Dom vill para sin huskatt

Anoneko

Trådstartare
Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt enkelt att dom vill. Att barnen i familjen skulle tycka det var roligt med kattungar och tydligen (fick jag nyligen veta) för att dom tror att katten mår bättre av att få åtminstone en kull i sitt liv. Deras katt är en hona, huskatt/blandras och ungefär 2 år.
Vad ska jag göra/säga för att får dom att inse att detta är en dålig idé?

Jag är själv en konflikträdd person och denne som för projekt ”Para katt” är bestämd och har temperament, man får ofta gå på äggskal kring hen. Detta medför att om vi kommer i en debatt angående detta och hen kommer med argument kommer jag stå där ställd och bli tyst. Typ enda anledningen att parningen inte blivit av är att den andre vuxne i familjen inte varit nöjd med/godkänt det potentiella hankattsförslaget som huvudägaren hittat.

Jag känner själv att jag är ganska chanslös och har definitivt inget att säga till om som kan ändra familjens beslut. Känns som att det enda jag kan göra är att kastrera katten bakom ryggen på dom men det är ju rätt omöjligt. Kan inte heller tänka mig att dom innan den förmodliga parningen kommer att göra en veterinärbesiktning(?) på honan (om inte hanens ägare kräver det) innan. Och eftersom jag själv äger två raskatter (p.g.a. sambons allergi) har de redan kommit med argumentet att om jag är så emot att dom ska para (har redan hintat det en gång), varför har jag medvetet köpt katter från uppfödare…

Enda argumentet jag känner att jag själv har är att det är en gammal myt att honkatter skulle må bättre av att få en kull kattungar och att det därför skulle vara synd om henne bara för att barnen ska få ”ha lite roligt”.

Eller har jag fel? Har jag faktiskt dubbelmoral när jag äger raskatter själv? Borde jag inte lägga mig i? Hur hade ni gjort?

Tack för att du läste min novell. Det var inte meningen att det skulle bli såhär långt.
 
Har de bestämt sig så är det lite du kan göra mer än att informera. Är de inte mottagliga för informationen så kommer du inte lyckas med någon övertalningskampanj heller. Så länge det inte handlar om vanvård så är det deras katt och deras beslut. Bespara dig själv konflikten och se till dina egna katter istället.
 
Är honan frisk och trevlig och de väljer en obesläktad, frisk och trevlig hane ser jag inte problemet, faktiskt. Givetvis bör de tänka igenom marknaden så att det finns avsättning för ungarna, samt se till att de har läst på om dräktighet, förlossning och skötsel, samt tänkt igenom hur de ska lösa det ekonomiskt om det blir komplikationer. Men det gäller ju oavsett vad man avlar på.
 
Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt enkelt att dom vill. Att barnen i familjen skulle tycka det var roligt med kattungar och tydligen (fick jag nyligen veta) för att dom tror att katten mår bättre av att få åtminstone en kull i sitt liv. Deras katt är en hona, huskatt/blandras och ungefär 2 år.
Vad ska jag göra/säga för att får dom att inse att detta är en dålig idé?

Jag är själv en konflikträdd person och denne som för projekt ”Para katt” är bestämd och har temperament, man får ofta gå på äggskal kring hen. Detta medför att om vi kommer i en debatt angående detta och hen kommer med argument kommer jag stå där ställd och bli tyst. Typ enda anledningen att parningen inte blivit av är att den andre vuxne i familjen inte varit nöjd med/godkänt det potentiella hankattsförslaget som huvudägaren hittat.

Jag känner själv att jag är ganska chanslös och har definitivt inget att säga till om som kan ändra familjens beslut. Känns som att det enda jag kan göra är att kastrera katten bakom ryggen på dom men det är ju rätt omöjligt. Kan inte heller tänka mig att dom innan den förmodliga parningen kommer att göra en veterinärbesiktning(?) på honan (om inte hanens ägare kräver det) innan. Och eftersom jag själv äger två raskatter (p.g.a. sambons allergi) har de redan kommit med argumentet att om jag är så emot att dom ska para (har redan hintat det en gång), varför har jag medvetet köpt katter från uppfödare…

Enda argumentet jag känner att jag själv har är att det är en gammal myt att honkatter skulle må bättre av att få en kull kattungar och att det därför skulle vara synd om henne bara för att barnen ska få ”ha lite roligt”.

Eller har jag fel? Har jag faktiskt dubbelmoral när jag äger raskatter själv? Borde jag inte lägga mig i? Hur hade ni gjort?

Tack för att du läste min novell. Det var inte meningen att det skulle bli såhär långt.
Jag förstår inte riktigt?

Om ägarna till honkatten är seriösa med sin skötsel av katten, och läser på hur de sköta en dräktig katt och ta hand kattungarna, inklusive att de kan placera ungarna till goda hem, så kan de väl gärna få en kull kattungar.

Huruvida katter "mår bra" av att ha fått ungar eller ej spelar ingen roll.

Det blir allt svårare att kunna köpa huskatter, vilket är tråkigt, för alla som bara vill ha en trevlig katt som sällskap.
Raskatter är inget alternativ för väldigt många, eftersom man helt enkelt inte söker de egenskaper som finns hos raskatter.

Så en välskött katt som får ungar på ett ordnat sätt är mer än välkomna.

Det är ju inte en katt som släpps ut vind för våg, och som bara råkar få kattungar som beskrivs här, utan en önskad parning.

Finns det andra katter en nakenkatter som är allergivänliga?
 
Är ägarna väl införförstådda med vad ett eventuellt kejsarsnitt kan kosta? De flesta tycker att allt är hakuna matata tills det uppstår komplikationer. Kejsarsnitt ingår inte heller i alla försäkringar så har man otur kan det bli väldigt dyrt med de där gulliga kattungarna barnen vill ha...
 
Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt enkelt att dom vill. Att barnen i familjen skulle tycka det var roligt med kattungar och tydligen (fick jag nyligen veta) för att dom tror att katten mår bättre av att få åtminstone en kull i sitt liv. Deras katt är en hona, huskatt/blandras och ungefär 2 år.
Vad ska jag göra/säga för att får dom att inse att detta är en dålig idé?

Jag är själv en konflikträdd person och denne som för projekt ”Para katt” är bestämd och har temperament, man får ofta gå på äggskal kring hen. Detta medför att om vi kommer i en debatt angående detta och hen kommer med argument kommer jag stå där ställd och bli tyst. Typ enda anledningen att parningen inte blivit av är att den andre vuxne i familjen inte varit nöjd med/godkänt det potentiella hankattsförslaget som huvudägaren hittat.

Jag känner själv att jag är ganska chanslös och har definitivt inget att säga till om som kan ändra familjens beslut. Känns som att det enda jag kan göra är att kastrera katten bakom ryggen på dom men det är ju rätt omöjligt. Kan inte heller tänka mig att dom innan den förmodliga parningen kommer att göra en veterinärbesiktning(?) på honan (om inte hanens ägare kräver det) innan. Och eftersom jag själv äger två raskatter (p.g.a. sambons allergi) har de redan kommit med argumentet att om jag är så emot att dom ska para (har redan hintat det en gång), varför har jag medvetet köpt katter från uppfödare…

Enda argumentet jag känner att jag själv har är att det är en gammal myt att honkatter skulle må bättre av att få en kull kattungar och att det därför skulle vara synd om henne bara för att barnen ska få ”ha lite roligt”.

Eller har jag fel? Har jag faktiskt dubbelmoral när jag äger raskatter själv? Borde jag inte lägga mig i? Hur hade ni gjort?

Tack för att du läste min novell. Det var inte meningen att det skulle bli såhär långt.
Man får välja sina strider, de kommer genomföra detta oavsett vad.
 
Jag förstår inte riktigt?

Om ägarna till honkatten är seriösa med sin skötsel av katten, och läser på hur de sköta en dräktig katt och ta hand kattungarna, inklusive att de kan placera ungarna till goda hem, så kan de väl gärna få en kull kattungar.

Huruvida katter "mår bra" av att ha fått ungar eller ej spelar ingen roll.

Det blir allt svårare att kunna köpa huskatter, vilket är tråkigt, för alla som bara vill ha en trevlig katt som sällskap.
Raskatter är inget alternativ för väldigt många, eftersom man helt enkelt inte söker de egenskaper som finns hos raskatter.

Så en välskött katt som får ungar på ett ordnat sätt är mer än välkomna.

Det är ju inte en katt som släpps ut vind för våg, och som bara råkar få kattungar som beskrivs här, utan en önskad parning.

Finns det andra katter en nakenkatter som är allergivänliga?
Vad har huskatt för egenskaper som ingen renras har?

Det stora problemet är ju att vi redan har ett överflöd av huskatter, det är ju fullt på varenda katthem i princip och med tanke på katten låga status behöver man ju inte avla fram fler som riskerar att hamna där.
 
Vad har huskatt för egenskaper som ingen renras har?

Det stora problemet är ju att vi redan har ett överflöd av huskatter, det är ju fullt på varenda katthem i princip och med tanke på katten låga status behöver man ju inte avla fram fler som riskerar att hamna där.
De kan i större utsträckning klara av ett liv med frigång utomhus.
Huskatten och ladugårdskatten behöver kunna hålla sig hemma och kommunicera när den vill gå ut och komma in.
Den skall också vara en duktig jägare.

Att ta egna kattungar gör att ungarna präglas på sin bostad och sina människor. De håller sig då bättre hemma kring gården. Katter från katthem och andra omplaceringar är svåra på det viset, de springer gärna bort.

Vi som gärna vill ha vuxna katter har tagit många omplaceringar. Det är bra då man dessutom vet vad man får på det viset. Men de har en tendens att springa bort och försvinna spårlöst. Medan kattungar som har vuxit upp hos oss har hållit sig hemma bra och även klarat av att flytta med oss utan problem.
 
Vad har huskatt för egenskaper som ingen renras har?

Det stora problemet är ju att vi redan har ett överflöd av huskatter, det är ju fullt på varenda katthem i princip och med tanke på katten låga status behöver man ju inte avla fram fler som riskerar att hamna där.
Jag har inga katter själv och inga funderingar på att skaffa de närmsta åren (eftersom hundarna inte skulle klara av det) och funderar bara.

Men om man vänder på det, vilka egenskaper har en renras som en huskatt inte har? Om man vill ha en vanlig korthårig katt som kan bo på landet och gå blandat inne och ute, och vara trevligt sällskap och hjälpa till att hålla mössen borta - varför ska man välja en raskatt och inte en vars föräldrar troligtvis levt på det sättet de senaste generationerna?

En kollega letade för några år sedan efter en sådan kattunge, vilket hon då tyckte var svårare att hitta än tidigare (delvis eftersom det blivit så mycket långhårsblandningar). Kollegan hade funderat på äldre omplacering men valt kattunge i slutändan för att kunna forma från början. (när jag googlar snabbt verkar det som om många äldre omplaceringar är lite skygga av sig, inte vill bo i hem med barn etc - jag vet inte om det var därför, eller av andra anledningar)
 
Jag har inga katter själv och inga funderingar på att skaffa de närmsta åren (eftersom hundarna inte skulle klara av det) och funderar bara.

Men om man vänder på det, vilka egenskaper har en renras som en huskatt inte har? Om man vill ha en vanlig korthårig katt som kan bo på landet och gå blandat inne och ute, och vara trevligt sällskap och hjälpa till att hålla mössen borta - varför ska man välja en raskatt och inte en vars föräldrar troligtvis levt på det sättet de senaste generationerna?

För att man inte ska stötta BYB, dålig djurhållning och slit och släng attityd gällande katterna. För att man vill att kattens status i samhället höjs till en acceptabel nivå.

Det är inte huskatterna det är fel på. Felet ligger hos alla de som inte tar hand om dem på ett korrekt sätt. De vars avelsmetod innebär att de släpper ut en fertil honkatt och hoppas att hon kommer hem dräktig.
 
Jag förstår inte riktigt?

Om ägarna till honkatten är seriösa med sin skötsel av katten, och läser på hur de sköta en dräktig katt och ta hand kattungarna, inklusive att de kan placera ungarna till goda hem, så kan de väl gärna få en kull kattungar.

Huruvida katter "mår bra" av att ha fått ungar eller ej spelar ingen roll.

Det blir allt svårare att kunna köpa huskatter, vilket är tråkigt, för alla som bara vill ha en trevlig katt som sällskap.
Raskatter är inget alternativ för väldigt många, eftersom man helt enkelt inte söker de egenskaper som finns hos raskatter.

Så en välskött katt som får ungar på ett ordnat sätt är mer än välkomna.

Det är ju inte en katt som släpps ut vind för våg, och som bara råkar få kattungar som beskrivs här, utan en önskad parning.

Finns det andra katter en nakenkatter som är allergivänliga?

Nej, det är inte svårt att få tag i en huskatt.
En snabb sökning på Blocket efter kattungar gav 2655 träffar. I mina lokala fb-grupper dyker det upp annonser varje vecka samt att katthemmen är överfulla av katter, både ungar, ungkatter, vuxna och dräktiga honor.

Med en huskatt har du ingen aning om vilka egenskaper du får så det argumentet faller platt.

Jag är absolut inte emot huskatter men jag är emot avel som grundar sig på att det vore kul för barnen.
 
En fråga till, som jag började fundera över nu. Hur många raskatter är utomhus och är aktiva jägare? Dvs hjälper aktivt till att fånga möss, så att man vet att de fortfarande har fungerande egenskaper som musjägare. Raskatterna som används till avel, vet man att de har fungerande egenskaper för att jaga och hålla borta möss från en gård?
 
En fråga till, som jag började fundera över nu. Hur många raskatter är utomhus och är aktiva jägare? Dvs hjälper aktivt till att fånga möss, så att man vet att de fortfarande har fungerande egenskaper som musjägare. Raskatterna som används till avel, vet man att de har fungerande egenskaper för att jaga och hålla borta möss från en gård?

Fast det är ett uselt argument för att inte kolla sin huskatt för sjukdomar, välja en partner omsorgsfullt samt sjukdomstesta denna partner, låta dem para sig på säker plats, ta hand om honan (även om allt går åt skogen och dyra veterinärbehandlingar krävs, vaccinera och besikta ungarna.

Det finns INGET som hindrar en person som har en stallkattshona som är duktig på att jaga från att kolla runt i bekantskapskretsen efter en hane som också är bra på att jaga, testa båda enligt veterinärs rekommendationer, para dem på säker plats, hålla honan inne/i kattgård under dräktighet och tills ungarna är 12 v. Och sen sälja vaccinerade och besiktade ungar för en bra peng till folk som vill ha bra musjägare till sin gård!

Men det är ju inte det huskattsförespråkarna vill. De vill fortsätta skita fullständigt i sina katter utöver att öppna några burkar billig burkmat om dagen.
 
Fast det är ett uselt argument för att inte kolla sin huskatt för sjukdomar, välja en partner omsorgsfullt samt sjukdomstesta denna partner, låta dem para sig på säker plats, ta hand om honan (även om allt går åt skogen och dyra veterinärbehandlingar krävs, vaccinera och besikta ungarna.

Det finns INGET som hindrar en person som har en stallkattshona som är duktig på att jaga från att kolla runt i bekantskapskretsen efter en hane som också är bra på att jaga, testa båda enligt veterinärs rekommendationer, para dem på säker plats, hålla honan inne/i kattgård under dräktighet och tills ungarna är 12 v. Och sen sälja vaccinerade och besiktade ungar för en bra peng till folk som vill ha bra musjägare till sin gård!

Men det är ju inte det huskattsförespråkarna vill. De vill fortsätta skita fullständigt i sina katter utöver att öppna några burkar billig burkmat om dagen.
Vilka sjukdomar tänker du att man bör testa huskatterna för? Jag upplever att de (gravt inavlade kattkolonikatter undantaget) generellt är friska förutom trauman o dyl.
Jag tror man ska vara medveten om att hälsotester i avelsprogram bygger på att man identifierat ett problem i rasen, att rasklubben är villiga att ta tag i problemet, och att det går att screena för på lämpligt sätt innan avel. I annat fall är man ändå utlämnad till att de enskilda uppfödarna avstår från att avla på djur som har problem - tänker här t.ex. trubbnosighet, allergier, urinvägsproblem, mag-tarmproblem mm som inte dokumenteras någonstans.

I övrigt håller jag med om allt.
 
Fast det är ett uselt argument för att inte kolla sin huskatt för sjukdomar, välja en partner omsorgsfullt samt sjukdomstesta denna partner, låta dem para sig på säker plats, ta hand om honan (även om allt går åt skogen och dyra veterinärbehandlingar krävs, vaccinera och besikta ungarna.

Det finns INGET som hindrar en person som har en stallkattshona som är duktig på att jaga från att kolla runt i bekantskapskretsen efter en hane som också är bra på att jaga, testa båda enligt veterinärs rekommendationer, para dem på säker plats, hålla honan inne/i kattgård under dräktighet och tills ungarna är 12 v. Och sen sälja vaccinerade och besiktade ungar för en bra peng till folk som vill ha bra musjägare till sin gård!

Men det är ju inte det huskattsförespråkarna vill. De vill fortsätta skita fullständigt i sina katter utöver att öppna några burkar billig burkmat om dagen.
Jag har inte sagt något om att honan inte skulle tas hand om, att ungarna inte ska vaccineras besiktas etc. Jag tänkte att det var självklart att det görs, men det kanske det inte är? :cautious:

Att det inte var självklart för några decennier sedan har jag koll på. När jag var barn växte jag upp på landet, och framförallt när jag var yngre hölls det katter på "det gamla viset" (dvs inga veterinärbesök, alla katter gick ute och var okastrerade, vissa kattungar avlivades direkt för att det inte skulle bli för många etc.). Men jag tänkte att det har ändrats bland majoriteten av befolkningen - men det kanske det inte har? De jag känner som har katt nu har definitvt dem vaccinerade, registererade, kastrerade, åker till veterinären om de inte mår bra etc. Den jag känner som har tagit några kullar kattungar (långhåriga blandraser som varit tänkta för inomhusliv) vet jag planerat parning med passande hanar, har varit iväg med ungarna till veterinären för att vaccinera, besikta etc. (jag har sett foton/videos därifrån när alla nyfikna och glada kattungar sprang omkring i veterinärrummet och ville kolla på allt och alla). Hon har fortfarande kontakt med ägarna till en del av ungarna, och hon har utan att tveka tagit tillbaka en unge när det efter ett kort tag visade sig att den nyblivna ägaren blivit allergisk.

När det gäller ärvbara sjukdomar har jag inte tillräckligt bra koll på katter (jag funderar ju inte på att köpa katt, ännu mindre att avla på katter), vilka sjukdomar är det man ska kolla efter på honan och hanen för att inte riskera att ungarna blir sjuka? (standard korthårig huskatt då, inte någon raskatt).

En fråga angående det du skrev, av vilken anledning håller man honan instängd under hela tiden som den är dräktig? Och är det nödvändigt att hålla kattungar inne under alla de 14 första veckorna? Vad händer annars? (det här är alltså genuina frågor)

Det enda jag frågade om var om raskatternas jaktegenskaper. Dvs om man vill ha en katt som kan bo ute på landet och vara sällskap och hålla undan möss, vet man då att raskatterna som används i avel har passande jaktegenskaper?
 
Vilka sjukdomar tänker du att man bör testa huskatterna för? Jag upplever att de (gravt inavlade kattkolonikatter undantaget) generellt är friska förutom trauman o dyl.
Jag tror man ska vara medveten om att hälsotester i avelsprogram bygger på att man identifierat ett problem i rasen, att rasklubben är villiga att ta tag i problemet, och att det går att screena för på lämpligt sätt innan avel. I annat fall är man ändå utlämnad till att de enskilda uppfödarna avstår från att avla på djur som har problem - tänker här t.ex. trubbnosighet, allergier, urinvägsproblem, mag-tarmproblem mm som inte dokumenteras någonstans.

I övrigt håller jag med om allt.
Vanligt med HCM bland huskatter så det minsta man bör göra är ett hjärtultraljud.
 
Jag har inte sagt något om att honan inte skulle tas hand om, att ungarna inte ska vaccineras besiktas etc. Jag tänkte att det var självklart att det görs, men det kanske det inte är? :cautious:

Att det inte var självklart för några decennier sedan har jag koll på. När jag var barn växte jag upp på landet, och framförallt när jag var yngre hölls det katter på "det gamla viset" (dvs inga veterinärbesök, alla katter gick ute och var okastrerade, vissa kattungar avlivades direkt för att det inte skulle bli för många etc.). Men jag tänkte att det har ändrats bland majoriteten av befolkningen - men det kanske det inte har? De jag känner som har katt nu har definitvt dem vaccinerade, registererade, kastrerade, åker till veterinären om de inte mår bra etc. Den jag känner som har tagit några kullar kattungar (långhåriga blandraser som varit tänkta för inomhusliv) vet jag planerat parning med passande hanar, har varit iväg med ungarna till veterinären för att vaccinera, besikta etc. (jag har sett foton/videos därifrån när alla nyfikna och glada kattungar sprang omkring i veterinärrummet och ville kolla på allt och alla). Hon har fortfarande kontakt med ägarna till en del av ungarna, och hon har utan att tveka tagit tillbaka en unge när det efter ett kort tag visade sig att den nyblivna ägaren blivit allergisk.

När det gäller ärvbara sjukdomar har jag inte tillräckligt bra koll på katter (jag funderar ju inte på att köpa katt, ännu mindre att avla på katter), vilka sjukdomar är det man ska kolla efter på honan och hanen för att inte riskera att ungarna blir sjuka? (standard korthårig huskatt då, inte någon raskatt).

En fråga angående det du skrev, av vilken anledning håller man honan instängd under hela tiden som den är dräktig? Och är det nödvändigt att hålla kattungar inne under alla de 14 första veckorna? Vad händer annars? (det här är alltså genuina frågor)

Det enda jag frågade om var om raskatternas jaktegenskaper. Dvs om man vill ha en katt som kan bo ute på landet och vara sällskap och hålla undan möss, vet man då att raskatterna som används i avel har passande jaktegenskaper?
Om jag hade haft huskatt hade jag testat den för FIV, FeLv, blodgrupp samt ultraljud av hjärtat innan parning, och såklart krävt samma tester av hanen.
 
Jag har inte sagt något om att honan inte skulle tas hand om, att ungarna inte ska vaccineras besiktas etc. Jag tänkte att det var självklart att det görs, men det kanske det inte är? :cautious:

Att det inte var självklart för några decennier sedan har jag koll på. När jag var barn växte jag upp på landet, och framförallt när jag var yngre hölls det katter på "det gamla viset" (dvs inga veterinärbesök, alla katter gick ute och var okastrerade, vissa kattungar avlivades direkt för att det inte skulle bli för många etc.). Men jag tänkte att det har ändrats bland majoriteten av befolkningen - men det kanske det inte har? De jag känner som har katt nu har definitvt dem vaccinerade, registererade, kastrerade, åker till veterinären om de inte mår bra etc. Den jag känner som har tagit några kullar kattungar (långhåriga blandraser som varit tänkta för inomhusliv) vet jag planerat parning med passande hanar, har varit iväg med ungarna till veterinären för att vaccinera, besikta etc. (jag har sett foton/videos därifrån när alla nyfikna och glada kattungar sprang omkring i veterinärrummet och ville kolla på allt och alla). Hon har fortfarande kontakt med ägarna till en del av ungarna, och hon har utan att tveka tagit tillbaka en unge när det efter ett kort tag visade sig att den nyblivna ägaren blivit allergisk.

När det gäller ärvbara sjukdomar har jag inte tillräckligt bra koll på katter (jag funderar ju inte på att köpa katt, ännu mindre att avla på katter), vilka sjukdomar är det man ska kolla efter på honan och hanen för att inte riskera att ungarna blir sjuka? (standard korthårig huskatt då, inte någon raskatt).

En fråga angående det du skrev, av vilken anledning håller man honan instängd under hela tiden som den är dräktig? Och är det nödvändigt att hålla kattungar inne under alla de 14 första veckorna? Vad händer annars? (det här är alltså genuina frågor)

Det enda jag frågade om var om raskatternas jaktegenskaper. Dvs om man vill ha en katt som kan bo ute på landet och vara sällskap och hålla undan möss, vet man då att raskatterna som används i avel har passande jaktegenskaper?

Nä, det är tyvärr inte självklart att ta hand om sin katt.

Honan bör enligt min mening hållas inne (eller ute i kattgård/koppel) under hela dräktigheten samt tills ungarna är gamla nog att skiljas från henne. Vilket de enligt lag inte får göra förrän de är 12 v. Om honan släpps ut utsatts hon för sjukdomar/skador/andra katter under dräktigheten. Om hon släpps ut innan ungarna är 12 v riskerar hon att dödas och då går ungarna miste om sin mamma under den perioden det är lagstadgat att de har rätt till henne.

Jag hade en huskatt, innekatt, (från katthem) för 15 år sen. När han skulle kastreras upptäcktes ett blåsljud på hjärtat. Så vet skickade oss till hjärtspecialist för att få reda på om det var säkert att söva honom. En väns pappa tyckte att vi var korkade som la ner pengar på kattens vård. "Det är ju bara att köpa en ny om den dör".

Ett stall jag var i mycket nyligen hade en honkatt. Fertil som de gav p-piller i maten. Honan var inte hanterbar. De ville inte kastrera för att återhämtningen för jobbig för dem då de inte ville ha henne inne i huset den perioden. För att "katter har man inte inomhus". Inte ens när det behövs rent medicinskt. När en de kände ville ha kattungar så slutar de ge p-piller. Katten blir dräktig och får en unge med okänd hane. Honan föder ungen helt ensam oövervakad. Hade något gått fel hade de dött båda två. Av någon anledning så stannar ungen (hona) kvar. Inte heller den kastreras. När den är 6-7 månader blir den dräktig och får en unge. Kort därefter får nån av dem en hel kull med 4-5 ungar. Ingen kastrerades under tiden jag var där.

Så jo, det är nog lika vanligt nu med folk som missköter sina katter grovt.

Det här handlar inte om raskatt vs huskatt. Det här handlar om ansvarsfull uppfödning vs oansvarig uppfödning . Det här handlar om katter som får den vård och omsorg de förtjänar och har rätt till enligt lag vs katter som inte får det.
 
En till fråga, är det faktiskt möjligt att ha en ordentlig kontrollerad avel på katter som är utomhus?

Anta att du har en bra honkatt (frisk, social och trevlig, bra jägare etc.), och skulle vilja ha kvar den linjen. För att ha kvar linjen och inte få fler och fler katter, och för att hinna se att katten är frisk etc, så antar jag att man skulle vilja att katten är några år gammal när den får sina ungar (5 kanske?).

Hade det varit en katthona som bara är inomhus antar jag att det inte hade varit några problem att ha den okastrerad inomhus de första åren (eller, är katter mer negativt påverkade av själva löpet än de är av kastreringen?). Men om jag har förstått det rätt från min snabbgoogling, så kan p-piller ge allvarliga biverkningar i form av juvertumörer etc. - dvs det är inget man vill ge sin katt i flera år, verkar det som. Och visst är det enda alterntivet då kastrering (dvs att de aldrig kan få ungar), eller att katten är inomhus?
 
En fråga till, som jag började fundera över nu. Hur många raskatter är utomhus och är aktiva jägare? Dvs hjälper aktivt till att fånga möss, så att man vet att de fortfarande har fungerande egenskaper som musjägare. Raskatterna som används till avel, vet man att de har fungerande egenskaper för att jaga och hålla borta möss från en gård?
Jag har mina icke-fertila katter ute.
Just nu har jag ett jävla sjå att städa undan lik efter möss som de släpar in. Så jo, raskatter i allafall mina har utmärkta jaktegenskaper.
 

Liknande trådar

Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
772
Senast: Calmiche
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 448
Senast: cirkus
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 926
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 656
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Häst som sväljer luft
  • EMS/"fångnacke" - vad gör vi?

Omröstningar

Tillbaka
Upp