egenskap som en (bra) hästhandlare bör besitta är konsten att kunna matcha en ryttare med en häst, elelr en häst med en ryttare, och inte försöka kränga iväg en häst till första bästa köpare...


En häst går ganska länge på gamla meriter och det kan mkt väl fungera hur bra som helst på provridningar etc och då tror man ju faktiskt att det skall fungera i framtiden. Hästen rids ju bara av köparen på provridningen/arna och av säljaren alla andra dagar. så visst kan mkt stämma vid provridning för att sedan faliera helt efter försäljning
 
Sv: stackars hästsäljare!

Men snälla nån.. att vara hästsäljare är inte samma sak som att vara medium..hur många av er har en kristallkula att spå i?? dessutom är väl köparen myndig och anses vuxen, eller?

det är en risk att sälja hästar men även att köpa. det kan vara så att hästen helt enkelt inte passar en själv. det behöver väl inte alltid va nåns "fel"

aldrig hört talas om LIVET? ganska svårt att gardera sig mot och inte blir det bättre av att leva sitt liv utan ansvar och förståelse..
 
Sv: stackars hästsäljare!

dessutom blir folk OERHÖRT förolämpade om man säger att hästen kräver en annan sorts ryttare!!:cry:

Så ni vet ju tydligen bäst själva, och det är helt ok. men stå för ert beslut sen då...
 
Sv: stackars hästsäljare!

Finns en varant, att inte sälja till privatperson utan bara till företag. Då är även momsen ointresant, den är avdragbar för köparen.
 
Sv: stackars hästsäljare!

Jag skulle iaf som säljare vara mån om att den nya ägaren och hästen trivs ihop. Det kan inte vara så roligt att bli en vandringspokal som ingen bryr sig om tillslut.

Det är ju inte självklart att det går bra för häst och ryttare bara för att det gått bra på provridningen...
 
Sv: stackars hästsäljare!

Jag förstår vad det är du menar. Och jag tycker precis som Olgaklara att det är för lätt att lämna tillbaka en häst som man inte är "nöjd" med.

Men alltså. En sak jag har funderat på i flera omgångar det senaste året är dethär att ryttare och häst ska passa tillsammans. Jag tror nog inte riktigt på det. Ska man lyckas med att få en ryttare och en häst att "passa" ihop måste det ju bli någon slags förälskelse vid första ögonkastet. Och hur stor är chansen då att man hittar "den rätte"? (Som när du ska hitta en partner för resten av livet). Jag tror nog mer på den framväxande kärleken (att man först lär känna varandra, blir kompisar, bästisar och sen blir man käär, typ):p Men å andra sidan ser iaf jag hästarna mer som barn som ska uppfostras och ledas rätt här i livet. Så jag vet inte vad det blir...:angel:

Men till saken. Kanske skulle man skaffa något slags körkort för ridning, att man alltid måste ha med en handledare när man rider som kan hålla koll på situationen, sen när man är nog duktig gör man ett ridprov :smirk: och sen får man förhoppningsvis sitt ridkort. Och när man har detta ridkort kan man självklart iaf kunna sitta på alla sorters hästar utan att "köra ned dem i diket" (ni fattar), för under lektionerna har man ju lärt sig att i poche behöver man bara tänka på gaspedalen så accelererar den lite fortare än tänkt, men att på 245:an årsmodell -80 får man trycka gasen i botten för att ens komma upp i 70 på 90 vägen.:banana:

Ja, alla ryttare, åt minstonde de som är seriösa, borde kunna (eller vara på väg att lära sig) rida alla sorters hästar. Men då man köper en häst finns det ju också en fråga som lyder: Vad ska jag ha hästen till? Ska den användas som den läromästare alla hästar är? Ska den användas som en tävlingsmaskin? Ska jag både tävla och lära mig något av det? Ska vi skita i hela kittet och bara strutta omkring i skogen? Det finns många svar och svaret som är rätt just i köpögonblicket ändras förmodligen med tiden.

Jag insåg just :idea: att hitta den "perfekta" hästen för mig(och dig och dig och dig naturligtvis) måste ju vara omöjligt, det måste väll vara något som skapas efter en lång tids sammarbete. Men tid är pengar... Jag vet inte hur vi ska få en lösning på ekvationen.:confused:

:o Woops, blev mer långrandig än det var meningen... filosof kanske är något för mig? ;)
 
Sv: stackars hästsäljare!

till min glädje ser jag många kloka ord från människor som har tänkt till ordentligt och som verkligen försöker förstå både säljare och köpare. :idea:
Det är först steget till att komma fram med en policy för hur försäljning av djur bör gå till, och vad som krävs av de inblandade.
 
