Hur ofta "ska" man klippa gräset?

Jag är väl medveten om att det inte finns någon regel direkt för hur ofta gräs ska klippas som så, men om man tänker att man den här sommaren vill ha en prydligt kortklippt gräsmatta, vad är rimligt då?

Anledningen till att jag frågar är för att det här utanför klipps gräs en gång i veckan. Om jag inte tänker helt fel. Det känns som om gräsklipparna åker runt hela tiden, och jag kan inte låta bli att fundera på om det verkligen är nödvändigt eller om de bara slösar tid, bensin och pengar :p

Förut bodde jag i hyresrätt, då blev väl gräset utanför klippt någon enstaka gång per sommar. Jag reagerade inte på det som något negativt, men å andra sidan tycker jag också om när gräset är lite längre...

Tycker ni att det spelar någon roll om det är gräsmatta tillhörande en villa, en stadspark eller en BRF?

Minst en gång i veckan om det inte råder värsta torkan.
 
Det känns som om åtminstone de små gräsremsorna längs bilvägen (dvs, yta som ingen använder till något) gärna kunnat få vara lite roligare än kort gräs. Men de klipper allt överallt. Är det 2kvm gräs bredvid en parkering så ska den vara kortklippt tydligen. Ska absolut försöka kommunicera med styrelsen om att försöka spara något någonstans iaf!
Vår stad har precis slutat med det beteendet på många ställen, det är så vackert! istället för ynka grässtrån cigarettfimpar och jord är det vackert ogräs :)
 
Min lgh i Sthlm har ju en liten gräsplätt, den har jag klippt max 3 ggr i år.
Huset som ligger i norra Kalmar län, har jag klippt MASSA gånger, det har regnat och vart sol ALLDELES för bra här nere. ALLT växer som ogräs, inklusive ogräset !!!
 
En gång i veckan är ju rätt rimligt att klippa. Jag tycker också att det är fint med äng, men man ska ju inte inbilla sig att man får en äng genom att sluta klippa gräsmattan. Då får man bara rätt fult vildvuxet blandat gräs och ogräs... Ängar har ju helt andra krav på jordmån och skötsel än vad en gräsmatta har.
 
Det känns som om åtminstone de små gräsremsorna längs bilvägen (dvs, yta som ingen använder till något) gärna kunnat få vara lite roligare än kort gräs. Men de klipper allt överallt. Är det 2kvm gräs bredvid en parkering så ska den vara kortklippt tydligen. Ska absolut försöka kommunicera med styrelsen om att försöka spara något någonstans iaf!

Finns det andra ytor att ha längre växtlighet på än vid vägen så föredrar jag det hellre. Vill gärna se om grannens katt tänkt gå över vägen (eller andra djur förstås, men just katterna riskerar att skapa dålig stämning...).
 
1-2 gånger per vecka är nog hyfsat normalt klippintervall för en kortklippt gräsmatta, lite beroende på tid på säsong.
2 ggr per vecka?? Det måste vara under optimala förhållanden då, med sol och regn om vartannat.

Vi klipper kanske fem-sex gånger per år. Det räcker för att hålla den prydlig. Klipper man oftare och kortare så dör gräset och man får gul, torr mossa istället.
 
2 ggr per vecka?? Det måste vara under optimala förhållanden då, med sol och regn om vartannat.

Vi klipper kanske fem-sex gånger per år. Det räcker för att hålla den prydlig. Klipper man oftare och kortare så dör gräset och man får gul, torr mossa istället.
Ja, när det växer som mest osv.
Vi själva klipper inte så ofta.. men definitivt mer än 5-6 gånger per år om de ska se ok ut.
 
Jag tror att roboten här kör varannan dag. Den går på schema.

Gräsmattan är väldigt prydlig och grön.
 
En gång i veckan är ju rätt rimligt att klippa. Jag tycker också att det är fint med äng, men man ska ju inte inbilla sig att man får en äng genom att sluta klippa gräsmattan. Då får man bara rätt fult vildvuxet blandat gräs och ogräs... Ängar har ju helt andra krav på jordmån och skötsel än vad en gräsmatta har.
Då tänker du att alla gräsmattor är fint anlagda och gödslade…? Vår gräsmatta är helt enkelt klippt äng. På en del klipper vi inte, där är det uppvuxen äng.
 
2 ggr per vecka?? Det måste vara under optimala förhållanden då, med sol och regn om vartannat.

Vi klipper kanske fem-sex gånger per år. Det räcker för att hålla den prydlig. Klipper man oftare och kortare så dör gräset och man får gul, torr mossa istället.
På ena sidan av huset har vi klippt - tror jag - 3 gånger i år. Där växer vår "mossmatta" och den växer saaaakta... :D
 
Då tänker du att alla gräsmattor är fint anlagda och gödslade…? Vår gräsmatta är helt enkelt klippt äng. På en del klipper vi inte, där är det uppvuxen äng.
Jag tänker mig nog att de flesta som har en vanlig gräsmatta hemma inte från början har haft en faktisk äng de har börjat klippa, ja. Framförallt tror jag inte att det är jättevanligt i tätbebyggt område. Men jag har naturligtvis gärna fel. När jag låter bli att klippa min fullkomligt ogödslade oanlagda gräsmatta blir det inte heller äng. Det blir fult övervuxet gräs och mossa. Sjukt fult. Och inte till någon som helst nytta för några pollinatörer heller 😆
 
Jag tänker mig nog att de flesta som har en vanlig gräsmatta hemma inte från början har haft en faktisk äng de har börjat klippa, ja. Framförallt tror jag inte att det är jättevanligt i tätbebyggt område. Men jag har naturligtvis gärna fel. När jag låter bli att klippa min fullkomligt ogödslade oanlagda gräsmatta blir det inte heller äng. Det blir fult övervuxet gräs och mossa. Sjukt fult. Och inte till någon som helst nytta för några pollinatörer heller 😆
Man får ge det några år, så blir det äng. Om du inte klipper, utan slår en gång per år, så kommer du få annat än gräs och mossa med tiden.

Det växer massa i min gräsmatta som inte är gräs. Jag skulle rent av säga att det mesta inte är gräs utan annat. Men när det är klippt så ser man ingen större skillnad - grönt som grönt, typ.
 
Jag klipper så ofta jag hinner, för jag gillar en kortklippt gräsmatta av många anledningar. Mindre risk för orm, mindre risk att trampa i en hundbajs som jag missat plocka upp, mindre fästingar. Prydligare dessutom, tycker jag.

Mitt hus omgärdas av skog, ängar och naturbeten och jag odlar pollinatörvänliga växter i rabatterna, så jag har inte det minsta dåligt samvete över min kortklippta gräsmatta. Med det sagt, så klipps den nog max en gång per vecka, även om det i perioder hade behövts oftare.
 
Efter behov, skulle jag säga. Här klipper folk pinkort oavsett väder - har det varit torka i flera veckor så klipper de ändå - deras gräsmattor är gulbruna och knastertorra men nog ska det klippas ändå, ända ner till nån centimeter, högst. Är det torka tycker jag man kan låta gräset växa så gott det kan, och spara på fukt så det förblir grönt åtminstone.

Är det hyresfastighet antar jag att det klipps enligt schema, så då är det svårare att anpassa, kan jag tänka mig.
Så gör jag, så är problemet förhoppningsvis löst för en vecka eller 2 🙈
 
Våra gemensamma gräsytor klipps definitivt inte varje vecka här. Var tredje kanske? Min pyttelilla gräsmatta har jag klippt 2-3 ggr/vecka den här regniga sommaren. Den håller sig grön och fin då, och med mycket mindre mossa än tidigare år.
 
En gång i veckan är ju rätt rimligt att klippa. Jag tycker också att det är fint med äng, men man ska ju inte inbilla sig att man får en äng genom att sluta klippa gräsmattan. Då får man bara rätt fult vildvuxet blandat gräs och ogräs... Ängar har ju helt andra krav på jordmån och skötsel än vad en gräsmatta har.
Tycker högt ogräs också är fint :)

Finns ju många insekter som gillar tistlar (de har fel såklart, men vem är jag att lägga mig i :D)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden
  • Föl 2020

Omröstningar

Tillbaka
Upp