Hur ofta "ska" man klippa gräset?

Red_Chili

Trådstartare
Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här sommaren vill ha en prydligt kortklippt gräsmatta, vad är rimligt då?

Anledningen till att jag frågar är för att det här utanför klipps gräs en gång i veckan. Om jag inte tänker helt fel. Det känns som om gräsklipparna åker runt hela tiden, och jag kan inte låta bli att fundera på om det verkligen är nödvändigt eller om de bara slösar tid, bensin och pengar :p

Förut bodde jag i hyresrätt, då blev väl gräset utanför klippt någon enstaka gång per sommar. Jag reagerade inte på det som något negativt, men å andra sidan tycker jag också om när gräset är lite längre...

Tycker ni att det spelar någon roll om det är gräsmatta tillhörande en villa, en stadspark eller en BRF?
 
Jag skulle säga att en gång i veckan är rimligt för en någorlunda prydlig gräsmatta. Något oftare för en pedantskött sådan. (Vet inte hur det är uppåt landet, tex norr om Dalälven.)

I övrigt är prydliga gräsmattor ingen jättebra idé. Klippningen väsnas och drar bensin. Och en kortklippt gräsmatta är marginellt bättre än en asfaltsyta, om vi ser till biologisk mångfald.
 
Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här sommaren vill ha en prydligt kortklippt gräsmatta, vad är rimligt då?

Anledningen till att jag frågar är för att det här utanför klipps gräs en gång i veckan. Om jag inte tänker helt fel. Det känns som om gräsklipparna åker runt hela tiden, och jag kan inte låta bli att fundera på om det verkligen är nödvändigt eller om de bara slösar tid, bensin och pengar :p

Förut bodde jag i hyresrätt, då blev väl gräset utanför klippt någon enstaka gång per sommar. Jag reagerade inte på det som något negativt, men å andra sidan tycker jag också om när gräset är lite längre...

Tycker ni att det spelar någon roll om det är gräsmatta tillhörande en villa, en stadspark eller en BRF?
Om det regnar hyfsat under veckan krävs klippning varje vecka. Är det snustorrt en längre tid kan det gå en månad.

(Sen hur kort och välansat man vill ha det skiljer sig åt.)
 
Beror på väder skulle jag säga, men en gång i veckan är ofta ett rätt bra riktmärke för en kortklippt gräsmatta. Är det torrt räcker det ofta att göra det mer sällan. Årets sommarväder där jag bor så är nog 1 gång i veckan fullt rimligt
 
1 gång i veckan är absolut rimligt. I början av sommaren hann min gräsmatta bli LÅNG på en vecka, en mindre djungel på två. Efter midsommar växte det långsammare (vädret hjälpte väl till också) så då var det inte katastrof att låta det gå två veckor, men den var inte ”prydlig” efter den tiden.

En gång i veckan skulle jag väl säga är en generell ”gyllene regel” som inte är extrem åt något håll.
 
Jag skulle säga att en gång i veckan är rimligt för en någorlunda prydlig gräsmatta. Något oftare för en pedantskött sådan. (Vet inte hur det är uppåt landet, tex norr om Dalälven.)

I övrigt är prydliga gräsmattor ingen jättebra idé. Klippningen väsnas och drar bensin. Och en kortklippt gräsmatta är marginellt bättre än en asfaltsyta, om vi ser till biologisk mångfald.
Å andra sidan är en kortklippt gräsmatta nyttig som lekyta. Vissa aktiviteter är hopplösa i högt gräs. Om man tänker ”nytta” så kanske man kan dra ned på de kortklippta ytorna rejält (och därmed också tid för störning och bensin). Och det är ganska fint med variation.

Jag lutar åt att jag ökar den biologiska mångfalden också genom att klippa 1,5 procent av marken, där marken runtom inte heller är gräsmatta eller bebodd av människor. Mest har det nog ingen effekt åt något håll.
 
I övrigt är prydliga gräsmattor ingen jättebra idé. Klippningen väsnas och drar bensin. Och en kortklippt gräsmatta är marginellt bättre än en asfaltsyta, om vi ser till biologisk mångfald.
Det är jag helt med på. Längtar till den dag jag kan bo i eget hus och slippa ha pedantklippt gräsmatta. Jag vill att min tomt ska vara delvis som en skog, delvis som en äng (och så en liten ruta med kort gräs istället för att ha en altan, så att jag kan ligga i gräset och sova :p ).
 
Å andra sidan är en kortklippt gräsmatta nyttig som lekyta. Vissa aktiviteter är hopplösa i högt gräs.

Jag lutar åt att jag ökar den biologiska mångfalden också genom att klippa 1,5 procent av marken, där marken runtom inte heller är gräsmatta eller bebodd av människor. Mest har det nog ingen effekt åt något håll.
Ja, det finns en lång rad skäl för att vilja ha tillgång till kort gräs!
 
Pedantskött gräsmatta utan "ogräs", är väl ungefär det mest arbetskrävande man kan ha i en trädgård (eller park). Ett grönsaksland är ett intet jämförelsevis, om man ser till tiden som skötseln tar. (Då tänker jag gräsklippare för gräset, helt manuellt för grönsakslandet.)
 
Gräset växer som satan när det regnar mycket, en gång i veckan låter inte konstigt.

Alla gräsklippare går inte på bensin, många har elektriska också.
 
Lekyta för barn, plats att sola/fika på, rädsla för fästingar... Vad mer? :p
Det är väl ganska mycket? Leka och fika är ju viktiga grejer. Allting som innefattar någon form av boll är ju hopplöst i högt gräs!

Man kan gå över den till komposten utan att få blöta fötter!

Plus: man tycker att det ser fint och prydligt ut och grannarna klagar inte på ens maskrosor.
 
Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här sommaren vill ha en prydligt kortklippt gräsmatta, vad är rimligt då?

Anledningen till att jag frågar är för att det här utanför klipps gräs en gång i veckan. Om jag inte tänker helt fel. Det känns som om gräsklipparna åker runt hela tiden, och jag kan inte låta bli att fundera på om det verkligen är nödvändigt eller om de bara slösar tid, bensin och pengar :p

Förut bodde jag i hyresrätt, då blev väl gräset utanför klippt någon enstaka gång per sommar. Jag reagerade inte på det som något negativt, men å andra sidan tycker jag också om när gräset är lite längre...

Tycker ni att det spelar någon roll om det är gräsmatta tillhörande en villa, en stadspark eller en BRF?

När jag orkar/hinner... vilket gör att mina gräsmattor inte direkt är pedantiska :angel:

Sedan kör jag inte mina gräsklippare på bensin utan Aspen 4-takt som ger lägre utsläpp än vanlig bensin.
 
Det är väl ganska mycket? Leka och fika är ju viktiga grejer. Allting som innefattar någon form av boll är ju hopplöst i högt gräs!

Man kan gå över den till komposten utan att få blöta fötter!

Plus: man tycker att det ser fint och prydligt ut och grannarna klagar inte på ens maskrosor.

Om mina grannar klagar på mina maskrosor skiter jag fullständigt i det (och min i övrigt slarvigt skötta trädgård). Om de stör sig så mycket är det fritt fram för dem att komma och kapa/rycka dem själva :p Har hittills aldrig hänt :angel:
 
Det är jag helt med på. Längtar till den dag jag kan bo i eget hus och slippa ha pedantklippt gräsmatta. Jag vill att min tomt ska vara delvis som en skog, delvis som en äng (och så en liten ruta med kort gräs istället för att ha en altan, så att jag kan ligga i gräset och sova :p ).
Det går ju alltid att kombinera! Jag har en slänt i min trädgård med bl.a ängsblommor som växer fritt! Och så sparar jag vissa hörn med små klöverblommor, för de uppskattas av humlorna.

Och gällande det nån skrev om bensin; går ju utmärkt med el-/batteridriven gräsklippare om man inte har tokstor yta som ska klippas.

Min gräsmatta tar 20 minuter att klippa (är inte alls stor, men går runt huset och det är träd, buskar och annat som man behöver klippa runt) och en laddning räcker gott och väl trots liten gräsklippare.
 
Känns som att 1 Max 2 gånger i veckan är nog normalt.



Vår gräsmatta är uppbyggd av en gammal gödselstack och måste klippas minst var tredje dag, dag två ser den inte nyklippt ut längre ens. Dag tre är det långt för att vara gräsmatta 😅
 
Kan tillägga att jag försöker så gott jag kan minska ner mina gräsöknar med diverse odlingar plus att jag låter ängsblommor komma upp i öar i gräsmattorna. Lägg sedan till min åker som mina bönder slår EXTREMT sent (det blir bukfylla för det är då ingen näring kvar :laugh:) hinner gå i blom och innehåller bla en massa klöver (utöver maskrosorna :angel:) så jag känner att jag nog ändå främjar biologisk mångfald.

Min tomt är på lite över en hektar... jag är definitivt intresserad av att minska mina gräsmattor! :rofl:
 
Här där jag bor brukar vi normalt sett behöva klippa en gång i veckan från det att vi börjar klippa (någon gång i april-maj) till midsommar. Sen brukar det brännas ner av solen så vi klipper oftast inte gräset förrän i september igen och då återigen en gång i veckan tills det inte behövs mer inför vintern. I år var framför allt juni väldigt mycket regnigare än normalt så vi har behövt klippa mer.

Är man extremt pedant med gräsmattan är nog inte två gånger i veckan helt orimligt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 478
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Häst som sväljer luft
  • EMS/"fångnacke" - vad gör vi?

Omröstningar

Tillbaka
Upp