Sv: stackars hästsäljare!

Tyvärr är det så idag att man kan få samma häst för 40 000:- och 100 000:-. det är det som gör köparna misstänksamma. Och det är det som gör att det ringer ett antal på varje annons som vill pressa priset. Och så länge det är så vill man ju bara betala 40 000:-. Och de hästarna finns om man bara letar tillräckligt. Det är marknaden som styr. Men i den situationen är det inte så konstigt om man lägger till ett antal tusenlappar får för höga förväntningar på hästen.
 
Sv: stackars hästsäljare!

barbie0006 skrev:
jag menar ju det, alla kanske byter jobb om det ska vara så här. Åk till Tyskland eller holland och köp era hästar så får ni smaka på "runt hörnet-garanti"

Hmm.... :confused: Det beror väl på vem man köper av i Tyskland o Holland också?!

Jag och flera av mina vänner har köpt hästar däriifrån med mkt bra garantier, bla köpte jag ett sto som jag inte tyckte höll vad de lovat och då fick jag byta mot ett annat, som visat sig vara kanon! Inga diskussioner....

Seriösa säljare tycker jag ska premieras, oseriösa ska bort.
 
Sv: stackars hästsäljare!

Säljaren behöver intte bevisa något för det är upp till köparen att bevisa att felet fanns innan köpet, annars har har köparen inte rätt att låta köpet gå tillbaka.

Mvh
Camilla
 
Sv: stackars hästsäljare!

Ja.jag kan inte annat än hålla med dej och beklaga.Tyvärr finns det gott om "experter" och med dom orealistiska lagar som finns nu kommer ofta både häst och säljare i en jobbig situation.Köparen har ju stor undersökningsskyldighet och har man gjort en ordentlig koll av hästen ,provridit,testat för det ändamål man ska ha den till så borde det ju vara bra så.Som säljare får man ju vara noga med att välja rätt köpare också=insatta personer som förstår att man kanske inte kan gardera sej mot precis allt.Vettiga köpare växer dock inte på träd.Det märker man ju som synes här också.:angel:
 
Sv: stackars hästsäljare!

hej

nu vet jag INTE hur stor verksamhet TS bedriver men jag förstår att hon behöver precis som oss alla andra mjukbröd på bordet:rofl:

men mitt förslag eller mitt inlägg handlar mycket om att som SÄLJARE har du alltid rätten att VÄLJA åt vem du ska sälja din häst
eller hur :confused: :confused:

det är ju ingen bilfirma du berdiver eller hur :confused:

jag ska försöka förklara

om jag som privat person skulle sälja min älskling så skulle jag ju se till att hästen hamnar hoss rätt köpare alltså en köpare jag känner mig trygg i och jag vet att hästen kommer INTE tbx för dom trivs med hästen och RIDER PÅ MITT SÄTT !!!!

jag har köpt min häst på "postorder" alltså från södra sverige jag hadde bara sett hästen på film och på bild
alltså inte provridit hästen
hästen är importerad från tyskland och varit i sverige 1 måand lite drygt innan jag fick henne

jag kan säga att som köpare var jag tvungen att fullkommligt LITA på säljaren som bedriver ett mindre försäljningsstall.

Jag var även tvungen att lita på att hästen var utbildad det hon sa
mm.

jag kunnde INTE själv delta på vetbesiktningen eller något annat, utan i detta falla oxå lita på säljaren att hästen var fullt frisk utan olater.

visst funderde jag när jag skulle överföra 45tusen kr till någon jag INTE kännde som fullkommligt igentligen kunnde lura mig.

och jag kan idag 4 månader senare säga att jag är såå NÖJD och trivs med min häst.

men några ord jag tog med mig i mitt hästköp var som säljaren sa till mig
"att ge hästen en ärlig chans när den kommer"
alltså den första veckan promenderde jag med henne.
jag hoppade inte upp andra veckan i tron om att hästen skulle kunna piaff och passage och hoppa höghus utan jag har tagit det lungt
och med tiden har ALLT kommit.

många nya hästägare mig inräknat oxå TROR eller fantiserar att när väl hästen har landat på ett nytt ställe, helst ett par timmar senare så ska vi den nya ryttaren hoppa upp och hästen ska GÖRA allt för oss och helst LITE till OAVSETT om vi hittat kanpparna eller inte.
och när inte det funkar då tar vi till hårdhanskarna och ringer säljaren och skjäller.

visst fick jag oxå höra en heldel när min häst kom in på mitt stall
ja hon var inte INRIDEN, hon var inte SADELVAN
jo det oxå att hon INTE Var utbildad heller
detta sades av människor som var VANA hästmänniskor
jag RINGDE oxå säljaren och SKJÄLLDE
dum som jag var testade jag aldrig och sitta upp innan samtalet.

efter det samtalet tog jag med en kompis ut i stallet som satte en longerlina på hästen och jag satte mig upp
VISST var hästen inriden och vi har jobbat jätte mycket vill jag lova på allt och lite till.

hoppsan detta blev ett långt inlägg men nåå jag hoppas jag jag kunnat tillföra lite :banana:
 
Sv: stackars hästsäljare!

was skrev:
Ja.jag kan inte annat än hålla med dej och beklaga.Tyvärr finns det gott om "experter" och med dom orealistiska lagar som finns nu kommer ofta både häst och säljare i en jobbig situation.Köparen har ju stor undersökningsskyldighet och har man gjort en ordentlig koll av hästen ,provridit,testat för det ändamål man ska ha den till så borde det ju vara bra så.Som säljare får man ju vara noga med att välja rätt köpare också=insatta personer som förstår att man kanske inte kan gardera sej mot precis allt.Vettiga köpare växer dock inte på träd.Det märker man ju som synes här också.:angel:

Håller med dig,..:banana:
 
Sv: stackars hästsäljare!

barbie0006 skrev:
jag vet ingen som skulle medvetet lura någon. Alla gör så gott de kan.
Så du tycker att de som verkligen lägger sin själ i arbete med hästarna, dvs hästsäljare, ska vara utan mat??
Ditt resonemang säger ju en del om dig, hur du är som person:devil:

Jag antar att det var mitt inlägg du syftar på och näe... jag tycker att man får skaffa sig en annan karriär som man kan leva på istället om man inte får det att gå runt på ett hederligt sätt... Kan säga att jag själv känner till en hästhandlare som nu flyttat från orten och där förekom det ganska mycket fiffel med hästarna (dom berättade det själva). Att dom flyttade berodde på att dom fick så många "ovänner".. hm.. undrar varför!! Du ska vara väldigt glad för att du inte har stött på någon lurendrejare själv...

Sen tycker jag oxå att det är viktigt att både säljaren o köparen tar sitt ansvar, det ligger väl i bådas intressen att hästen får det så bra som möjligt!?! (kan man ju hoppas i alla fall)
 
Sv: stackars hästsäljare!

Mycket bra inlägg. Köparen har en undersökningsplikt före köp.
Klinikbesiktning, röntgen, kolla upp tävlingsresultat, provrida flera gånger.
 
Sv: stackars hästsäljare!

Kan tyvärr inte annat än att hålla med dej.:(

Det är sjukt att man idag i stort sett kan ta hem en häst hoppa den 7 dagar i veckan på 140 banor i 6 månader och sedan blir hästen halt. Då kan man riva upp himmel och jord för att hästj*vlen fått en kotledsinflamation eller något liknande. Och sedan stämma säljaren.

I Sverige har vi lagar för hästförsäljning med större garanti än om man köper hus eller en mickro. Trots detta är en häst ett levande ting och en mickro, ja sist jag kollade var den rätt dö.

Jag har själv köpt hästar från en "oseriös" hästhandlare i Sverige. Har fått 2 hästar som jag inte skulle byta bort mot något annat. Säljaren berättade om alla skavanker på mina hästar ex.spatten, den andre var struppipare med mera. Den ena har jag haft i 6 år och den andre i 4 år. Efter 2 år gick den jag har haft längst sönder. Hade jag velat hade jag säkert kunnat reklamera honom. Men varför skulle jag det? Jag har trots allt ridit hästen varje dag i 2 år. Tränat, tävlat, hoppat och skött om hästen. Det som hände inträffade när jag hade hästen, under min bevakning. Vad har då den gamle ägaren för ansvar när de e jag som är klantig? (kan medela att det hade att göra med en pålagring på en bakkota. SOm han fortfarande 4 år senare har och nulängre INTE är besvärad av.:smirk: )
Tyvärr tänker nog inte alla så. Trots att ni sitter här och tycker er vara så goda hästmänniskor och ha så gott horsemanship med mera så när det kommer till en häst som går sönder under er tid som ägare (om inte de 3 åren gått ut som man har på sig att reklamera) så springer ni direkt till den gamle ägaren o klagar o skall sälja tillbaka det gamla öket. Vart är horsemanshipet då? Tänker ni på hästen eller med plånboken?? :cool:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 687
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 434
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Sitter och funderar på vad det innebär att leva en "hälsosam livsstil"? En bekant till mig har skrivit flera inlägg på FB om hur hon...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
15 372
Senast: Badger
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 927
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp