stackars hästsäljare!

Sv: stackars hästsäljare!

barbie0006 skrev:
Om det är jobbig att läsa så ber jag om ursäkt. En häst kan nolla 1,20 med en ryttare och vägra ut sig i 0,90 cm med en annan ryttare. Är det hästens fel då?????????

En del tror att man för tjugo-tretti tusen kan hitta en häst med: STRÅLANDE gångarter, HOPPAR höghus med vilken nybörjare som helst, RÖNTGAD UA, suuperstam och max 10 år!
Hallåå, vakna upp, va!?

Man får vad man betalar för!



Om hästhandlaren säljer denna häst till en ryttare som den inte passar med, har hästhandlaren inte kunnat förmedla vad den hästen egentligen passar för ryttare.

En viktig egenskap som en (bra) hästhandlare bör besitta är konsten att kunna matcha en ryttare med en häst, elelr en häst med en ryttare, och inte försöka kränga iväg en häst till första bästa köpare...
 
Sv: stackars hästsäljare!

det finns nog inte många som vill lura någon. Ni vill väl inte det?? varför skulle hästsäljare vilja det då??

För att tjäna pengar...
Köp billigt sälj dyrt så har du tjänat pengar. Det finns väll ingen hästhandlare som vill köpa dyrt och sälja billigt...

Det är så att många importerar hästar, förstår ni.
under den korta tid som hästen är hos säljaren kan man omöjligt upptäcka allt. är det rättvist att man ska lämna garanti på en häst man haft i tex fem veckor? skulle ni göra det?

Upp till dig själv att importera den hästen...
Du kan inte kräva den nya köparen på de felplacerade pengar du själv gjort.

jag har alltid trott att folk som rider verkligen gillar sina hästar. Men av det jag läst här så har jag haft fel.

Ehm på vilket sätt skulle det ha med hästhandlare att göra???

barbie0006 skrev:
tydligen är hästar en slit och släng produkt som du lätt kan bli av med om du är missnöjd. det är ju bara att lämna tillbaka den...seriösa, hästkunniga människor, eller hur:(

Så du menar att om hästhandlaren gjort ett misstag, och köpt en dålig häst som han sedan säljer vidare, så är det den nya hästägarens fel...?
Ja det lät seriöst...
 
Sv: stackars hästsäljare!

känner en hästhandlare som blåser sina köpare. h*n sålde hästar som h*n gett lungnande medans dom stod där. hästar som har vart sjuka, skadade m.m. alltid nått fel på hästarna

där har vi en som bara vill tjäna pengar
 
Sv: stackars hästsäljare!

Egentligen så hänger detta ihop med tex. de nya djurskyddslagarna.
Folk kan inte ta ansvar för sitt agerande. Dom ska alltid ha något att skylla på. Ingen tar konsekvenserna av sitt handlade.
Uppfostran till detta börjar redan på BVC.
 
Sv: stackars hästsäljare!

Självklart finns det skrupelfria säljare som inte bryr sig om vare sig hästen eller köparen. Men jag tror att de försvinner lika fort som de ploppat upp eftersom ryktet gör det omöjligt för dem att fortsätta sin business.

När jag la in denna tråden så var det just för att få igång en diskussion, oavsett vem som har "rätt" eller "fel". Det kan ju vara så att säljaren har blivit utsatt för orättvisa människor som inte vill stå för sina misstag de gjort med hästen.

Jag vet många exempel på detta, och själv blivit hotad till livet när jag vägrade köpa tillbaka en ponny som köparna hade fodrat med havre och nu inte klarade av den. (självklart upplyste jag dem om att ponnyn absolut inte tålde havre innan köpet var klart).

Vad jag allra helst vill förmedla är att hästsäljare också är människor med känslor! vill inte bli utsatta för fördomar mer än någon annan och alla människor är värda respekt och vänlighet!

Tänk på det nästa gång någon vill "varna" för någon hästhandlare!
Vi läser bara en sida av storyn, och det kan mycket väl ha varit en oseriös köpare som gjort livet surt länge för säljaren!

Är du en egoistisk och självgod människa så självklart utnyttja alla lagar till din fördel och blunda för att andra människor kan fara illa på grund av dej..

Men är du en snäll och varm människa med stort hjärta, var då inte så snabb med att döma utan kompromissa fram en lösning som alla kan vara nöjda med...
 
Sv: stackars hästsäljare!

Klart det finns bra hästhandlare med.

Men, de dåliga försvinner inte alls.

Jag vet en hästhandalre som försökte sälja en ponny som storhoppande och riktigt fin, innan den ens landat i sverige. (imp. holland).
Ponnyn (D) var fruktansvärt fin och utbildad, det var den. Men det visste inte hästhandlaren då, när h*n stog i telefon och förökte sälja hästen.

Till sverige kom ett spjälstaket dagen efter telefonsamtalet.
Hästen var så fruktansvärt mager... ingen kondis alls. Hade just transporterats från holland till sverige (skåne).
Hästen sattes ändå under ryttare och provhoppades. Så att den "verkligen skulle hålla måttet för vad den var utlovad att göra per telefon dagen innan".

Det finns dåliga hästar med.
 
Sv: stackars hästsäljare!

Det finns en lag som alla lyder under vare sig vi vill eller inte. Det är Universums lag om orsak och verkan:

Det du gör för andra kommer också att göras för dig..:love:

Det du gör MOT andra kommer också att göras mot DIG..:mad:

På samma sätt du kan förlåta, kommer du själv att bli förlåten..:bump:

Begrunda detta!
 
Sv: stackars hästsäljare!

det är konstigt att de oseriösa inte försvinner.. jag vet flera seriösa stall som kommer lägga ner snart för de orkar bara inte mer...:cry:
 
Sv: stackars hästsäljare!

Jag håller med. Har visserligen själv blivit lurad av en hästhandlare (som jag i efterhand fått veta är ökänd för att sälja trasiga importer med kanonstam)
MEN trots detta vet jag att det finns många bra hästförsäljare, som månar om vart hästen hamnar och som ändå tyvärr då och då får tillbaka hästar i sämre skick än de såldes i. och hästar som lämnas tillbaka pga att ryttaren ej klarar av hästen mm. Det är inte lätt att vara köpare, men det är inte lätt att vara säljare heller, särskilt inte när det finns en reklamationsrätt på 2 år... Mycket kan hända under den tiden...
Har man då en hästförsäljningsverksamhet i liten skala så drabbas man ju då väldigt hårt av en reklamation (det är ju lite skillnad om man säljer en häst i månaden eller 5 i veckan)

Sen finns det ju givetvis oseriösa hästhandlare som t ex dopar hästar inför besiktningar, påstår att de presterat mer än de verkligen gjort(utomlands då), ljuger om olater etc...
Dessa försäljare har oftast större omsättning och säljer fler hästar, därmed kan de chansa och ta ett "bakslag" lite då och då.
:eek:
Men "rötägg" finns väl i alla brancher...
 
Sv: stackars hästsäljare!

det går att hitta fel på ALLA hästar. Ingen människa är perfekt heller, så det är inget konstigt..
Sen är det tyvärr en prisfråga..det går säkert att hitta fler fel på en kuse för fyrtio tusen än en värstinghäst för 150 tusen. Men det säger väl sig självt. Jämför med bil, megastor teve eller resor. Betala mycket= högre krav kan du ha
 
Sv: stackars hästsäljare!

De oseriösa är mycket bättre på att prata sig ur saker, skylla på andra, manipulera osv...
De seriösa är snälla och godtrogna... :smirk:
 
Sv: stackars hästsäljare!

Många stackars hästar är felaktigt tränade och skadorna ökar..det beror på oss, människor, eftersom vi utsätter djuren för detta. Hur naturligt är det för en häst att springa på en volt dag ut och dag in?
Det vore väl konstigt om den hästen är ok på röntgen efter en viss tid med "voltbehandling".

De som håller längst är hästar som rids på rakt spår i varierat tempo och underlag.

Vi gör hästarna sjuka!!!!! :cry: :cry:

Ingenting vi gör med dem är naturligt. Tänk bara efter; bo i stall med begränsad frisk luft, bli klippt, bli skodd, riden i ridhus/volt, hoppa hinder gång på gång, åka trailer m.m.

