Hur ofta "ska" man klippa gräset?

Ja, absolut, uppvuxna maskrosor och tistlar är en bra hjälp för insekterna! Men någon äng är det ju inte.

Tyvärr är det inte "bara" maskrosor som skulle frodas här, om vi lät gräsmattan växa fritt. Det skulle nog snarare förvandlas till ett kirskåls-inferno, med inslag av brännässlor. Och ja då, jag vet att de också gör nytta för vissa insekter! :) Men det är inte så roligt i trädgården, och det är absolut ingen äng.
Hos oss dök det upp mängder av blåklockor, de var mycket välkomna!
Tyvärr även tusen myrbon :down:
(Vi testade att inte klippa baksidan ett år eftersom den är rätt tung, men nej vi får slita vidare).
 
Jo, definitionen av kortklippt gräsmatta och dess biologiska enfald är nog inte så entydig.

Hos mig är kortklippt gräsmatta så här:
IMG_7363.jpeg



Ett par sorters mossa, lite gräs och ett par sorters blommor.
 
Hos mig också. Det är ju väldigt mycket färre arter än tex närmaste dikesren.
Jo, och väldigt mycket färre än närmaste gräskant högst ett par meter bort. Men ändå inte selekterat så hårt som en golf-green eller gräsmatta som skärs, gödslas och rensas.
 
De har en balk som sticker ut från en större eller mindre traktor såvitt jag sett. Det har de här när de kör "ängs"remsan längs med grusvägen också. En gång om året så drar de över allt gräs, ogräs och sly med en balk från en liten traktor. För enstaka träd tror jag de kan dra in/höja.

För motorvägar är det detsamma men en väldigt stor traktor och en balk som kan höjas och sänkas och vinklas upp och ned i backen. Mittenremsan med mycket träd verkar de röja sly på för hand då och då till sällan, dvs ngn gång vart femte år. Har sett dem klippa många meter in längs med motorvägen med balken riktad först nedåt mot diket och sedan snett uppåt i brant backe.
I bostadsområden? Som jag fattade det som att ts menade.
 
Jag älskar att klippa gräs, det är min meditation 😍. Men jag försöker att begränsa det till ca. 2 gånger per vecka 😉.

Vi flyttade in i vårt hus förra sommaren och gräsmattan bestod mest av diverse ogräs och stora områden med björnbär på rymmen som försökte överta världsherraväldet 😅.

Genom att klippa med jämna mellanrum så börjar gräset få möjlighet för att ta lite kommando över alla de andra dominerande växterna. Jag har såklart fortfarande en massa områden som appellerar lite mer till pollinerarna mm. 😊.

Bild från när vi flyttade in i huset i juni förra året och från i dag 😊:
IMG_7310.jpeg
 
På kyrkogården klipper vi 1-2 ggr/vecka. Trimmar kanter varannan vecka. Klipper vi mer sällan blir det för långt och då måste man ta hand om gräsklipp i klumpar efteråt. Om man bara klipper av ca 2-3 cm per gång så blir det mindre att städa efter.
 
I bostadsområden? Som jag fattade det som att ts menade.
Ja? eller, jag bor ju i ett bostadsområde och de kör en sådan med en liten minitraktor precis bakom huset. På en liten grusväg, promenadväg, som inte ens är cyklingsbar. De kör allt från gräs till sly rakt av någon gång efter midsommar varje år. Först ena sidan, mot kedjehus med häck (maskrosor och kärringtand) och sedan några veckor senare andra sidan, mot ett naturskyddsområde, skogskant (med kärringtand och midsommarblomster och ormbunkar). Blir nästan lika kort som en gräsklippare.

Fordonet är samma/liknande dem som plogar trottoarer eller cykelbanor.

Jag finner det jätteosannolikt att de skulle gå runt med gräsklippare i diket längs med vägkanterna vid busshållsplatsen till exempel när de har en sådan här grej längs en grusväg. (har aldrig sett dem klippa gräset längs med vägen under träden men på något sätt blir det gjort, de har planterat påskliljor dock så inte total öken)

Stora gräsytor som inte är en strimma längs en väg har de säkert ngt annat till såklart. (samtidigt tycker jag stora gräsytor är ganska onödiga om de inte ligger mysigt så man kan spela fotboll eller ha picknick på dem. Men få vill spela fotboll nära en väg eller ha picknick bredvid en parkering.
 
Senast ändrad:
Jag älskar att klippa gräs, det är min meditation 😍. Men jag försöker att begränsa det till ca. 2 gånger per vecka 😉.

Vi flyttade in i vårt hus förra sommaren och gräsmattan bestod mest av diverse ogräs och stora områden med björnbär på rymmen som försökte överta världsherraväldet 😅.

Genom att klippa med jämna mellanrum så börjar gräset få möjlighet för att ta lite kommando över alla de andra dominerande växterna. Jag har såklart fortfarande en massa områden som appellerar lite mer till pollinerarna mm. 😊.

Bild från när vi flyttade in i huset i juni förra året och från i dag 😊:
Visa bifogad fil 150391
Fint! verkar som att jag skulle kunna få vår gräsmatta (den bit jag vill ha till aktiviteter) lite gladare genom att klippa den lite oftare.

Dock har vi haft ett par somrar med katastrofal torka så allt varit gult, det är nog därför vi har så mycket grejs i mattan.
 
Ja? eller, jag bor ju i ett bostadsområde och de kör en sådan med en liten minitraktor precis bakom huset. På en liten grusväg, promenadväg, som inte ens är cyklingsbar. De kör allt från gräs till sly rakt av någon gång efter midsommar varje år. Först ena sidan, mot kedjehus med häck (maskrosor och kärringtand) och sedan några veckor senare andra sidan, mot ett naturskyddsområde, skogskant (med kärringtand och midsommarblomster och ormbunkar). Blir nästan lika kort som en gräsklippare.

Fordonet är samma/liknande dem som plogar trottoarer eller cykelbanor.

Jag finner det jätteosannolikt att de skulle gå runt med gräsklippare i diket längs med vägkanterna vid busshållsplatsen till exempel när de har en sådan här grej längs en grusväg. (har aldrig sett dem klippa gräset längs med vägen under träden men på något sätt blir det gjort, de har planterat påskliljor dock så inte total öken)

Stora gräsytor som inte är en strimma längs en väg har de säkert ngt annat till såklart. (samtidigt tycker jag stora gräsytor är ganska onödiga om de inte ligger mysigt så man kan spela fotboll eller ha picknick på dem. Men få vill spela fotboll nära en väg eller ha picknick bredvid en parkering.
Aha, det har jag nog aldrig sett.

Ts skrev först om gräsklippare, sen om nån yta som var 2 kvm bredvid en parkering, inga vägkanter. Det var det jag funderade över, jag såg vanliga gräsklippare framför mig.
 
Aha, det har jag nog aldrig sett.

Ts skrev först om gräsklippare, sen om nån yta som var 2 kvm bredvid en parkering, inga vägkanter. Det var det jag funderade över, jag såg vanliga gräsklippare framför mig.
Det gäller ju att råka vara där just då, det går väldigt fort. Man måste vara ute i trädgården just de två minuterna en onsdag klockan 11 eller ngt för att se det. Så på tio år har jag sett mackapären typ en gång och hört den två.

Men det är kanske någon som kör ngt annat lättare på de 2 kvm,
 
Framsidan, som är den del av huset där vi nästan är klara med tomten och därmed har en bra gräsmatta, klipps normalt sett 2-3ggr/vecka. Efter en vecka ser det ut som en äng och måste då klippas 2ggr direkt efter varandra 🙈 jag klipper 35mm högt så att gräset ska må så bra som möjligt.
Resten av tomten, där det fortfarande är mer gräs än ogräs, klipps 1ggr/vecka men lär ju bli samma där sedan när det är klart.

Vi har batteriklippare och jag jobbar mycket för att fixa för pollinatörer på annat sätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden
  • Föl 2020

Omröstningar

Tillbaka
Upp