Hur ofta "ska" man klippa gräset?

Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här sommaren vill ha en prydligt kortklippt gräsmatta, vad är rimligt då?

Anledningen till att jag frågar är för att det här utanför klipps gräs en gång i veckan. Om jag inte tänker helt fel. Det känns som om gräsklipparna åker runt hela tiden, och jag kan inte låta bli att fundera på om det verkligen är nödvändigt eller om de bara slösar tid, bensin och pengar :p

Förut bodde jag i hyresrätt, då blev väl gräset utanför klippt någon enstaka gång per sommar. Jag reagerade inte på det som något negativt, men å andra sidan tycker jag också om när gräset är lite längre...

Tycker ni att det spelar någon roll om det är gräsmatta tillhörande en villa, en stadspark eller en BRF?
Jag tror att den ideale gräsmatteentusiasten ska klippa gräset två gånger per vecka och då inte för kort.

Själv har jag en målbild av en gång i veckan för då kan jag baxa gräsklipparen genom gräset utan större plåga. Men det brukar bli mer sällan och om det då dröjt tre veckor är det helt kört och man får antingen vänta ett par till och ta till lien eller köra med en uhm grej med snurrande plasttråd. Två veckor då blir man blötsvett av att backa och rusa igenom gräset.

Detta om det regnar och gräset faktiskt växer. Vilket det knappt har gjort de senaste åren. Men i år är det bättre och gräsmattan är inte ett gult stampat jordgolv med enstaka tistlar. :)
 
Å andra sidan är en kortklippt gräsmatta nyttig som lekyta. Vissa aktiviteter är hopplösa i högt gräs. Om man tänker ”nytta” så kanske man kan dra ned på de kortklippta ytorna rejält (och därmed också tid för störning och bensin). Och det är ganska fint med variation.

Jag lutar åt att jag ökar den biologiska mångfalden också genom att klippa 1,5 procent av marken, där marken runtom inte heller är gräsmatta eller bebodd av människor. Mest har det nog ingen effekt åt något håll.
Exakt, jag är väldigt för biologisk mångfald och odlar gärna högt gräs och tistlar på delar. Men det är deprimerande att inte kunna leka i alla fall lite med frisbee och badminton på mitten av tomten.

Förra året körde jag "äng" -blandat ogräs, ganska fint. Men i år klipps det mesta. Inte så stort men.
 
Senast ändrad:
Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här sommaren vill ha en prydligt kortklippt gräsmatta, vad är rimligt då?

Anledningen till att jag frågar är för att det här utanför klipps gräs en gång i veckan. Om jag inte tänker helt fel. Det känns som om gräsklipparna åker runt hela tiden, och jag kan inte låta bli att fundera på om det verkligen är nödvändigt eller om de bara slösar tid, bensin och pengar :p

Förut bodde jag i hyresrätt, då blev väl gräset utanför klippt någon enstaka gång per sommar. Jag reagerade inte på det som något negativt, men å andra sidan tycker jag också om när gräset är lite längre...

Tycker ni att det spelar någon roll om det är gräsmatta tillhörande en villa, en stadspark eller en BRF?
Här där jag bor i hyresrätt så klipper dom gräset galet ofta tycker jag, i mitt tycke så slösar dom väldigt på tid och pengar då dom klipper gräset även när det regnar vilket gör att gräset bara ställer sig upp igen när dom är klara. Antar att dom har sin tid att klippa och klipper oavsett om det är någon ide eller inte.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är jag helt med på. Längtar till den dag jag kan bo i eget hus och slippa ha pedantklippt gräsmatta. Jag vill att min tomt ska vara delvis som en skog, delvis som en äng (och så en liten ruta med kort gräs istället för att ha en altan, så att jag kan ligga i gräset och sova :p ).
Tänker att om du har en hyresvärd går det säkert att anhålla om att en del av ytan hålls som äng. Många av dem brukar ha det i sitt "skötselregister" vid förfrågan numera.
 
Efter behov, skulle jag säga. Här klipper folk pinkort oavsett väder - har det varit torka i flera veckor så klipper de ändå - deras gräsmattor är gulbruna och knastertorra men nog ska det klippas ändå, ända ner till nån centimeter, högst. Är det torka tycker jag man kan låta gräset växa så gott det kan, och spara på fukt så det förblir grönt åtminstone.

Är det hyresfastighet antar jag att det klipps enligt schema, så då är det svårare att anpassa, kan jag tänka mig.
 
Jag tror att den ideale gräsmatteentusiasten ska klippa gräset två gånger per vecka och då inte för kort.

Själv har jag en målbild av en gång i veckan för då kan jag baxa gräsklipparen genom gräset utan större plåga. Men det brukar bli mer sällan och om det då dröjt tre veckor är det helt kört och man får antingen vänta ett par till och ta till lien eller köra med en uhm grej med snurrande plasttråd. Två veckor då blir man blötsvett av att backa och rusa igenom gräset.

Detta om det regnar och gräset faktiskt växer. Vilket det knappt har gjort de senaste åren. Men i år är det bättre och gräsmattan är inte ett gult stampat jordgolv med enstaka tistlar. :)
Ska kanske tillägga att min gräsklippare går på ren kvinnokraft blandat med barnarbete.
 
Två gånger i veckan klipper vi här! Gräset hinner trots det bli ganska långt mellan klippningarna. Men det har, åtminstone här, regnat rätt bra mellan varven så gräsmattan vilket gör att den växer på rätt bra.
 
Tänker att om du har en hyresvärd går det säkert att anhålla om att en del av ytan hålls som äng. Många av dem brukar ha det i sitt "skötselregister" vid förfrågan numera.
Det känns som om åtminstone de små gräsremsorna längs bilvägen (dvs, yta som ingen använder till något) gärna kunnat få vara lite roligare än kort gräs. Men de klipper allt överallt. Är det 2kvm gräs bredvid en parkering så ska den vara kortklippt tydligen. Ska absolut försöka kommunicera med styrelsen om att försöka spara något någonstans iaf!
 
Jag klipper nog ungefär varannan vecka, men då är det lite semilångt runt 20 cm högt, blir det längre blir det jobbigt att klippa, men jag orkar inte klippa oftare 😂 de flesta grannar klipper 1 gång i veckan förutom grannen mitt emot som klipper 1 gång per sommar typ så det ser lite väl ovårdat ut (inga blommor utan det är bara gräs).
 
Jag tycker att 1g/veckan låter rimligt för gräsklippning, men det beror förstås på vädret. Där jag bor hålls ytorna mellan hus, vägar och där folk rör sig korta och så finns det särskilda ytor där det är äng, som slås 2g per säsong tror jag. Samt buskar, träd m.m på andra ställen. Jag tycker att det är ett bra upplägg.

Jag tycker att förfasningen över klippt gräsmattor ibland går lite till överdrift. Att ett område upplevs som välskött och omhändertaget bidrar till att minska klotter, skadegörelse etc och ökar boendetrivseln. Även om det såklart inte är det enda som spelar roll, så tycker jag att någon extra klippning som egentligen inte skulle behövas är rätt prioritering, om det minskar förstörelse och känslan av att området är bortglömt, en endaste liten del. I Stockholmsområdet (och säkert andra städer) är det dessutom ett rätt stort problem med råttor, så att hålla det öppet och fritt runt husen är önskvärt även ur den aspekten.

Det går ju att kombinera klippta gräsmattor med dedikerade ytor som är ängar, buskar eller annan växtlighet. Man behöver inte ha enbart det ena eller det andra.
 
Efter behov, skulle jag säga. Här klipper folk pinkort oavsett väder - har det varit torka i flera veckor så klipper de ändå - deras gräsmattor är gulbruna och knastertorra men nog ska det klippas ändå, ända ner till nån centimeter, högst. Är det torka tycker jag man kan låta gräset växa så gott det kan, och spara på fukt så det förblir grönt åtminstone.

Är det hyresfastighet antar jag att det klipps enligt schema, så då är det svårare att anpassa, kan jag tänka mig.

Oftast låter vi det vara här under torka, men ibland kan jag nog gjort mig skyldig till att det sett ut som att jag klipper "det gula gräset som inte behöver klippas", men då är det inte gräset som klipps utan ogräset som klarar sig bättre i torkan än gräset. Det syns väldigt tydligt på nära håll (och på klippresterna), men kan nog på längre håll se ut som att jag klipper "i onödan".
 
Jag klipper ungefär en gång i veckan om det inte är torka. Använder Aspen för att hålla nere utsläpp och klipper inte så gräset blir jättekort men ändå hyggligt prydligt. Har mycket småblommor i mattan som klarar av att leva med det upplägget. Maskrosorna frodas oavsett hur jag klipper så de får vara de med. Dessvärre klarar alldeles för mycket sniglar av det också i år :meh:
 
Som sommaren varit där jag bor klipper jag ca 2ggr i veckan men inte så kort. Men jag gillar också att fixa med gräsmattan. Tror mina grannar snarare klipper 1 gång/vecka.
 
Om du frågar min granne så 2 ggr per vecka och då sak det klippas länge. Detta gäller oavsett väderlek vilket betyder att det ofta är gult och sönderbränt. Det bästa som hänt mig är när han skaffade klipprobot. Lugnet som spred sig var fantastiskt.
Jag tycker 0-4 ggr per säsong är lagom men kommer få ändra på det nu när sniglarna anfaller en masse. Blir nog klipprobot för mig med, men inte på hela ytan.
 
😅 Här är det också beroende på del av trädgården, en del av gräsmattan ligger i solen på mycket väldränerad mark av naturen, där klipps det ofta vid fuktigt väder då gräset stortrivs, men varma somrar klipps den knappt alls eftersom den då är helt torr.
De mer skuggade delarna växer däremot som ogräs varma somrar och klipps därmed oftare då, men ca 1 gång i veckan. Sen har vi mer vildvuxna delar som slås efter att blommorna gått i frö förutom att vi håller en stig klippt för att kunna plocka hallon och promenera.

Sen klipper vi på olika höjder beroende på var i trädgården, ibland är det bättre att klippa ofta men högre för att återföra mer naturlig näring till marken och hålla tillbaka mossa.
 
Efter behov. Eller ork. Beroende på vad man tycker är "good enough".
För att vår gräsmatta ska se hyfsad ut skulle den klippas 3 gånger/vecka. Vi orkade med 2......och då blev det en massa torrklipp kvar som vi inte orkade ta bort.
Då gräsmattan är rätt stor så skaffade vi till slut robotgräsklippare och vår gräsmatta har aldrig sett så fin ut tidigare.

Att sedan Hubbe (gräsklipparen) är j*t nyfiken och hittar på en massa hyss, det fick vi på köpet.
 
Vi klipper i regel ca en gång i veckan, kan gå 10-14 dagar vid torka och det kan också bli två gånger i veckan om det växer mycket. Jag tror att det är ganska "standard". Jag misstänker dock att det kommer bli ändring på det, eftersom vi flyttar från normalstor, lättskött och välskött villaträdgård till gård med betydligt större och mer uppväxt trädgård. Ändå skönt, tycker jag, att inte ha en massa grannar alldeles inpå som kanske tittar snett om man har maskrosor, klöver eller annat i gräsmattan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden
  • Föl 2020

Omröstningar

Tillbaka
Upp