Vi blandar oss i evolutionen och när det går åt pipsvängen så skyller vi på varandra istället för att gemensamt skapa bättre förutsättningar för hästarna att få behålla hälsan.
 
Sv: stackars hästsäljare!

lojsan_ skrev:
Jag hänger inte med i ditt resonemang.. Menar du att man inte skall ha rätten att lämna tillbaka en häst som man inte är nöjd med??


Det tycker inte jag. Inte med resonemanget inte "nöjd" med. Defekter självklart, men då skall det vara def som inte kan ha uppkommit pga dålig ridning eller skötsel.

Jag tycker det är för lätt att lämna tillbaka.
 
Sv: stackars hästsäljare!

håller med olgaklara..köparen måste ta lite ansvar också för att få samspelet med hästen att fungera.
 
Sv: stackars hästsäljare!

Lamborghini skrev:
Om hästen inte typ går dom klasserna som säljaren sagt osv så tkr jag man har all rätt o lämna tillbaka. Eller typ "Jättesnäll" o attackerar varenda unge.. Nämen du hajar.

Men har säljaren sålt hästen ärligt o skrivit riktiga papper så är det ju inga problem för säljaren?


Det är inga maskiner :angel:

man kan ju aldrig garantera att en häst hoppar en viss klass med en annan ryttare
 
Sv: stackars hästsäljare!

barbie0006 skrev:
Ja det menar jag! Det finns oseriösa försäljare i alla branscher. Det är inte lätt att återlämna en bil till exempel. Men när man köper häst ska man tydligen inte behöva ta nåt ansvar själv alls!

Kanske beror på att en bil är = något dött. Du kan inte bråka med din bil, du kan inte säga "personkemin passa inte", du behöver bara ett körkort och kunskap om körning så löser det sig.
Går bilden sönder; Skrota, laga eller se till att köpet går tillbaka om det är så pass allvarligt.

En häst en levande varelse. Med egen vilja och tycke. Ägare och häst MÅSTE passa för att båda ska trivas. X antal provrindningar kan inte bestämma helt att man passar. För jag hoppas att dom som köper en häst, har tänkt ha den i mååånga år.

Både säljare och köpare vara seriösa.
Säljaren ska vara ärlig och inte undanhålla saker som inte kanske syns i första taget.
Och köpare ska verkligen känna efter före köpet om allt är rätt. Och efter köp ska denne ta hand om sin häst på bästa sätt och rida/köra den på ett sådant sätt som gör att den håller.

Att låta ett köp gå tillbaka för att man ridit sönder en häst på 1 månad är riktigt dålig stil. För säljaren som lagt ner sin själ på hästen och på den stackars hästen som kanske måste sluta sina dagar många år för tidigt.

Men som du säger, man vet inte hur en häst passar i sitt nya hem. Därför tycker jag att sk. "provtid" är bra. För inte vill väl en seriös försäljare att dens fd häst ska vara olycklig?
 
Sv: stackars hästsäljare!

barbie0006 skrev:
Varför skulle det vara säljaren som gjort ett dåligt jobb??? Köparen kanske har ridit hästen alldeles för hårt!! Många rider sönder sina hästar pga okunskap. Ska säljaren ta ansvar för vad KÖPAREN gör?


:bow: :bow: :bow: :bow:

Det bästa jag läst på länge
 
Sv: stackars hästsäljare!

vet flera ( fler än tio) personer som under 2005 förbrukat fler hästar en vad en normal svensson gör under en livstid.

Till o med försäkringsbolaget ifrågasatte deras hästhållning..lämmna tillbaka fem hästar och fått två utdömda... då är det uppenbart att det är något som man inte förstår..
 
Sv: stackars hästsäljare!

peter_lundin skrev:
Nog har jag erfarenhet av hästhandlare som medvetet lurar folk o åker runt landet med skithästar.
PL


Och det finns de som sätter i system att köpa häst för att rida sönder den och kräva stooort skadestånd när hästen inte "håller" för deras ridning/träning/hantering.

Det finns baksidor av allt, men jag anser fortfarande att man kan förstöra en häst på kort tid.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 687
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 434
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Sitter och funderar på vad det innebär att leva en "hälsosam livsstil"? En bekant till mig har skrivit flera inlägg på FB om hur hon...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
15 372
Senast: Badger
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 927
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp